Vast in mijn oefeningen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loenatje

Vast in mijn oefeningen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 22:25

Hallo!
Ik zit zoals ik hierboven zeg at ast in mijn oefeningen.. Hiermee bedoel ik dat ik niet meer weet wat ik nog allemaal kan doen in mijn parellitraining.
The seven games heb ik helemaal onder de knie, tot de laagste fases bijna. Maar ik zit nu dus vast..
Weten jullie nog leuke oefeningetjes die met parelli te maken hebben? Zoals 8-tjes of slalommen? Of gewone oefeningetjes zoals achteruit op druk op de staart enzo?
Alvast bedankt! :)

MaritB

Re: Vast in mijn oefeningen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 00:44

Ben je ook al lid van parelliconnect? Daar kun je veel inspiratie vinden.
Je geeft aan de 7 games te kunnen. Heb je ook gewerkt met de patterns? (zoals een F8, Touch it en weave?)

PS. Je topic is ook verplaatst naar VNA.

loenatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 08:48

Ik heb nooit les gehad, dus ik weet niet echt wat al die termen betekenen :o

Ik ben ook geen lid van die club, ik vind het iets te veel geld en ik kan dat zelf nog niet betalen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:37

Wat is jouw definitie van "veel geld"?

Is het echt niet mogelijk om van je zakgeld of je verjaardagsgeld een paar maanden abonnement op Parelli Connect te nemen?
Hoe heb jij die levels doorlopen, heb je dat allemaal gratis bij elkaar gesprokkeld?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:46

Mij lijkt 8 euro per maand best we te overzien, zekerbals je kijkt wat je er voor terug krijgt. Er staan echt heel veel uren bruikbare inspiratie op.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:58

ik kan niet zo goed inschatten wat je al weet en kunt,
maar ben je op de hoogte van de zones van je paard:
Zone 1 de neus en hoofd, zone 2 de hals, zone 3 net achter de schoft, zone 4 de billen, zone 5 áchter het paard
Vanuit elke zone kun je elke game doen:
Dus bv friendly game terwijl jij staat in zone 2 ofn 4
Driving game vanuit zone 1 of 3 of 5
etc.
Zo heb je 5 zones x 7 games = 35 oefeningen ;-)

Daarnaast hielp het mij verder om deze 35 oefeningen op een nieuwe plek te doen:
in de bak,
op het erf naast de trailer, op (een veilig stukje) straat, in het bos......

Kun je daar wat mee?

oja en dan heb je natuurlijk nog zijwaarts langs allerlei dingen
zijwaarts over allerlei dingen
een 8tje om 2 tonnen
achterwaarts een 8tje om 2 tonnen

en ook dát kun je weer vanuit allerlei verschillende zones vragen

loenatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:48

ik heb op dat parelli evenement in belgië een paar maand gratis gekregen, ik heb er wel wat uitgehaald hoor :)

coulash, dat van die zone's ga ik zeker eens proberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:37

Een van de grote problemen bij Parelli is dat mensen de oefeningen voor ogen hebben en zich vastbijten aan die oefeningen. Het gaat niet om de oefeningen, het gaat om de band met je paard. En het risico van alleen maar die oefeningen doen is dat het paard het op een gegeven moment wel weet en het gewenste afraffelt, zonder na te denken. Blijf je fantasie gebruiken, blijf je paard uitdagen. Verzin iedere keer weer anderen oefeningen en puzzels die hij op moet lossen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 14:52

Of probeer er dingen bij te bedenken, zoals spullen om neer te zetten om je games net wat lastiger te maken, dingen ophangen om onder door te gaan. Rond kijken op je stal of er geen donkere hoekjes of smalle paadjes zijn waar je oefeningen kan doen...

Dus bijvoorbeeld plastic zeil kan je neerleggen, ophangen, wel laten klapperen, of er juist balken op leggen op je paard leggen, en dan kan je nog met porcupine-game het zeil op/over/vanaf gaan, er driving-game op/over/vanaf doen, je kan er met yoyo-game op/over/vanaf etc etc.

Voor de 7 games zijn de opties juist eindeloos. Zo zijn wij nu bijvoorbeeld aan het oefenen om dingen juist ook achterwaarts te oefenen. Dus achterwaarts overal op/over/doorheen om haar zich meer bewust te maken van haar achterhand en ook bij haar achterhand haar vertrouwen bij ons te leggen. Bijna alle oefeningen kunnen daar dan weer helemaal aan mee doen.

Om je aanvullingen te kunnen geven, zouden we eigenlijk moeten weten hoe je nu je 7 games oefent :) Doe je dat altijd op dezelfde plek met dezelfde dingen, of varieer je daar al in?