Vragen over Parelli levels en savvy's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equilibria

Vragen over Parelli levels en savvy's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 19:50

Ooit wil ik eens gaan beginnen aan Parelli wanneer ik ooit toekom aan een eigen paard of leasepaard.
Ik wil hier graag NH mee doen en dan voel ik me vooral aangetrokken tot Parelli. Ik heb er veel goeds over gehoord en gelezen en heb zelf ooit met een verzorgpaard de 7 games gedaan (lang lang geleden!). Nu las ik in een ander topic iets over de 4 savvy's (de vernieuwde levels?) en een starterskit. Parelli is erg duur vind ik dus ik zat te denken dat je dan ook gewoon met de oude levels kunt beginnen, nieuw of 2e-hands, omdat deze hoogst waarschijnlijk ondanks ze verouderd zijn, even nuttig zijn als de nieuwe maar wel goedkoper. Ik heb echter wat vragen omtrent de savvy's en de oude levels.

Over de oude levels: Hoeveel levels zijn er in het totaal van deze verouderde pakketten?
Over de savvy's: Wat is een 'savvy' precies? Waar staat het voor, en op welke manier kun je dit vergelijken met de oude levels? Is savvy 1 t/m/ 4 level 1 t/m 4? Of zijn savvy's samengevoegde levels?

De antwoorden op deze vragen heb ik niet terug kunnen vinden bij de andere topics over Parelli. Hoop dat iemand er het een en ander van af weet. Alvast bedankt!

MaritB

Re: Vragen over Parelli levels en savvy's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:57

Er zijn inderdaad verschillende pakketten. In dvd heb je bijv. het rode en blauwe pakket waarvan level 1 de rode is en level 2 de blauwe. Deze pakketten zijn echter uitgebreider dan de huidige level 1 en 2.

Toen kreeg je de pakketten level 1/2 en dan 3 en 4 los. Daarnaast heb je de patterns (patronen zoals f8, weave etc.) per savvy opgedeeld.

En nu heb je per savvy een pakket waar level 1 tm 4 wordt gemeld.

Een savvy is een onderdeel zeg maar, je hebt online (aan de leadrope) freestyle (rijden zonder contact beginnend in level 2) liberty (vrijheid beginnend in level 3) en als laatste finesse (rijden met contact beginnend in level 4)

Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer pakketten.

Je kan natuurlijk net zo goed 2e hands pakketten kopen en je kan ook lid worden van de savvy club waar je ook het ea. Kan vinden.

Voor meer vragen zou je mij ook per PB kunnen benaderen ;-)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:08

MaritB schreef:
Je kan natuurlijk net zo goed 2e hands pakketten kopen en je kan ook lid worden van de savvy club waar je ook het ea. Kan vinden.

Bedankt, je hebt mijn vragen in zijn geheel beantwoord +:)+ . Ik las op Parelli.nl dat wanneer je lid word van de savvyclub je al het beeldmateriaal van de voorgaande jaren terug kan kijken op de website. Klinkt ideaal. Maar is dit echt zo? Want als ze dit online zetten kopen toch veel minder mensen de savvypakketten?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:42

Ze hebben het niet oer de kwaliteit van de zoekmachine ;)

Er staan ontzettend veel filmpjes op, maar je moet echt heel goed kunnen zoeken om daar zelf een heel pakket van te maken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:52

Daar ben ik het mee eens inderdaad. Een pakket dat al samen gesteld is helpt echt in het verbeteren van je zelf studie. Zo heb je namelijk een duidelijk begin, anders niet.

De savvyclub dvd's zijn ook niet de pakketten. Dan zijn toevoegingen.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 23:23

Ik las ergens dat level 1 in zijn geheel te kijken was. Maar ik ben het er wel mee eens dat met een pakket waar alles van begin tot einde stapsgewijs uitgelegd wordt fijner werkt inderdaad.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 09:38

Het nadeel van level per level kijken, is dat je gaat perfectioneren binnen een Level. Dat werkt imo niet, want sommige dingen gaan heel snel en andere games niet. Een pakket per savvy (vaardigheid) geeft je een beeld waar je met de game heen kan. In level 2 filmpjes zitten soms level 4 friendly games, bijvoorbeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:45

Equilibria schreef:
Ik las ergens dat level 1 in zijn geheel te kijken was. Maar ik ben het er wel mee eens dat met een pakket waar alles van begin tot einde stapsgewijs uitgelegd wordt fijner werkt inderdaad.

Level 1 staat inderdaad op Parelli Connect en kun je dus stap voor stap volgen.

Verder staan er heel veel filmpjes uit alle levels en savvy's. Super leerzaam en vooral heel leuk. Dus zeker een aanrader om daar lid van te worden.

Zelf vind ik het aanschaffen van lespakketten zeker een meerwaarde hebben. Ik heb zelf alle pakketten, behalve de aller nieuwste, maar die komen er ook nog wel. Wat mij aanspreekt aan de nieuwe pakketten is dat het per savvy is en je je dus ook per savvy kan door ontwikkelen zonder steeds een nieuwe level aan te schaffen.

Als je zelf de 7 games heb aangeleerd, raad ik je een lesje aan van een instructeur. Die kunnen je weer een heel eind helpen naar verbetering.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:16

Het is echt jammer dat het zo duur is. Als je dat optelt bij de maandelijkse kosten van een paard kom je echt op een flink bedrag uit, helemaal als je ook nog les neemt. Het lijkt mij ook wel gewoon nuttig om de pakketten te hebben. Gelukkig duurt het even voor je de eerste paar onderdelen volledig beheerst en je toe bent aan een nieuwpakket. Heb je ruimte en tijd om te sparen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:55

Ja wat is duur? Ikzelf investeer graag in mijn opleiding. Een pakket is vele uren lesmateriaal voor € 110,- (als lid). En een les is niet duurder als een andere privé les dressuur of springen. Ik vind het de prijs wel waard eigenlijk. En ja, je bent wel even zoet wil je elke savvy tot level 4 volbrengen. ;)

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 20:35

Voor wat je er voor krijgt is het verhoudingsgewijs wellicht niet duur. Maar het is (voor mij) veel geld wil ik ermee zeggen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:44

Equilibria schreef:
Voor wat je er voor krijgt is het verhoudingsgewijs wellicht niet duur. Maar het is (voor mij) veel geld wil ik ermee zeggen. :)

De klacht dat het zoveel geld kost, die heb ik al vaker gehoord.

En daar heb ik dan maar een antwoord op.

Door het investeren in een pakket, dat je eventueel tweedehands aanschaft en daarna weer kunt doorverkopen, investeer je in jezelf. Zoals je ouders in jou hebben geinvesteerd in een goede school/ en vervolgopleiding. Kennis kan niemand je afnemen. Het is voor de rest van je leven. In tegenstelling tot dat avondje uit, dat nieuwe setje, die nieuwe iPhone, die mooie UGGS, de nieuwe gadget die je perse hebben wilt, de vakantie die je in de planning hebt staan.

Door het aanschaffen van een opleidingspakket, desnoods tweedehands want de oude pakketten zijn echt niet minder dan de nieuwe, heb je een instructeur die 24 uur per dag, 7 dagen in de week, op tijdstippen voor je klaarstaat wanneer jij dat wilt. Die je op een regenachtige dag, of op een dag dat de mussen van het dak vallen of het 30 graden onder nul vriest, theoretische kennis kan geven waarmee je later mee aan de slag kunt.

Dus Parelli duur.......ik vind van niet. Het is maar net hoezeer je jezelf tekort wilt doen.

En het kan heel goed dat je het niet ineens op kunt hoesten. Dat kunnen er meer niet. Maar net zoals je spaart voor misschien die nieuwe TV, kun je ook sparen voor misschien dat tweedehands DVD pakket.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:48

Ja precies, dat bedoel ik ook met 'verhoudingsgewijs (wat je ervoor krijgt qua kennis) is het wellicht niet duur, maar voor mij is het veel geld'. Zoals ik in mijn startbericht al zei: tweedehands pakketten en verouderde levels zijn hoogstwaarschijnlijk even nuttig maar net iets goedkoper. Het is iets waarvoor ik even moet sparen, maar omdat het inderdaad om levenslange kennis gaat heb ik dat er wel voor over.