Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
winnie70 schreef:Voest, maar les bij Equixantos! Het verschil heb ik gehoord van iemand die een jaar geleden overgestapt is naar de 'voest' methode.
parelli (dus geen vrijheidsdressuur) is vooral ontstaan met Western rijden. Ook is de stok bij Parelli echt onmisbaar. Menig Parelli getraind paard doet geen stap zonder de stok.
Voest is meer voor alle rijstijlen. Het is bedoeld om zowel je paard te trainen en soepel te maken, als een band op te bouwen.
Susan88 schreef:Ik doe aan parelli (beginner, level 1), maar ik heb verder geen ervaringen met voest.
De meeste mensen die aan Parelli houden zich meestal niet helemaal aan één methode. Veel doen aan Parelli als basis en om hun horsemanship te ontwikkelen. Ze combineren het met Karen Rolf, Liesbeth (weet haar achternaam niet meer), dressuur (soms natural dressage), vrijheidsdressuur, rechtrichten, lange lijnen, dubbele lijnen, klassieke rijkunst en nog veel meer.
Als je de eerste twee parelli levels hebt gedaan, heb je al veel meer kennis over het gedrag van je paard, wat jouw lichaam je paard vertelt, hoe je het beste kan communiceren met je paard, hoe je problemen het best kan oplossen enz. Gaat meer om de verandering in de manier van denken (nh-minded), dan per se al die dingen die je volgens de methode moet kunnen met je paard.