Maatje voor mijn paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anysia

Maatje voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:39

Hallo,

Ik zoek een weidemaatje voor mijn paard.
We hadden hiervoor 2 shetlanders, maar die waren erg aan elkaar gehecht en mijn paard liep nog altijd alleen.
Nu las ik dat een paard zich erg kan gaan hechten aan één pony (wat logisch is), waardoor je hem de wei haast niet meer uitkrijgt.. En dat een ezel een goede oplossing kan zijn.
Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Ik wil namelijk niet dat mijn paard zich eenzaam voelt, maar hij staat natuurlijk wel elke nacht op stal en het weidemaatje blijft in de wei.

Hoor graag van jullie, bedankt!

Peppertree

Re: Maatje voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:42

Waar zijn de shetlanders heen? En waarom denk je dat je paard zich niet zo kunnen hechten aan een ezel?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:43

Een ezel is zeker weten geen optie, omdat een paard een groepgenoot nodig heeft. Van dat he hem makkelijker mee krijgt is misschien wel waar doordat ze niet goed kunnen comminiceren.

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:44

Dat weet ik dus niet,, daarom vraag ik of iemand ervaringen heeft met een ezel bij een paard ;)

De shetlanders zijn naar hun dochter en zusje toe, die lopen dus nu gezellig met z'n 3en bij elkaar, geen zorgen dus

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:47

Die ervaring heb ik niet maar wel een andere, misschien nuttige voor jou.

Ik heb een jaarling Shetlander voor mijn merrie gekocht als maatje. Ze was nog erg jong toen
ze erbij kwam en heeft al heel snel geleerd dat mijn merrie soms even weg is. Eerst ging ik een halfuurtje
weg, toen een uur en nu kan ik rustig naar het bos gaan, lekker rijden en dan staat de kleine rustig grazend
te wachten tot haar vriendinnetje weer terug komt. In het begin vond ze het niet leuk en ging ze inderdaad
even rennen, bokken en veel hinniken. Dat werd steeds minder en inmiddels zeggen ze elkaar even: "tot straks" en is er niets meer aan de hand :)

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:49

Wat goed! Bedankt, inderdaad zeer nuttig!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:52

@xApple, stond jouw shet ook heel de nacht alleen?

Dat vind ik namelijk het grootste probleem van TS. Geen enkel paard dient 's nachts alleen in de weide te staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:53

Als ze zo gek doen als de ander weg gaat dan denk ik alleen maar, 2 die beweging krijgen voor de prijs van 1! :D Maar het went vanzelf TS!

Jouw paard kan 's nachts toch ook gewoon buiten staan, ze zijn niet van suiker hoor!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:56

Selka schreef:
@xApple, stond jouw shet ook heel de nacht alleen?

Dat vind ik namelijk het grootste probleem van TS. Geen enkel paard dient 's nachts alleen in de weide te staan.

Oh nee niet snachts! Daar heb ik overheen gelezen inderdaad.
En dat zou ik wel een beetje rottig vinden eerlijk gezegd :o Al staat die kleine wel soms 3/4 uur alleen
als ik verder weg ben naar bos/strand. Mijn rijpony staat ook gewoon 24/7 buiten.

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:01

Mn paard (8 jr.) staat zn leven lang al 's nachts binnen, hij wil 's avonds graag de stal weer in, te verwend he :p
's Ochtends gaat hij altijd direct weer naar buiten. Dat blijf ik ook zo doen.
Bij de wei is wel een stalletje aanwezig voor z'n toekomstige maatje.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:05

Wat ik altijd heb begrepen is dat ezels sneller een wormbesmetting overbrengen op paarden en dat daarom niet aangeraden wordt om paarden en ezels samen in de wei te zetten. Misschien kun je op internet hier iets over vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:07

Maar heb je het idee dat je paard wat miste dan met de shetten? Ik heb mijn welsh ook met twee shetten lopen en hier gaat dat prima. Heel fijn dat er nu eigenlijk nooit eentje helemaal alleen is (als ik de shetten beide meeneem dan staat de welsh op het gras en blijft ze rustig). En ze wennen er wel aan als ze regelmatig even alleen moeten staan.

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:11

Bedankt voor de tip Eldie, ik ga even zoeken op internet.

Ja de shetten draaiden altijd meteen de kont naar hem toe en probeerden te trappen of renden hard weg. Mn paard stond daarom maar altijd ver van ze af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:13

Anysia schreef:
Mn paard (8 jr.) staat zn leven lang al 's nachts binnen, hij wil 's avonds graag de stal weer in, te verwend he :p
's Ochtends gaat hij altijd direct weer naar buiten. Dat blijf ik ook zo doen.
Bij de wei is wel een stalletje aanwezig voor z'n toekomstige maatje.

Is niet omdat hij dat graag wil maar dat is gewenning. :=
Paarden slapen 's nachts niet expliciet.

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:19

Dat snap ik ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:21

3 is inderdaad een ongelukkig aantal. Mijn pony is ook altijd het buitenbeentje in een oneven aantal, of hij word totaal genegeerd of ze jagen hem weg. Als ze met z'n 4 staan is dat al goed opgelost.. En dat je paard zich niet aan een ezel hecht is onzin, wij hebben een pony gehad die kon niet eens meer voor de stal naast haar ezelvriendinnetje gepoetst worden en ze werd al gek.. Het hechtste stel van stal! En daarbij heb ik gehoord dat het niet eens gezond is je paard bij ezels te zetten, vanwege wormen ofzoiets? Ik heb er geen verstand van en twijfel nog of dat waar is, maar misschien ook iets om uit te zoeken.

Anysia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:33

Dankje! Voor nu weet ik voldoende :) ik ga even weer verder zoeken op internet!
Ja las over de longworm, maar die kun je tegenwoordig goed ontwormen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:53

Plus dat ezels slecht tegen veel regen en nattigheid kunnen :j
En ik denk dat een ezel geen volwaardig paarden maatje is maar dat
kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen ;)