Path of the horse...Welke trainingsmethode wordt gebruikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

La_ruette

Path of the horse...Welke trainingsmethode wordt gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 22:09

Hallo allemaal!
Al een poosje kijk ik regelmatig met grote interesse naar de documentaire " path of the horse". Ik vind de trainingsmethoden die worden toegepast door de verschillende geïntervieuwden zeer boeiend. Het werken in vrijheid spreekt mij enorm aan.
Ik vraag me af of jullie weten of deze methoden een naam hebben en of er instructeurs zijn in Nederland die hier begeleiding of workshops in aanbieden!
Ik hoor jullie graag!

Ps: dit is de docu! http://m.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

Gr.
Laruette

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:29

Als ik het zo snel even bekijk komt dit uit de koker van Nevzorov. Hij werkt met voerbeloning, als je heel goed oplet zie je dat hij bridged door zijn hand in zijn zakken te steken in een aantal van zijn instructiefilmpjes.

Ook zie ik Hempfling voorbij komen. Vage vent, weinig concreet, kan veel, maar hij kan het niet overbrengen. Hempfling is een zwetser en vrouwenversierder :+

Het minst wazig en het meest concreet is toch nog steeds Parelli en Nederlandstalig Emiel Voest.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Path of the horse...Welke trainingsmethode wordt gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:43

Je ziet Nevzorov en Hempfling inderdaad. Maar er zijn veel meer mogelijkheden als je in vrijheid wilt werken.

Als je denkt wel wat begeleiding nodig te hebben is Parelli erg toegankelijk, of in Nederland Emiel Voest.
Parelli heeft een heel pakket met ook DVD's. En er zijn ook best wat instructeurs van in Nederland.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 00:00

Bedankt voor jullie reacties! Voest en parelli ken ik wel en daar heb ik ook ooit wel cursussen in gevolgd. Het spreekt me nu niet zo veel meer aan. Kennen jullie ook de methode die Carolyn Resnick heeft? Ik vind het zo mooi dat het paard vrij om haar heen beweegt. Dat is eigenlijk wat mij zo aanspreekt in de docu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 00:36

In de docu wordt toch bij iedere trainer waar ze langs gaat, gewoon de naam van de trainer genoemd? Dan kun je gewoon googlen :)

Alexander Nevzorov, Klaus F Hempfling, Linda Kohanov, Mark Rashid, Carolyn Resnick, Kim McElroy. Het zijn geen namen van methodes, het zijn de namen van de mensen.

Parelli is overigens qua persoon/methode, mijn inziens, wel echt wel zo'n beetje het tegenovergestelde van wat in deze docu wordt beschreven en laten zien overigens. Vraag me dan af of je met zo'n antwoord de docu wel gezien (of begrepen) hebt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:13

Docu heb ik weleens gezien langer geleden. Maar omdat het gaat om in vrijheid werken noemde ik Parelli. Dat kun je met vele methoden.

Ik weet wel dat iemand eens cursussen heeft gevolgd op gebied van Carolyn Resnick, maar dat is niet in NL.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 08:08

Ik heb inderdaad gegoogeld maar in Nederland is niet zo veel te vinden. Vandaar dat me afvraag of iemand bvb de Nederlandse naam weet voor deze methoden en of er instructeurs voor bestaan. Ik kom er via Google namelijk niet helemaal uit en gezien dit een forum is dacht ik, goh, laat ik eens de kennis van anderen gebruiken .

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:23

Stuur eens een pb naar vickelientje op bokt; zij is naar Carolyn Resnick geweest.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:23

Oeh ik volg even, ben een zeer grote Hempfling-aanhanger :D

Voor Parelli zijn er veel instructeurs hier in Nederland en je hebt veel instructeurs die van alle wel een beetje wat weten. Maar echt gediplomeerde instructeurs die door de "beroemdheid" zelf zijn opgeleid? Nee, heb ze tot nu toe nog niet gezien.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 08:28

Gaucho! Bedankt!

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:31

Linda Kohanov is ook super !! Zij komt uit Amerika maar heeft hier ook instructeurs dacht ik ...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:09

Ik ken ze zelf allebei niet maar Monique Ros uit Emst heeft ook trainingen bij Caroline Resnick gevolgd en op haar website staan workshops.

En Noora Ehnqvist, veel positieve verhalen over gehoord, geeft ook trainingen in NL en is opgeleid door Klaus Ferdinand Hempfling

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:34

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:56

Carolyn Resnick heeft momenteel geen gecertificeerde trainers in Nederland, helaas. Ze heeft wel een boek geschreven en DVDs uitgebracht.
Haar online cursussen zijn zeer zeker de moeite waard! Het handigst is om eerst de Extended Circle te doen ("meekijken" met mensen die de online cursus volgen met hun paard) en vervolgens de Insider Circle. Het heeft mij echt ontzettend veel gebracht met mijn paard Abby! Dit is ons verhaal: http://www.carolynresnickblog.com/how-t ... ee-taylor/
Haar methode is geen stappenplan zoals het Parellisysteem. Je moet het je echt eigen maken en vanuit je gevoel werken (moeilijk :D !) en daar gaat veel tijd in zitten. Vorig jaar ben ik bij Carolyn geweest om meer van haar te leren en dit jaar heb ik de Insider Circle nog een keer gedaan met mijn nieuwe paard, een onbeleerde ex-fokmerrie, Barbie. Mijn hele achtergrond met deze methode heeft Barbie een waanzinnig goede basis gegeven en ze heeft inmiddels een paar compleet relaxte rijsessies achter de rug :-)
Deze manier van met paarden werken is niet 1-2-3 te leren maar het is zooooo de moeite waard!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:00

Ik ben bang dat je meer bereikt in deze door gewoon naar je paard te luisteren dan door lessen te volgen. Ben zelf ook enorm geinspireerd door deze docu en heb al meer met mijn paard voor elkaar gekregen dan ik ooit mogelijk had gedacht door gewoon te kijken en observeren. De instructeurs focussen in mijn ervaring vaak op snel behalen van resultaat om te bewijzen dat het werkt en dan schiet je je doel een beetje voorbij..

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:01

Ik lees even mee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:08

Dat ben ik niet met je eens Azmay, Noora geeft niet alleen les aan paard en mens, maar geeft ook body awareness lessen die TE waardevol zijn om niet te volgen. De connectie die je krijgt met je paard is je eigen effort, niet die van je instructeur

Mijn paarden luisteren ook echt mee naar Noora als ze uitlegt:

Afbeelding

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:13

Azmay: dat is een mooie insteek, maar daarnaast kan het ook heel waardevol zijn als iemand je nieuwe inzichten geeft. Andere manieren om naar paardengedrag en training te kijken :-)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:33

Ik heb deze docu ook een lange tijd geleden gezien, sommige verhalen zijn zeker zeer inspirerend maar er zijn dingen in de docu die ik ook niet helemaal geloof. met name het verhaal bij die laatste man Nevzorov..

Het verhaal van die eerste man.. die met die cowboyhoed vond ik wel heel interessant. Het stukje waarbij hij zegt dat je helemaal niet het 'alfa paard' moet willen zijn heeft me echt aan het denken gezet.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:28

Wat een super interessante reacties allemaal! Ik ben afgelopen zaterdag zelf naar de workshop van Linda Kohanov geweest. Zij heeft ook een soort methode wat ze dancing noemt. Ik vond het wel interessant maar wat ik in de docu van Carlolyn Resnick zie spreekt mij iets meer aan. Bedankt voor de tips over de verschillende instructeurs, Jetm en Ciara! Daar ga ik me eens goed in verdiepen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:51

Caira schreef:
Dat ben ik niet met je eens Azmay, Noora geeft niet alleen les aan paard en mens, maar geeft ook body awareness lessen die TE waardevol zijn om niet te volgen. De connectie die je krijgt met je paard is je eigen effort, niet die van je instructeur

Mijn paarden luisteren ook echt mee naar Noora als ze uitlegt:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Body awareness leert mijn paard mij, die kan het allemaal perfect vertellen :Y)
Het is de lange weg, maar ik heb de tijd.

Uiteraard is een instructeur waardevol op sommige gebieden, maar de mensen in de docu hebben het ook allemaal zichzelf geleerd. Ik vraag me af wat een instructeur mij zou kunnen leren eigenlijk wat ik niet door observeren kan leren, zonder geforceerd te werken ook nog. Mijn merrie is nogal een eigenwijs geval zo nu en dan.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 16:48

Caira, hoe krijg jij het dan voor elkaar lessen bij Noora te volgen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:22

Linda was hier om een verhaal over coaching te doen. Er ging weinig over de training. Ik heb haar echter afgelopen dinsdag geïnterviewd en daarin vertelde ze meer over de training van haar paarden. Alleen moet ik die nog even uitwerken.

Noora is in de zomer 5 dagen bij mij, en verder volg ik 1 of 2 andere kleine clinics.

Er is meer onderweg maar daar zijn we nog mee bezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:31

WildWings schreef:
In de docu wordt toch bij iedere trainer waar ze langs gaat, gewoon de naam van de trainer genoemd? Dan kun je gewoon googlen :)

Alexander Nevzorov, Klaus F Hempfling, Linda Kohanov, Mark Rashid, Carolyn Resnick, Kim McElroy. Het zijn geen namen van methodes, het zijn de namen van de mensen.

Parelli is overigens qua persoon/methode, mijn inziens, wel echt wel zo'n beetje het tegenovergestelde van wat in deze docu wordt beschreven en laten zien overigens. Vraag me dan af of je met zo'n antwoord de docu wel gezien (of begrepen) hebt.

Ik heb even op wat momenten geklikt dus niet gekeken.

Nevzorov heb ik jaren terug wel veel dingen van gekeken. Tot ik zag dat hij buiten de camera om gewoon werkt met voedselbeloning.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 19:41

Wat leuk dat je dat hebt gedaan Caira! Dan ben ik wel erg benieuwd naar je verhaal!