Ik ben nogal in een 'tuigloze filmpjes'-craze geraakt en vraag me nu uit curiositeit iets af. Je weet wel, moest het ooit voorkomen dat je de kans hebt een paard op te leren. Ik heb gemerkt dat bij tuigloos rijden zowel à la Western of Engels kan aangeleerd worden. Maar wat zijn dan de concrete verschillen? Met tuigloos rijden bedoel ik dan ook volledig tuigloos, geen neckrope, geen touwhalster, geen touw, geen barebackpad.
Als het tuigloos rijden Western is aangeleerd, gaan dus vanzelfsprekend de voeten naar voren als je je paard wilt stopzetten. En als je paard goed is opgeleid, dan kan hij van galop ook meteen naar halt gaan. Ik merk dat dit bij Engelse ruiters een stuk stroever gaat. Zij mogen hun voeten niet zo zwaar naar voren zwaaien, en moeten enkel afgaan op verplaatsing van gewicht. Het lijkt me dus een beetje efficiënter om het Western aan te leren, maar wat als je dan Engels rijdt op wedstrijden, of zo dressuur doet over het algemeen?
Wauw, de dingen die aan me kunnen knagen tijdens de examenperiode. Ik zweer dat ik toe ben aan vakantie!
DianXX
Geplaatst: 09-06-14 17:44
Je kan het doen hoe je het zelf het fijnst vind. Mijn paard laat ik op stem commando stil staan, en natuurlijk ook op de zit. Dus wat vind je zelf prettiger. Als je maar zorgt dat je paard duidelijkheid heeft, dat je niet alles door elkaar doet.
TurdusMerula
Geplaatst: 09-06-14 17:44
Je vergelijk gaat mank, de voeten van de ruiter hoeven niet naar voren voor stop. Het is wel wat je ziet bij een sliding stop, maar dat is niet vergelijkbaar.
Het verschil in Engelse - en Western rijstijl is niet anders wanneer je geen tuig zou gebruiken.
Motje11
Geplaatst: 11-06-14 10:48
Ik vind het een leuke vraag, ik heb zelf het volgende ervaren: Ik ben vanuit Engels/dressuurrijden tuigloos gaan rijden. Gewoon op een dag er een keer zo op gaan zitten terwijl hij vrij in de bak liep. Ik had niet verwacht te kunnen remmen of sturen, hooguit drijven zodat hij zou gaan lopen en verder maar hopen dat hij een keer stopt. Maar tot mijn verbazing bleek hij erg goed op de zithulpen te reageren. Ik gebruik mijn zit duidelijk en consequent tijdens het rijden met zadel en hoofdstel, en blijkbaar zat dat er zo goed in dat hij er zonder hoofdstel ook op reageert. Nog wel iets minder scherp, maar de eerste keer kon ik al een grote volte in stap sturen en de overgang van draf terug naar stap of van galop terug naar draf maken. Na een paar keer oefenen lukte ook de kleine volte in galop en de overgang van galop naar stap doet hij ontzettend goed! Hierbij droeg hij dus helemaal niets, ook geen halsriem. Die ben ik pas gaan gebruiken toen we onze eerste demonstratie gaven. Ik gebruik dus de hulpen uit de dressuursport. Daar heb ik een paar zeer kleine aanpassingen aan gedaan die beter passen bij het tuigloos rijden. Toen ik wat meer over de Westernsport leerde besefte ik dat de manier van rijden erg op elkaar lijkt, en tuigloos helemaal. De dingen die ik iets anders doe dan met de Engelse dressuur lijken juist meer richting Western te gaan. Ik hou de hulp korter eraan. Bijvoorbeeld het gebruik van het buitenbeen bij het maken van een wending. Ik druk mijn been aan, en op het moment dat hij wendt ontspan ik mijn been weer. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de halsriem als buitenteugel, zodra het paard wendt ontspan ik weer. Correct me if I'm wrong Westernruiters, mijn kennis van Westernrijden is beperkt. Basisdingen zoals kijken in de richting waarin je gaat en gewicht op binnenzitbeenknobbel zijn neem ik aan hetzelfde bij Western en dressuur? Bij het afremmen lijkt het idd alsof ik mijn onderbenen naar voren steek. Maar eigenlijk druk ik mijn hakken uit waardoor mijn bovenbeen stijf wordt. Samen met het kantelen en stijf houden van het bekken heeft dat een remmende werking op de paardenrug. Op deze foto kun je dat enigszins zien: Als je zonder zadel je benen laat afhangen zijn ze niet aangesloten aan je paard, terwijl als je ze op een zadel met stijgbeugels laat afhangen liggen ze wel tegen het paard aan. Daardoor lijkt het met hakken uitdrukken nog meer op het naar voren steken van het onderbeen, maar dat gaat in mijn geval dus samen.
Antwoord op jouw vraag: Ik denk niet dat het uitmaakt of je vanuit Western of Engels tuigloos gaat rijden. Maar, en nu praat ik even alleen vanuit de Engelse dressuur omdat ik Western niet goed genoeg ken, bij het rijden met zadel en hoofdstel en alle andere hulpmiddelen kan men het zich permitteren niet consequent te zijn. (er wordt een paard tenslotte op meerdere manieren tegelijk vertelt dat hij linksaf moet: handen, benen, gewicht, positie heupen, teugels, kijkrichting) Als je je zithulp niet gebruikt gaat het paard ook nog wel linksaf door de het gebruik van de teugels. Maar hierdoor wordt een paard wel steeds minder gevoelig, het leert dat het bepaalde signalen moet negeren. Het is belangrijk altijd al deze hulpen tegelijk en in samenwerking met elkaar te gebruiken. Hierdoor kunnen de hulpen steeds subtieler worden en reageert het paard ook als de teugels niet aanwezig zijn. De teugels (die toch vrij ingrijpend en verstorend zijn) kunnen dan gebruikt worden voor bijvoorbeeld verzameling en zijn niet meer nodig voor basisdingen zoals sturen.
Dankjewel voor het lange antwoord! Zo'n verhalen lees ik graag.
Het is inderdaad waar dat ze erg veel op elkaar lijken, maar het zijn die details die soms in je hoofd komen te zitten. Ik heb namelijk dit filmpje gezien op youtube - http://youtu.be/rmG9V8M0mXE En ik merkte dat voor het achteruitgaan de benen dan sterk naar voren gaan. Dit is bij Engels toch andersom als je ze wilt achteruit zetten? Anyways, het is maar zo'n hersenspinsel!
Je hebt ook volkomen gelijk dat er allerlei signalen gegeven kunnen worden tijdens het rijden. Persoonlijk ben ik een beetje van de mening dat dit in Engels in de hand gewerkt wordt omdat we met strakke teugel rijden en niet zo veel op onze zit aangeleerd worden. Of zo beleefde ik het toch in al de manegelessen die iedere ruiter wel heeft meegemaakt. En zo leren we onze zit een beetje te negeren. Ik vindt het echt geweldig dat je zo consequent je benen gebruikte dan, dat je er zonder tuig ook mee kon sturen! Niet veel mensen zouden het je kunnen navertellen. En ja, het lijkt wel dat de grens tussen engels en western vervaagt in het tuigloos rijden... moest die vete (of glazen muur) tussen westernruiters en engelse niet bestaan, zouden we veel van elkaar kunnen leren.
Kijk voor de gein eens een paar reiningvideo's en daarna een paar pleasurevideo's, ben je van het idee 'stoppen is benen naar voren' ook meteen af. Ook in westernland bestaat er verschillende stromingen. Er zijn zoveel disciplines ook...