Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Helmoni schreef:Met kingekruist of ander gekruist bitloos hoofdstel heb ik niet zo een goede ervaringen met lange teugelen omdat de druk niet goed van het gekruiste deel afgaat en dat is toch bij lange teugelen wel gewenst. Of ik had gewoon geen fijne hoofdstellen haha.
Helmoni schreef:Heb ik wel gedaan ja. En die methode werkte voor mij met kingekruist echt niet lekker. Dus gewone sidepull zou inderdaad stuk beter zijn.
Helmoni schreef:Het gaat meer om de druk van de teugels te laten "vieren". Als je naar rechts wilt laat je links iets meer vieren en andersom. Maar vind het een beetje moeilijk om dat zo uit te leggen haha. Ik heb het ook geleerd van de vorige eigenaresse van mijn oude paard.
Caira schreef:Gewoon zonder longeersingel doen. En ik kan het dan prima op een touwhalster
TurdusMerula schreef:En zonder longeersingel en dan indien nodig schuin ernaast lopen, zoals je met beginnende paarden kunt doen?
Caira schreef:Hoe kan ze er nu op trappen? Ik doe het al jaren? maar mijn teugels komen nooit zo dicht bij de grond dat ze erop kan trappen. DLL doe ik wel altijd door de ringen heen, maar daar train ik weer anders mee. Sturen op de lange teugel doe ik trouwens ook veel op houding en positie, zodat de signalen met de teugel heel fijn en klein zijn.
TurdusMerula schreef:Ik zou een kaptoom of sidepull zéker verkiezen boven een touwhalster met ringen aan de zijkant...
Neem les, beste tip die ik je kan geven. En als je ook zelf aan de slag wilt: de dvd van Piet Bakker is heel toegankelijk.