Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:25

Hoihoi,

Geen idee of het goed staat

Ik rij bij mijn werk al een paar jaar op ijslanders. Sinds kort heb ik alst ware een eigen aangewezen gekregen en mag hier mee op buitenrit wanneer het mij uit komt. Nu ik haar vaker rijd merk ik toch dat zij erg goed reageert op mijn zit, en ook als ik de teugel tegen de hals leg dat ze hierdoor naar links of rechts gaat en dit is goed gecontroleerd. Ik rij der voornamelijk met een los teugeltje dus zie het nut van het bit ook niet meer zo. Ik heb er een dubbel gebroken bitje in.

Alleen ik heb nog nooit bitloos gereden dus ik zou ook eerlijk gezegd niet weten waar ik op moet letten bij het aanschaffen van het juiste bitloos hoofdstel aangezien er vele manieren zijn om bitloos te rijden. Ik ben zelf geen fan van het touwhalster dus die wil ik achterwege laten.

Wie oh wie kan mij hier bij helpen?

crazycactus

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:27

ieder paard heeft zijn eigen voorkeur, dus het is een kwestie van uitproberen wat dat paardje prettig vind. Heb je geen vriendinnen die wat hoofdstellen hebben die je zou kunnen uitproberen, anders wordt het zo'n dure toestand ;) Zelf heb ik een Micklem, een sidepull en een bosal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:31

Ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar ik dacht dat er 3 (?) soorten waren; Kin-gekruist, kaak-gekruist en nummer 3 kan ik zo snel niet opkomen :')
Ik zou je dan eerst wat verdiepen in de werking van die 3 soorten! Bitloos is bitloos, maar ik weet dat de een weer strenger is dan de ander...
Iemand die dit kan aanvullen (of beter uit kan leggen :') )graag, ik blijf ook even volgen :)
Ik hoop dat je er iets aan hebt haha

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:32

Ik heb zelf geen vriendinnen die bitloosrijden, wel 1 alleen die rijd een paard van een anders en het hoofdstel zal veels te groot zijn aangezien ik maat Cob/pony nodig heb.

Maar ik heb zelf ook niet echt een ervaring met bitloos, van waar moet ik op letten. En welke merken ect
Ja ik wist dat er een aantal soorten waren maar zal zelf ook even wat opzoeken op het internet. Maar ik dacht bokt weet ook vast wel wat raad :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:34

Kingekruist, kaakgekruist, sidepull, hackamore, marylot, bosal, glucksrad, touwhalster, neckrope...
Zijn erg veel mogelijkheden :)

Zelf vind ik een sidepull een vrij handig ding, werkt voor je paard ook logisch en simpel in.
Wil je iets wat net wat meer scherpte heeft: marylot of glucksrad.
Echt scherp (waar je dus met je zit rijd en met je handen af moet blijven): hackamore
Neckreining nodig: bosal/touwhalster
kingekruist en kaakgekruist werkt weer een beetje als sidepull, maar heb er zelf niet zulke fijne ervaringen mee, release is niet altijd even goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:36

Sidepull was de 3e die ik bedoelde ja haha :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:36

@naaoommii als je in de buurt ben mag je ook van mij wel wat proberen ben ik niet zo moeilijk mee ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:37

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een Hackamore. Kaakgekruist laat niet goed los als je de teugels los laat zegmaar, blijft constant inwerken is mijn ervaring.
En mocht je paard aan de ren gaan heb je bij een Hackamore toch wat meer te zeggen. Gezien je toch met los teugeltje rijd zal deze nooit scherp inwerken.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:43

Ik ben zelf niet zo weg van de hackamore dus die zou ik persoonlijk ook niet aanschaffen heb er meerdere dingen over gelezen wat niet echt positief is. Aangezien de ijsco's redelijk sensibele paarden zijn en je iets verkeerds doet zoek ik voor problemen. Dus heb liever iets wat zacht blijft, zoals een sidepull spreekt mij wel veel aan.

@crazycactus Ik kan wel eens kijken of ik met paard die kant op kan. Mussel zal wel iets van 20 minuten rijden zijn met trailer. Of ik zou een hoofdstel moeten ophalen en uitproberen mocht je dat toevertrouwen, maar heb je ook de maat cob?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:44

In sidepull zul je al snel veel dingen vinden, is erg simpel en reageren veel paarden goed op. Zeker als het iets is zoals buitenrijden.
Nu, qua merken, bv, Barefoot heeft mooie hoofdstellen, op verschillende manieren, je kunt altijd daar even kijken.

Zelf heb ik een endurance biothane hoofdstel dat zowel als sidepull als met bit gereden kan worden, maar deze is net als de micklemhoofdstel erg prijzig, je zit als snel rond de 100-150euro. Dit laatste hoofdstel kun je op meerdere manieren gebruiken.

Naast sidepull heb je kin en kaakgekruist, ene gaat dus vlak achter de onderlip kruisen, de ander onder de kin. Bij deze vind ik voest een erg goede, simpele, maar ook wat prijzig. Maar je kunt prima kin of kaakgekruiste vinden die minder kosten. Met kunststof kun je weinig kwaad doen, bij leer moet je goed controleren dat het kwaliteit is.

Dan heb je een bosal, maar dat raad ik in eerste instantie niet aan. Dis is eerder Western gericht en vereist toch handigheid. Als andere manieren niet werken, kun je deze zeker proberen.

Hackemore en een glucksrad http://www.bitloospaardrijden.info/mech ... ysteem.php
Zijn heel wat sterker. Dit kun je uitproberen als vorige systemen niet werken of als je weet dat je een paard is dat moeilijk te houden is buiten.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 14:51

Erg bedankt voor je uitleg :D
Ik denk als ik er uit ben dat ik voor een 2e hands hoofdstel ga, die zijn vaak toch even iets goedkoper dan nieuw. Aangezien ik weet dat de bitloze hoofdstellen wat prijziger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:52

Als je eenmaal ontdekt heb wel hoofdstel je fijn vind (en je paard ook) kan je altijd over een jaartje ofzo een mooie nieuwe kopen :o Succes! :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:08

Ja kan best idd, denk dat je er redelijk wat kan vinden.
Succes met uitproberen alle sinds!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:11

Ik heb een jong paard dat met bit ingereden is. Uiteindelijk vond ik een filmpje (iedereen mag er natuurlijk het zijne over denken) over wat het bit eigenlijk in de paardenmond doet. Ook het doorrijden ging niet zoals ik wilde. Ik ben toen begonnen met rechtrichten (volgens de theorie van Marijke de Jong). Daardoor ben ik bij bitloos uitgekomen. Het rechtrichten beviel me eigenlijk niet zo goed :P maar het bitloos rijden wel. Mijn paard pakte het direct goed op. sowieso betekent bitloos rijden niet dat je geen contact of controle meer hebt. je hoeft niet alles met je zit te doen. ik heb namelijk een heel fijn hoofdstel dat ook werkt met druk op de neus wanneer ik de teugels gebruik (niet erge druk, maar meer om contact te maken als het ware). je kan heel veel hoofdstellen vinden als je op internet gaat zoeken. mijn andere paard had een gevoelige mond en sinds ik haar bitloos rijd is ze een stuk rustiger. ik wil het bitloos rijden dus echt aanraden!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:17

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 15:20

Bedankt voor je reactie! :D
Bij dit paard zie ik het nut van het bit niet meer, bij de tolt heeft enig druk nodig maar ze springt sneller aan in tolt dan draf dus vandaar dat ik gewoon lekker met een losse teugel kan rijden en dat vind ze geweldig fijn. Ik denk dat het een Sidepull word aangezien die best veel veelzijdig is en iedereen praat er prima over !

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:26

Ik heb meegemaakt met mijn vorige paard dat ie overal doorheen crosste en niet te houden was. Toen we op sidepull overgingen was het meteen een stuk beter te houden tot hij uiteindelijk prima te rijden was zonder dat ik schrik moest hebben.

Maar, ik veronderstelde dat dat met mijn huidige paard ook zo ging zijn, gemakkelijk overstappen, had hem zelfs bitloos beleerd.
Maar dat is een complete ramp, hij crosst door elke bitloze optoming heen, druk zijn neus omhoog en gaat in protest. En ik heb zo goed als alle door mij beschreven optomingen en meer uitgeprobeerd. Maar met bit (dubbelgebroken) is ie op twee pinken te rijden en buiten mijn eigen rijdfouten geen protest.

Dus kimxx, ik geloof niet in dat filmpje, ik geloof wel in mijn paard en elk paard is anders en heeft baad bij andere dingen. Niet aanvallend bedoeld hoor, het is om het te nuanceren ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:31

Ik ben mijn pony nu ook bitloos aan het omscholen, heb nu een aantal hoofdstellen te leen bij een uitleenservice (http://www.bitloos.nl). Echt ideaal, kost je alleen de verzendkosten. :)

Mijn pony is met bit vreselijk druk, onrustig en niet happy. Bitloos vind ik haar veel beter luisteren, ze is beter ontspannen en heb juist geen gewicht in mijn handen. Ik rij haar ook buiten bitloos.
Vind het hetzelfde als met bit eerlijk gezegd, ik voel mij alleen beter bij bitloos.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:42

Ik heb 0 verstand van bitloos rijden, maar ik ben mij er in aan het verdiepen omdat ik mijn jonkies bitloos wil beleren. Nu kreeg ik hier op bokt de tip om te kijken op:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm hier hebben ze een test gedaan van de uitwerking van bepaalde hoofdstellen. Zo dacht ik dat ik voor de sidepull zou willen gaan maar ben nu aan het denken over een Bosal :)

De Sidepull komt totaal niet goed uit de test zoals te zien op de afbeelding.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:05

Je mag wel een keer wat komen lenen hoor, geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:06

denk dat de keuze van een hoofdstel ook wel afhangt van wat je ermee gaat doen; TS is wil gewoon lekker buiten rijden, jij wilt je paarden ermee beleren.. kan me voorstellen dat jullie dan verschillende hoofdstellen hebben :P
En zo'n test... Tja... ik geef er niet zoveel om.. wat de 'tester' niet fijn vinden kan voor mijn paard bijvoorbeeld juist wel fijn zijn :j

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:13

Iedereen bedankt voor de reacties!
@crazycactus je hebt een pbtje :)

Ik wil er idd gewoon alleen buiten mee rijden, ik wil graag de sidepull uit proberen aangezien die mij het meeste aanspreek wat ik lees.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:23

Anoniem schreef:
denk dat de keuze van een hoofdstel ook wel afhangt van wat je ermee gaat doen; TS is wil gewoon lekker buiten rijden, jij wilt je paarden ermee beleren.. kan me voorstellen dat jullie dan verschillende hoofdstellen hebben :P
En zo'n test... Tja... ik geef er niet zoveel om.. wat de 'tester' niet fijn vinden kan voor mijn paard bijvoorbeeld juist wel fijn zijn :j

Heb je de test bekeken? Het is namelijk getest op een schuimrubberen paard :D Daar zie je dus goed wat er verschuift en drukt aan het hoofd :)

Maar zoals ik al zei, 0 verstand. Ik probeer mij gewoon dmv dit soort dingen wegwijs te maken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:21

Paardnatuurlijk heeft zeker zijn best gedaan met die test :j
Maar elk paard is anders, en als je kijkt naar wat je er mee wil doen verschild het nut en de impact van de optoming ook.

Ik vind sidepull altijd een goede starter, kun je oefenen met een stalhalster en vind je gemakkelijk en goedkoop. Als dat niet echt bevalt, zoals bij paardnatuurlijk zegt teveel ruis op de communicatie, dan kun je voor andere dingen gaan kijken en uitproberen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:06

Ik heb samen met bokker Peppysan een paar jaar geleden een hele dag bitloze optomingen getest op verschillende paarden. En het was heel mooi om te zien hoe ze er op reageerden. Mijn flegmatieke cremelloruin vond kaakgekruist het fijnst terwijl mijn sensibele oude merrie juist kingekruist prettiger vond. Dat ding met zo'n ijzeren plaatje (iets met een m???) vonden ze geen van alle fijn. En de mechanische hackamore viel ook goed in de smaak maar goed dat is omdat mijn paarden gewend zijn aan neckreining en dus daarmee goed op 1 hand te rijden zijn (het lijkt qua werking op onze scharenbitten)