hitactief stal ijzers of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hitactief stal ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:22

Mijn haflinger gaat binnenkort naar een hitactief stal. Hij staat nu rondom op ijzers. Hij heeft vroeger vanac zn 6e tot 13e zonder ijzers gestaan.

Rede van wel ijzers is dat hij voor de wagen ging. Maar nu gaat hij niet voor de wagen.
Nu ben ik van plan om in aug/Sept zonder ijzers te doen

nu was mijn ervaring hoelang moet ik dit vol houden tot dat zijn hoeven er aan gewend zijn. Uiteraad hou ik er rekening mee dat ik even niet op rit kan gaan.

TurdusMerula

Re: hitactief stal ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:36

Dit zal van veel factoren afhangen en zal voor elk paard anders zijn. Het is niet te zeggen...
Veel vrije beweging is goed voor de doorbloeding, je eigen instelling klinkt prima (al denk ik dat je hem niet zal hoeven laten staan) dus die zaken heb je al mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:37

Waarom niet meteen al de ijzers er onder uit?
Meestal wennen de hoeven er heel snel aan. Zodra de nagelgaten zijn uitgegroeid is de hoef weer sterk genoeg, tot die tijd kan de hoef wat brokkelen. Als je veel over asfalt rijdt dan zou je eventueel hoefschoenen kunnen gebruiken, maar vaak zijn de hoeven sterk zat om zo nu en dan een rit over het asfalt aan te kunnen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:52

8nnemiek schreef:
Waarom niet meteen al de ijzers er onder uit?
Meestal wennen de hoeven er heel snel aan. Zodra de nagelgaten zijn uitgegroeid is de hoef weer sterk genoeg, tot die tijd kan de hoef wat brokkelen. Als je veel over asfalt rijdt dan zou je eventueel hoefschoenen kunnen gebruiken, maar vaak zijn de hoeven sterk zat om zo nu en dan een rit over het asfalt aan te kunnen.

Omdat hij eerst weer moet leren om veel km te maken. Dan weet ik nu al dat dan zn hoeve te snel slijten. Ook is hij nieuw in de kudde dus zal hij wat vaker weg gejaagd worden en omdat ik deze zomer vaak op rit gaat en dan moet hij ook nog 15/10 min lopen naar t bos op het asvalt. En in de winter ga ik minder tot niet op buitenrit met hem. Zo kan ik zijn hoeven goed laten wennen.

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 23:49

trek er gerust een jaar voor uit... en niet opgeven als het begint te brokkelen of wanneer je paard gevoelig gaat lopen.

Dit is mijn ervaring:
Ik heb mijn merrie (8 jaar) afgelopen september gekocht en stond voorheen altijd op ijzers bij de vorige eigenaren. Helaas waren haar hoeven zo enorm aan het brokkelen door de vele nagelgaten en te korte bekappingen en (verkeerd?) beslaan. Dusdaning dat de ijzers er continu af lagen in de eerste maand dat ik haar had. Dus sinds eind september staat ze zonder ijzers en wordt ze 'natuurlijk' bekapt.

In de laatste 6-7 maanden zijn we door wisselende perioden gegaan: de eerste weken leek ze prima te lopen, en brokkelde weinig. Vervolgens weer veel brokkels en liep ze gevoelig. Dan leek het weer beter te gaan, maar januari-februari weer super gevoelig en wilde ze zelfs niet over kiezeltjes heen lopen en was ze altijd aan het struikelen. De zolen bleken heel zacht te zijn omdat in de winter de weides (bijna) altijd nat zijn geweest. Begin maart ging het weer beter en langzaam hebben we de trainingen weer opgepakt en zijn we juist veel (op advies van de hoefsmid) gaan wandelen en begonnen met stapritjes over asfalt.
Harde ondergronden zouden de hoeven een groei impuls moeten geven om 'harder' en 'sneller' te gaan groeien.
Sinds een maand struikelt ze niet meer op de kiezels, loopt ze fantastisch en is ze 100x vrolijker dan begin september. De zolen worden ook langzaam harder en haar hoeven langer.

Met mijn verzorgpaarden (allemaal ijzerloos) had ik nooit hoefproblemen.. het afgelopen jaar heb ik enorm veel geleerd over die hoefjes, met name dat je heeeeeel veel geduld moet hebben :D

En als je ijzerloos wilt gaan.. beter nu, in het voorjaar, beginnen. In de winter groeien de hoeven langzamer, zijn de weides natter etc etc..

succes ermee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:50

Bij veel Hit0actief stallen hebben ze veel m2 verharding. Daar slijten de hoeven net zo snel op als wanneer je veel buitenritten over de verharde weg maakt...

Het is fijn om zonder ijzers te kunnen, maar de ervaring is dat veel paarden die voorheen zonder ijzers konden in een hit-actief toch op ijzers moeten omdat ze veel meer meters over het harde maken dan die voorheen wekelijkse buitenrit.

Je kunt het natuurlijk proberen, ijzers zitten er zo weer onder als het niet goed gaat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:45

Lijkt mij op de lange duur juist ideaal, veel verharde ondergrond. :)

Misschien niet zo handig als je paard net van de ijzers af is, maar daarna is het super! Genoeg bekenden die hun paddock om die reden juist verharden of kiezels plaatsen.