Nu snap ik dat het een way of life is en je hier continu mee bezig bent rondom je paard, maar ik bedoel nu echt met touwhalster, leadrope en stick de bak in om echt te gaan oefenen.
Een paard moet ook altijd tijd krijgen om nieuwe indrukken te verwerken. Daarom wordt mijn paard bijvoorbeeld niet oneindig elke dag gereden, maar heeft ze ook elke week wel een vrije dag. (Staat elke dag in de groep op de wei)
Nu vroegen wij ons af (bijrijdster en ik) ons af hoe dit met Parelli zit. Sla je dit ook af en toe een dag over, of hierbij niet? Of kan dit zelfs meerdere malen per dag?
Dat ligt heel erg aan je paard. Het is een spel, en je paard moet het willen spelen. De ene zal komen aanrennen om weer te "beginnen" en de ander zal je tot het spel moeten verleiden. Als je merkt dat je paard enthousiast is, dan kun je regelmatig je stick tevoorschijn halen. Is je paard wat terughoudend, zorg dan in ieder geval voor voldoende afwisseling naast het spelen, en zorg er in alle gevallen voor dat je altijd afsluit om een moment dat je paard iets geniaals heeft gedaan (hoe klein dat ook is). Het ene paard beloon je door lekker door te spelen met het favoriete spelletje, de ander zal liever terug naar de vriendjes gaan en weer een ander krijgt liever "gewoon" extra aandacht. Kijk naar je paard en neem daarop je beslissingen.
Hoe meer tijd je investeerd, hoe sneller je door de basis heen bent, en hoe interessanter het uiteindelijk gaat worden omdat je dan aan fase 2 toekomt. Het kan meerdere keren per dag, het kan iedere dag, of enkele dagen per week, net naar gelang je tijd en zin hebt. Dus een dag vrij kan gewoon, en als je beslist om het maar een aantal keer per dag mee te nemen dito.
KozieZ
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-14 19:48
Oké. Beetje haar in de gaten houden dus. Komt goed.
Basis gaat al behoorlijk snel moet ik zeggen. Ze pikt het heel goed op en vindt het volgens mij wel leuk. Ik ook
Vind het ook wel leuk om te merken, dat ik al best wat dingen aangeleerd had, die nu terugkomen als Parelli opdracht
Onze bijrijdster is ook al lekker enthousiast. Gaat wel iets langzamer, maar dat geeft niet. Voor haar is alles nog nieuw.
moonfish13
Geplaatst: 13-03-14 23:03
ik rijd twee keer per week bij en doe het 1 keer meestal. Soms twee als het heel goed gaat maar dat is tot nu toe nog meer vrijheidsdressuur en leidoefeningen. Hangt er van af hoeveel motivatie peerd heeft.
Cassidy
Geplaatst: 13-03-14 23:11
moonfish13 schreef:
Hangt er van af hoeveel motivatie peerd heeft.
En deze zin geeft al aan dat je de horsenalities van Parelli niet snapt. Want het hoort er niet van af te hangen hoeveel motivatie het paard heeft maar hoe jij het paard kunt motiveren om dingen voor je te doen. In dat koppie komen. Daar staat en valt alles mee.
Zie hier twee filmpjes van Linda Parelli en het werk met twee paarden met verschillende horsenalities. En kijk maar eens hoe ze de paarden verschillend aanpakt, al naar gelang de behoeftes die ze hebben.
Klopt, met een moe hoofd krijg ik het er niet uit. Ik heb het pakket besteld maar nog niet aan toe gekomen om te kijken. Maar in hoeverre doe ik dus grondwerk, zolang het wil met paard en mij. Anders dus even niet.