Van 10 jaar met bit naar zonder Tips zijn welkom:)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheeltje2

Van 10 jaar met bit naar zonder Tips zijn welkom:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:27

Hoi ik heb een merens merrie jasmine en is nu 17 jaar en al ruim 10 jaar gereden met bit.

Deze pony is vrij ernstig sterk waardoor ik nu een jaar met een thiedeman tongboog rij van harrys horse. ( ik was dat gevecht namelijk zat en koos eens voor iets waardoor ze nu eindelijk eens prettig door de bak gaat)

Maar omdat ik zelf erg geintrseerd ben geraakt in bitloos rijden en iets anders wil gaan doen wil ik graag ervaringen horen en wat het beste bitlooshoofdstel is omdat jasmine nogal dwars kan doen.

hier een foto van jasmine:)

Afbeelding

Maartje1990

Re: Van 10 jaar met bit naar zonder Tips zijn welkom:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:32

Dit verschilt per persoon en per paard waar de voorkeur ligt. De een vindt een sidepull fijn, duidelijk en vriendelijk en is wellicht minder gecharmeerd van de kaak- of kingekruisde varianten omdat die wat kunnen knellen. De ander vindt de gekruisde varianten juist fijner omdat ze het idee hebben dan toch meer controle te hebben. Het is maar net wat jij en je paard het prettigste vinden

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:35

Leuk dat je er voor open staat om bitloos te proberen!

Ik heb mijn paard met behoorlijk wat verschillende bitloze optomingen gereden. Voor het dressuurmatig rijden vind ik het kaakgekruiste systeem absoluut het meest geschikt.

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen?

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:39

Daan_Ordeal schreef:
Leuk dat je er voor open staat om bitloos te proberen!

Ik heb mijn paard met behoorlijk wat verschillende bitloze optomingen gereden. Voor het dressuurmatig rijden vind ik het kaakgekruiste systeem absoluut het meest geschikt.

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen?

ik zat daar zelf ook al over na te denken mijn idee was een leer hoofdstel dan inderdaad sidepull of kaakgekruisd dat moet ik nog even bedenken:) ik hoop het deze week zekers te beslissen hihi:)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:52

Kun je niet wat verschillende dingen lenen/proberen?
Kom je er vanzelf achter wat t fijnste is.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:55

nee dat helaas niet:( daarom wil ik het tweedehands zoeken:)

dirkjedirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:32

kaakgekruisd is vaak je beste optie om uit te proberen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:35

Ik vind persoonlijk een (academische) kaptoom wel fijn sturen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:30

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:40

dirkjedirk schreef:

Dat is maar net wat je fijn vind ikzelf zou daar niet goor gaan gezien het kan knellen

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:44

Maartje1990 schreef:
dirkjedirk schreef:

Dat is maar net wat je fijn vind ikzelf zou daar niet goor gaan gezien het kan knellen

hihi is best lastig een keuze jammer dat ik niemand op m'n stal ken die iets heeft om uit te proberen:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:49

Sheeltje2 schreef:
Hoi ik heb een merens merrie jasmine en is nu 17 jaar en al ruim 10 jaar gereden met bit.

Deze pony is vrij ernstig sterk waardoor ik nu een jaar met een thiedeman tongboog rij van harrys horse. ( ik was dat gevecht namelijk zat en koos eens voor iets waardoor ze nu eindelijk eens prettig door de bak gaat)

Maar omdat ik zelf erg geintrseerd ben geraakt in bitloos rijden en iets anders wil gaan doen wil ik graag ervaringen horen en wat het beste bitlooshoofdstel is omdat jasmine nogal dwars kan doen.

hier een foto van jasmine:)

[ Afbeelding ]

Begin ten eerste de fout bij jezelf te zoeken en daarna verder te kijken. Een paard is niet stout of dwars, een paard spiegelt de ruiter en reageert enkel op wat er gevraagd wordt, in dat opzicht gaat er dus wat mis.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:08

Kan de site even niet vinden maar je hebt een site waar je de verschillende bitloze optomingen kan proberen/lenen tegen een bedrag en als het dan goed beviel kon je hem overnemen en niet goed volgende proberen.

Ik heb kaakgekruist bij een Marylot hoofdstel en geprobeerd. Dit werkt aardig bij mijn paard. Kingekruist liep hij totaal niet op. Sidepull liep hij niet fijn mee. Nu terug naar bit omdat dit voor hem toch fijn werkt.

Ander paard is met bit juist heel bang voor. Zonder doet ze goed maar als ze niet wil is ze niet te rijden...ahahah..dus met of zonder bit werkt dan niet. Leer haar nu vooral op stemcommando's en zit te rijden. Verzamelen kan ze nog helemaal niet;) Dat komt wel.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:12

Kaakgekruisd lijkt heel erg op het rijden met een bit. De overstap is dan wat minder en je kan iets meer controle uitvoeren. Bevalt mij erg goed. Zou echter niet die van HH gebruiken, die heeft niet zo'n goede release (is mijn ervaring). Ik heb die van FRA geprobeerd en die van Billy Cook. Die van Billy Cook is het duurste maar vind ik ook de fijnste. FRA is zeker ook goed hoor, maarja, als je dan toch mag vergelijken...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:16

Leuk dat je je wilt verdiepen in bitloos. Verschillende hoofdstellen uitproberen is dan geen overbodige luxe. De een loopt goed op een hack, de ander wil weer een ander soort hack, weer een ander wil sidepull, kaak/kin gekruisd, bepaald merk...

Maar wat ik vooral wilde zeggen: never change a winning team. Kans is groot, dat ze uiteindelijk toch het fijnste blijkt te lopen met dit bitje. Imo is de Thiedemann met tongboog nog zo onvriendelijk niet.
Bedenk ook dat je bij sommige bitloze hoofdstellen je teugelvoering zal moeten aanpassen (niet geschikt voor constante druk)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 17:19

Safiera schreef:
Leuk dat je je wilt verdiepen in bitloos. Verschillende hoofdstellen uitproberen is dan geen overbodige luxe. De een loopt goed op een hack, de ander wil weer een ander soort hack, weer een ander wil sidepull, kaak/kin gekruisd, bepaald merk...

Maar wat ik vooral wilde zeggen: never change a winning team. Kans is groot, dat ze uiteindelijk toch het fijnste blijkt te lopen met dit bitje. Imo is de Thiedemann met tongboog nog zo onvriendelijk niet.
Bedenk ook dat je bij sommige bitloze hoofdstellen je teugelvoering zal moeten aanpassen (niet geschikt voor constante druk)

ik heb met dit bit ook eerst goed onderzoek gedaan iemand op stal heeft heel veel bitten toen kon ik ze mooi uittesten en ervaring opdoen van de gebruikers:)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:02

Wat is de voornaamste reden dat je denkt dat wel op te kunnen lossen met bitloos rijden wat met bit niet lukt?
Wat is het doel dat je hebt in je bitloos rijden? Wil je echt dressuurmatig aan de slag, sprongetje of lekker recreatief. Of wil je er mee naar buiten?

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:13

Lekker recreatief bezig zijn:) doel is om wat nieuws te proberen nieuwe uitdaging hihi

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:14

Is er iemand met een lage neusriem? Als je die bevestigd aan je hoofdstel op hoogte van een sidepull, kan je daar prima mee rijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:22

Wat super dat je hiervoor openstaat! Er zijn heel veel verschillende soorten bitloze hoofdstellen, die per merk ook altijd weer wat verschillen (bijv. in de release). Geef niet op als je paard op een soort bitloos hoofdstel niet goed loopt, vaak is en ander soort hoofdstel, of een ander merk, de oplossing. Er zijn maar weinig paarden die op geen een bitloos hoofdstel goed lopen, maar dat zijn er niet veel.
Kan je geen hoofdstel lenen van iemand? Volges mij is er een organisatie waar je bitloze hoofdstellen kan lenen en testen (ben even de naam kwijt, maar via google kan je het vast wel vinden). Je kunt ook om een side-pull-achtig effect te testen je teugels aan de neusriem van je gewone hoofdstel vastmaken. Bij een lage neusriem gesp je de neusriem gewoon een stuk hoger en maak je de teugels aan de ringetjes vast, bij een aansnoerneusriem maak je de teugels ook aan de ringetjes vast.

Succes!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:32

Ik heb nog oud hoofdstel ik kan gaan sleutelen goed idee:):)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:42

Die organisatie is de NVBP en de bruikleenservice kun je vinden op hun website www.bitloos.nl.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:50

Dat hoofdstel die je in link stuurde heb ik hoor Shiela! Alleen weet niet welke maat Jasmine heeft? Anders kun je hem altijd proberen...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:23

TVG -> NVA

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:27

Daisy01 schreef:
Dat hoofdstel die je in link stuurde heb ik hoor Shiela! Alleen weet niet welke maat Jasmine heeft? Anders kun je hem altijd proberen...

oh echt dat zou zo ideaal zijn:):) jasmine heeft full