Probleem met bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaa_

Probleem met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 00:06

Hoi,

Vraagje..

Ik heb mijn paard bitloos ingereden en ze kent dus ook geen bit.. Opzich gaat het rijden prima, ze is goed te rijden op m'n zit.
Heb ook veel grondwerk gedaan en geleerd wijken voor druk.
Ze kan ook gewoon (zonder zadel) met neckrope gereden worden in de bak en reageert dan goed op m'n lichaam en stem.
Ben ook bezig de one rein stop aanleren

Nu heeft ze een tijd geleden een periode gehad dat ze alleen maar ervandoor ging in de bak (puberen?) en dan zat er beslist geen rem en stuur meer op.. Dat is er gelukkig uit en doet ze niet meer, en zodra ze het doet kan ik haar weer terug rijdend.

Ze heeft nog wel eens dat als ik links wil ze rechts gaat en het voelt alsof ze der bit vast pakt (kan natuurlijk niet maar zo voelt dat en met bit erin zou je dat zeggen)
En der nek erop zet en ik haar dus met moeite de goede kant op krijg

Ook heeft ze op buitenrit als ik alleen ben met der nog weleens de neiging om te keren en vervolgens onstuurbaar te zijn ( als ik eraf spring staat ze wel meteen stil )

Vandaag zette ze na het omkeren het zelfs op een rennen maar kreeg ik haar gelukkig wel goed terug.

Het is nog geen keer echt gevaarlijk geweest en zover laat ik het ook echt niet komen. Vervelend is het echter wel,
En bit erin hangen ga ik zeker niet doen, maar wil dit graag wel oplossen.

Reacties en advies van mensen die geen verstand hebben van bitloos rijden heb ik niets aan, vraag die dan ook alsjeblieft niet met commentaar te komen..

Iemand die me kan helpen met dit probleem? Dat ze soms onstuurbaar is..

(Heb overigens wel les alleen omdat ik op dit moment geen geschikt zadel heb (op boomloos leen zadel na) heb ik tijdelijk even geen les en doe eigenlijk alleen maar grondwerken, parelli en VD en soms een Buitenritje tot ik weer een geschikt zadel heb)

Maureen95

Re: Probleem met bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:00

Wandel je wel eens met haar buiten? Ik zou eerst weer beginnen met wandelen buiten zonder dat je erop zit of ernaast loopt. Probeer ook precies te timen wanneer je in moet grijpen. Ik rij zelf vaak met de carrotstick zodat ik het paard ook bij zijn hoofd kan sturen. Misschien is dit voor jou ook een optie?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:40

Weet niet of dit helpt:
Als ze onbestuurbaar wordt in de bak zet ze het dan op een lopen?
Stel dat ze zou beginnen galopperen of wegdraven, zou ik benen geven en haar vragen sneller te gaan. Want stoppen kan toch niet als ze niet reageert (met of zonder bit), als een paard het op een lopen zet kan je die niet zomaar op kracht stoppen. En laat haar sneller gaan tot je voelt dat ze plooit en dat jij weer de touwtjes in handen hebt. En als je haar dan weer bij je hebt stoppen en belonen. Zo zou ik het proberen. Gaat natuurlijk enkel als je paard niet gevaarlijk begint te doen als ze onbestuurbaar wordt!

Maar ben ook benieuwd naar andere reacties.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 04:43

Hoe oud is je paard? Zou het kunnen dat ze aan het wisselen is en een hoofdstel (met of zonder bit, maakt niet uit) haar last geeft? Of je zit en hulpen kunnen verslechterd zijn als je een tijdje geen les hebt gehad waardoor de communicatie onbewust verslechterd is?
Ik heb mijn paard ook bitloos ingereden. Maar nooit dergelijke problemen gehad.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 07:53

Bedankt voor jullie reacties!

@Maureen95:
Ik heb regelmatig met haar buiten gewandeld. Ze vindt het nog wel spannend buiten maar is goed verkeersmak geworden.
Ik rijd met zweep en soms gebruik ik die om haar te "blokkeren" alleen zoals gister buiten hielp dat echt niet. In de bak vaak wel.

@2a54z6e45r6e
Ze wordt zeker niet gevaarlijk en het is ook prima uit te zitten als ze dat doet. Het rennen doet ze bijna niet meer gelukkig en kan haar ook prima terug rijden als ze het weleens doet. Heb het inderdaad op die manier afgeleerd .. Door de controle weer over te nemen!
Wel wilt ze bijv na een volte doen dat ik links wil en zij rechts en dat wint ze dan..

@hippologic
Ze is 5 jaar en de tandarts moet inderdaad langs komen. Wist niet dat zonder bit je daar ook de nadelen met rijden mee kon ondervinden :o bedankt voor je tip, ga hem zeker snel contacten!
Ze loopt soms gewoon dwars door m'n hulpen heen.. Ze kent ze heel goed, maar ze zet af en toe der kop erop en reageert gewoon niet.. Terwijl ze het wel heel goed kan, dat weet ik..
Het is van nature al een eigenwijs paard..
Maar goede tip over de tandarts, ga ik meteen echt achteraan!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:57

Met wat voor een optoming rijd je nu?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:42

Alsof ik mijn verhaal lees!
Ik ben er achter gekomen dat mijn merrie van mij eist dat ik goed rij , en als ik te slordig ben , doet ze precies wat jij beschrijft.
Als ik mijn binnenbeen op het verkeerde moment aanleg , dus niet als ze hem op gaat tillen , maar bv als ze hem in de lucht heeft hangen , dan gaat ze geheid tegen die hulp in , net alsof ze het bit vasthoud en gewoon juist de andere kant op gaat.
Het vereist van mij als groene ruiter dat ik dus precies voel waar ze haar binnenachterbeen heeft. Geef ik op het verkeerde moment een hulp , dan kan ik het wel vergeten.

Herken je dit?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:53

Evaa_ schreef:
Ze is 5 jaar en de tandarts moet inderdaad langs komen. Wist niet dat zonder bit je daar ook de nadelen met rijden mee kon ondervinden :o bedankt voor je tip, ga hem zeker snel contacten!

Als een paard haken heeft dan kan het zijn dat de wangen beschadigd zijn. Gewoon door de scherpe randen en dat gebeurt tijdens het eten of als de kaken open en dicht gaan. Als je dan een halster of hoofdstel gebruikt drukt het bakstuk tegen de wang en daardoor de wond tegen de scherpe randen van de kiezen. Dat doet natuurlijk pijn.

YetTomson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:12

Misschien ligt het niet perse aan het hoofdstel, check eens of ze last heeft van rugklachten.

Brinta12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 14:51

Misschien kan je inderdaad het zadel laten checken. Heeft ze ander voer gekregen? Misschien heeft het wel met je overgang van de jaargetijden te maken. Het kan eveneens ook aan je eigen rijkunsten liggen. Probeer eens voor jezelf een lijstje te maken met (de afgelopen tijd veranderende) factoren. Misschien kom je zo tot een conclusie. Met welk bitloos hoofdstel rijd je trouwens?

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:18

5 jaar is natuurlijk ook gewoon een puber leeftijd :') Misschien kun je grondwerk oefeningen doen om haar voorhand (en nek, neus etc.) lichter te maken? Dat heeft voor mijn pony in ieder geval heel goed gewerkt (kan ook heel goed zijn koppie erop zetten). En oefen inderdaad ook je one rein stop :j Hoofd naar binnen vragen, achterbenen laten kruisen totdat ze stil staat, even op adem komen en dan weer kijken of je verder kunt gaan.