Rare manier van reageren op bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Rare manier van reageren op bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 23:54

Hallo allemaal,

Graag wil ik met mijn pony het begin maken aan bitloos rijden. Ik heb hier niet specifiek een reden voor maar als ik haar rij kan ik haar op veel momenten sturen op mijn lichaam en beenhulpen en zowel vooruit als terug rijden.

Dus waarvoor is het bit dan nog nodig :) ?

Ik heb een week geleden eens geprobeerd met een halster te rijden en met 2 teugels eraan. Ik vond haar manier van reageren heel vreemd. Het sturen ging prima maar het aandraven/galopperen ging erg moeizaam. Het leek alsof ze niet wou, blokkeerde en gaf ook soms een bokje.

Zadel past, osteo is er nog niet gek lang geleden bij geweest, en met bit doet ze dit niet.. Waar kan het aan liggen waarom ze dit doet?

siskeh

Re: Rare manier van reageren op bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:56

Hoe is ze normaal op het bit?
Geeft ze goed na?

Het kan zijn dat ze op het bit makkelijker nageeft en daardoor soepeler is in haar lijf.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:30

Niet alle paarden houden van druk op hun neus. Mijne bijvoorbeeld blokkeert volledig op een sidepull. Hij verzet geen stap meer zodra er iets wat druk op zijn neus is geweest. Daarom zijn er net verschillende soorten optomingen, bijvoorbeeld kaakgekruist, kingekruist, sidepull,...
Wij hebben hier in de buurt een winkel die ook bitloze optomingen verhuurt, ze hebben ook een service dat ze tot bij jou komen en zo samen bekijken wat het beste voor je paard past. Misschien is dat bij jou in de buurt ook wel mogelijk? Of eventueel vrienden/bokkers die je eens een hoofdstel willen lenen.

Als je trouwens met een halster wil rijden kan je het beste de teugels aan de de ring vastmaken en niet aan de zijkant.
Dit is wel een interessante website om eens op rond te neuzen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:36

Leen schreef:
Niet alle paarden houden van druk op hun neus. Mijne bijvoorbeeld blokkeert volledig op een sidepull. Hij verzet geen stap meer zodra er iets wat druk op zijn neus is geweest. Daarom zijn er net verschillende soorten optomingen, bijvoorbeeld kaakgekruist, kingekruist, sidepull,...
Wij hebben hier in de buurt een winkel die ook bitloze optomingen verhuurt, ze hebben ook een service dat ze tot bij jou komen en zo samen bekijken wat het beste voor je paard past. Misschien is dat bij jou in de buurt ook wel mogelijk? Of eventueel vrienden/bokkers die je eens een hoofdstel willen lenen.

Als je trouwens met een halster wil rijden kan je het beste de teugels aan de de ring vastmaken en niet aan de zijkant.
Dit is wel een interessante website om eens op rond te neuzen: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Inderdaad, hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik heb mijn paard met zowel kaakgekruiste als sidepull proberen te rijden en beiden verdraagt hij niet, maar met de bosal gaat ie heel lekker.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 10:33

Bedankt voor de reacties! Even reageren

Op het bit geeft ze goed na maar op het bitloze ook wel. Het is alleen echt de overgang van stap naar draf of van draf naar galop dat ze blokkeert.

Ik ga de site eens doorlezen! Ik had een heel mooi FRA kaakgekruist hoofdstel op het oog maar ik ga eerst dat goed doorlezen voordat ik er eentje aanschaf!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:35

M_hartje_M schreef:
Bedankt voor de reacties! Even reageren

Op het bit geeft ze goed na maar op het bitloze ook wel. Het is alleen echt de overgang van stap naar draf of van draf naar galop dat ze blokkeert.

Ik ga de site eens doorlezen! Ik had een heel mooi FRA kaakgekruist hoofdstel op het oog maar ik ga eerst dat goed doorlezen voordat ik er eentje aanschaf!

Misschien hou je teveel druk en hou je haar daardoor tegen in de overgang naar voren? Ik zou eens proberen om wat meer ruimte te geven in de overgang, kijken of dat scheelt :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:38

Het kan zijn dat je haar te "los" laat.

Soms hebben paarden de steun van je hand nodig om een overgang te kunnen maken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 10:40

Ik reed haar met de teugels gewoon aangesloten. Geen druk maar ook niet dat ze in een boogje hingen. Toen ze zo begon te klooien heb ik wel sommige momenten even de teugel naar voren en flink been gegeven. Als we eenmaal aan het draven of galopperen waren was er niks aan de hand!

Ik heb wel al op die website gelezen dat een gewoon stalhalster het slechtste uit de test kwam. Ik ga toch maar eens aan iemand vragen of ik een bitloos hoofdstel mag lenen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:40

Bit is uiteindelijk nodig om je hulpen te verfijnen. Een bitloze basis is prima, maar blijf daar niet in hangen, want daar groeien jij en je paard niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:18

Ik rijd Lynn regelmatig op een sidepull, dat reageert ze super op, gekruist of het nu de kaak of de kin is, vindt ze niet fijn. Vegs houdt niet van druk op neus, maar kan ik prima rijden op een touwhalster d m v neckreining. Beiden zijn om heel goed te rijden met bit. Maar Vegs houdt van ongebroken, Lynn wil dubbelgebroken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 14:19

Er zijn legio bitloze optomingen te krijgen, maar bitloos houdt ook in dat je vaak anders moet gaan rijden. Met name met dingen als mechanische of natural hackamore, bosal ed, daar kan en mag constante aanleuning dus gewoon niet. Dus gewoon bit uit en wat anders in, is de oplossing niet voor je probleem.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:43

Cassidy: Klopt maar ik ben niet meer van plan verder te gaan in de dressuur. Mijn pony heeft er weinig plezier in waardoor ik er ook geen plezier meer in heb. Ik wil het wel eerst graag in de bak gaan oefenen en daarna eens buiten oefenen!

Yamcha: Het verschilt dus duidelijk per paard! Dan ga ik toch eens het een en ander proberen voordat ik eentje aanschaf

Hackamore en dergelijke ga ik niet aan beginnen. Die optomingen zijn te zwaar en ik weet van mezelf dat ik wel eens uit een schrikreactie te hard aan de teugels wil trekken. Ik wil niet haar neusbeentje breken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:03

Als je niet meer verder wilt in de dressuur dan is freestyle misschien wel wat voor je? Te vinden bij Parelli en ook bij Voest. Daar wordt in het begin ook bitloos gereden met natural hackamore. Scheelt iig een hoop geld bij het aanschaffen/uittesten van verschillende bitloze optomingen, en er zit voldoende groei in. Wil je niet meer terug naar de dressuur dan hoeft dat niet. Maar als je wel zou willen kun je hier zelfs Olympisch mee worden :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:11

Oehh leuk zeg!

De dressuur word het in ieder geval niet meer. Aangezien ik HEEL veel problemen heb met het vinden van een boomzadel rijden we nu lekker boomloos.

Western had ik ook al over nagedacht maar er is hier niet echt iemand in de buurt die daar echt les in geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:29

Filmpje Freestyle level 1/2 Auditie Parelli door student

http://www.youtube.com/watch?v=BGfZ_Xl5j90

http://www.youtube.com/watch?v=AEQufJFkRNU

Filmpje met Parelli Freestyle level 3.

http://www.youtube.com/watch?v=MTEufuCPfiI

Level 4 (vergevorderd)

http://www.youtube.com/watch?v=uXdw__Hd4ZA

Je ontkomt er bij Parelli niet aan om een basis mee te nemen vanaf de grond. Dus de 7 games. Maar daarna kun je rijden en gaan freestylen. Alleen bit uitdoen en bitloos verder, dan sla je een aantal noodzakelijke stappen in het programma over, en dan ga je niet daar komen waar je met goede voorbereiding wel kunt geraken.

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:21

Mijn ene paard reageert niet goed als je hem met een halster tijd. Halsters zijn er ook niet echt voor gemaakt natuurlijk. De teugels iig aan de onderkant bevestigen, niet aan de zijkant.
Misschien is er onduidelijkheid over wie de baas is.
Misschien rijd je wel anders (houding etc.) en reageert ie daar op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:23

Never change a winning team. Waarom bitloos gaan rijden als het met bit zo goed gaat?

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:23

Zonder foto's of filmpje is het moeilijk te oordelen, het kan zijn dat je paard geen steun nu vindt, of dat je onbewust teveel druk zet op de neus. Bitloos wordt vaak gezien als een veel fijnere manier van rijden, maar een bitloos hoofdstel kan ook veel schade aanrichten, vergeet dat niet!

haflinger5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:56

Is het halster niet gewoon te stug? Mijn haflinger rijd ik bitloos, bij de vorige eigenaar is ze 10 jaar met bit gereden. Toen ik haar heb gekocht ben ik vrijwel direct overgegaan op bitloos, omdat ze duidelijk liet merken dat ze het bit niet waardeerde. Met stalhalster of touwhalster snapte ze er niks van en werd ze onzeker, wat zich op dezelfde manier uitte als bij jou. Met kaakgekruist hoofdstel had ze nergens meer problemen mee! Ze wurmt zich bijna zelf in het hoofdstel, en reageert beter dan met bit. (Als ik met hoofdstel met bit aankom draait ze haar hoofd weg)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:00

M_hartje_M schreef:
Oehh leuk zeg!

De dressuur word het in ieder geval niet meer. Aangezien ik HEEL veel problemen heb met het vinden van een boomzadel rijden we nu lekker boomloos.

Western had ik ook al over nagedacht maar er is hier niet echt iemand in de buurt die daar echt les in geeft.

Jawel hoor, in Vroenhoven bij spirithorses, is vlakbij.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:03

hihi leuk om al de reacties te lezen, mijn paard reageert nu juist raar op haar bit. Heb haar bitloos ingereden en rij nu al twee jaar bitloos. Ik wil graag een stapje verder komen maar met bitje wordt ze helemaal gek...(meerdere geprobeerd dus we gaan rustig aan verder)!