A problem with Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

A problem with Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:18

Geryon

Re: A problem with Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:21

Dat filmpje heeft er al veel vaker opgestaan. Het is een oud filmpje. De man is onervaren en doet heel veel dingen fout. De vrouw is zelf hier nog niet ervaren en niet al te subtiel imo. Paard scheen een halfblind probleempaard te zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:22

(Héél) oud nieuws. Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:27

Kuggur schreef:
(Héél) oud nieuws. Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.

O sorry dat ik t vraag :D . Ik heb weinig ervaring met de Parelli methode en ik kwam dit vandaag gewoon tegen. Dus dacht ik: ik vraag het even aan de deskundigen hier.
Vroeg me even af wat het nut hiervan was en aangezien het paard blijkbaar niet de juiste respons geeft, wat hier fout gaat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:31

Ik heb er geen verstand van en vind het er maar heel raar uit zien _O-

Zou je overigens ook niet moe worden van dat gezwaai? :')

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:36

Geryon schreef:
Het is een oud filmpje. De man is onervaren en doet heel veel dingen fout. De vrouw is zelf hier nog niet ervaren en niet al te subtiel imo. Paard scheen een halfblind probleempaard te zijn?

Staat allemaal op de site in de link ;)
Maar de vraag is wel: waarom zetten ze dit filmpje op 1 van de training DVD als zijnde "goed voorbeeld"? Filmpje is van maart 2010 en Linda Parelli is toch al wel heel wat jaartjes bezig met NH... Maarja, er zijn al heel wat Parelli-discussietopics op Bokt, zoeken en aansluiten :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:41

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:09

Ik ben geen Parelli fan,
ben onaangenaam verrast door het gemis aan communicatie en lezen van het paard.

Het aangehaalde filmpje laat heel mooi zien hoe belangrijk het is om te weten wat je van je paard wilt en niet zomaar iets te kopiëren. Dat geld niet alleen voor Parelli.

Ik ben een fan van Monty Roberts en Stacy Westfall.
Hier een stukje hoe Stacy een paard beleerd.

Stacy's Video Diary: Jac - Episode 2
http://www.youtube.com/watch?v=DjwbL0s3Ca8

Ze praat veel maar de manier waarop ze de dingen doet geeft heel veel inzicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:17

Ik vind het jammer dat je je oordeel over Parelli baseert op een filmpje van 10 jaar geleden, en geen begrip op kunt brengen voor een groei die Linda Parelli in die tijd heeft doorgemaakt. En Linda weet heel goed wat ze van het paard wil. En op het eind kreeg ze dat ook.

"Don't do it to the horse, do it for the horse".
Filmpje valt bij mij dan ook onder correctie en niet onder beleren van een blanco paard.

Uitleg bekeken die in mijn antwoord staat onder de link naar het topic can meer dan 100 pagina's? Niet? Misschien nog even doen dan.

En mocht je helemaal hoteldebotel zijn van de trainingsmethode van Stacy Westfall....ook zij heeft een basis van Parelli :D
En dat vele praten is voor de film. :D

Over de trainingsmethode van Monty Roberts, daar hebben we het al uitgebreid over gehad. In mijn ogen is die er namelijk niet.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:22

@ Cassidy

Ik heb het gevoel dat je hier een rechtstreekse persoonlijke aanval op mij doet.
Ik weet dat het mijn gevoel is en dat ik er naast kan zitten maar ik wil dat even kwijt.

Mijn oordeel over Parelli is gemaakt voor dat ik dit filmpje (vandaag) had gezien, en is niet verder benoemd in mijn commentaar behalve dat ik geen fan ben!
Het verkondigen van mijn mening is blijkbaar een rode lap voor jouw?

Ik heb het filmpje 2 maal bekeken en ook de tekst gelezen die er bij zit.
De eerste keer heb ik het na 5 minuten weg geklikt, de 2e keer geheel uitgekeken.
op het moment dat Linda Parelli het overneemt doet ze nagenoeg hetzelfde als degene die ze onderwijst.
Pas op het eind in de laatste minuut zie je het paard 2 a 3 keer achteruit gaan. Of het paard het heeft begrepen blijkt niet uit de film. Met de info van het gemis van een oog en correctie van het paard wordt het alleen erger omdat Linda Parelli die informatie op voorhand al had. In mijn ogen wordt de eerste 7 minuten het paard alleen maar geïrriteerd en opgefokt. Had ze dit zelfde met onze Arabier gedaan dan had hij haar aangevallen!

Het interview over iets van 10 jaar terug zegt helemaal niets, alleen dat ze ingaan op de problemen van het paard en dat dat opgelost is. Het enige dat Linda zegt is dat "Pat had het anders gedaan"

Jij wilt je gelijk halen door mij 101 pagina's te laten door worstelen?
Wat een belachelijk idee, 101 pagina's doorlezen met jouw reacties als:

"Mooie afsluiting idd. Maar dan zou ik ergens wel willen dat de mensen die beslissing dat ze dit nooit op hun paard zouden toepassen wel begrijpen waarom dit wordt gedaan en die beslissing niet nemen op grond van emoties en een onderbuikgevoel."

Jouw herhaaldelijk gezeur over in welke minuut van het filmpje het precies staat en dan weer naar 100 pagina's verwijzen? Nee, dankje mij niet gezien. Ik houd niet van mijn gelijk halen op die manier.

Ik stel voor om Monty in een ander topic te bespreken, not your cup of tea, maar er zijn buiten jouw meer mensen op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:05

Als je inhoudelijk over Parelli wilt discussieren, dan komen we niet om het bespreken van dit filmpje heen en met het op de minuut en op de seconde bespreken van bepaalde handelingen. Met die handicap dat je niet het hele filmpje te zien krijgt, en de resultaten alleen verbaal te horen krijgt vanuit het fimpje met het interview achteraf. Het doornemen van eerdere discussies is echt niet om mijn gelijk te halen. Maar eerlijk gezegd wordt ik er echt dood en doodmoe van iedere keer weer hetzelfde opnieuw te moeten herhalen (en met mij zo te zien meerdere) omdat mensen te beroerd zijn om eerdere topics door te nemen.

En mochten we door dit filmpje heen zijn, dan is er nog een ander filmpje waarin Parelli tijdens een demo de plank misslaat en een inschattingsfout maakt. Ga maar eens googlen op Catwalk. En ook daar zijn topics over op Bokt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:19

Omdat dit beeldmateriaal in het verleden al vaker is besproken en de links naar die topics al gegeven zijn, plaats ik hier een slotje.