Bijten en Trappen...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Bijten en Trappen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:20

Hoi,

Als ik met mijn Friese (verzorg) merrie bezig ben, wil ze nog wel eens bijten. En als ik haar los (in stal of in de bak) heb staan, en ik probeer haar te borstelen, dan draait ze zich om en probeert ze te trappen.

Als ze bijt, geef ik haar wel een tik (op haar neus). Het is niet zo dat ik haar continu sla ofzo hoor, maar als ze bijt, bijt ik terug :Y) .

Nou is het probleem dat als ik dan wel een tik geef (en ze staat los) draait ze zich ook weer meteen om om te trappen. En ik wil graag dat ze gewoon respect voor me heeft en we dan een betere band krijgen, maar als ze zich omdraait stap ik toch maar aan de kant, ze heeft me namelijk al een keer geraakt :+ .

Weet iemand hoe ik hiermee om moet gaan? Hoe zorg ik dat ze niet meer bijt/trapt?

In de kudde is ze erg dominant en zo doet ze dus ook naar mensen...

Groet,
SergeantRoos

miszblueeyes

Re: Bijten en Trappen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:22

grondwerk mee doen en hoop geduld

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:27

Geduld heb ik ondertussen al anderhalf jaar, dus houd ik vast nog wel even vol.

Wat betreft grondwerk (ik weet dat dit van alles kan zijn hoor), als ik probeer haar aan de kant te duwen/vragen, is er geen beweging in te krijgen. Ze wil absoluut niet aan de kant. En als ik dan iets harder duw of haar een klein tikje met de zweep geef, gaat ze gelijk weer bijten... :(

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:32

kun je alles medisch uitsluite?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:34

Vrij simpel: trap onder d'r hol terug verkopen en veel grondwerken. Een trap terug verkopen hoeft maar 1 of 2 keer bij goede timing. Doen ze in de kudde ook, dus duidelijk zat voor ponylief.
En daarnaast dus veel grondwerken.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:37

Dat is een behoorlijk groot geworden dominantie probleem dat best moeilijk te doorbreken is als het zo ver is gekomen. Leiderschap terug verdienen middels grondwerk. Komt vast goed, mits je goede begeleiding zoekt! Dus, ik zou iemand zoeken die je hierbij kan helpen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:39

Pas daar wel mee op, deze merrie heeft geen greintje respect voor TS en als die ineens terug schopt, zou deze merrie wel eens heel rot uit de hoek kunnen komen.

Zoek iemand die je kan helpen met grondwerk oefeningen, die jullie begeleid.

Dit is niet zomaar een ondeugend paard, maar een behoorlijk dominante merrie.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:47

Als ze los staat weet ze heel goed dat ze dan wat kan doen en zal dit dan ook doen omdat ze totaal geen respect voor je heeft, ik zou met haar vast aan een leadrope gaan werken zodat je beter kan sturen en corrigeren zonder dat je zelf geraakt kan worden.
Staat ze toch een keer los en ze bijt of trapt niet terug trappen dat paard is veel sneller dan dat jij ben en daarbij ook nog eens gevaarlijk, ik zou haar weg sturen dmv een longeerzweep of een leadrope ronddraaiend en haar pas terug laten komen als jij dat wil.
En zeker een paar lessen grondwerk nemen zodat je goed zie hoe je het het beste aan kan pakken.
.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:34

Bedankt, ik ga inderdaad maar op zoek naar iemand die kan helpen. Terugschoppen ga ik zeker niet doen, paard is sneller en sterker dus zal vast winnen in een partijtje schoppen :') . Toch bedankt voor de reacties allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:37

Wat zegt de eigenaar? Heeft die hier ook last van?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:38

Ik denk dat het inderdaad het beste is om er iemand bij te halen. Je paard geeft toch vrij duidelijke signalen dat ze boven jouw staat. Dan ben je nu niet in een goede positie om dat te corrigeren. Dat is niet echt veilig. Dat geef je zelf al aan dat als jij haar wil corrigeren ze jouw corrigeert. Ik zou zeggen dat is grote rode vlag die je serieus moet nemen.
Waar is de eigenaar in dit verhaal? Kan die niet helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:44

Jij kunt haar niet aan. Voor je eigen lijfbehoud handen er vanaf trekken en een ander verzorgpaard zoeken. Dit behoor jij niet op te lossen dat moet de eigenaar doen. En als ze het bij jou alleen doet en bij de eigenaar niet, is dit niet het geschikte paard om te oefenen hoe je de leider van een paard kunt worden.

_Manon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 00:14

Ben inderdaad wel benieuwd naar de eigenaar.. Heeft diegene hier ook last van, of alleen jij?
Grondwerk lijkt mij ook een prima plan.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:53

een aantal hebben het al aangegeven, deze dominante dame ziet jouw als paard en heeft weinig respect.
Met gericht grondwerk kan je heel veel doen, maar ik denk dat dat onder begeleiding van een ervaren persoon moet. Zoek daar hulp bij.
Vervelend dat het zo is, maar je gaf zelf al aan, paard is sneller en sterker, dus wees voorzichtig en pas goed op. Jij bent slimmer :) vragen om hulp is een verstandige zet van jouw.

Ik zag de mooie foto's in je profiel, is het tijdens het rijden ook moeizaam?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:51

Sorry voor de late reactie!

De eigenaar doet zelf helemaal niets met haar, behalve voeren. Die heeft dus nauwelijks last ervan, aangezien iemand met voer in zijn handen alleen maar leuk is in de ogen van een paard :o .
Daarin tegen zijn er wel andere mensen op stal die bijvoorbeeld hun eigen paard uit de bak moeten halen, en dan ook problemen hebben. Ze kijkt een beetje boos loopt op je af en zodra je bijvoorbeeld met je handen omhoog zwaait om haar weg te jagen springt ze op je af om te bijten.

Met rijden zijn er totaal geen problemen, is ze heel lief. Vandaag heb ik zonder zadel met haar gesprongen. Geen enkel probleem. Ook niet als ik af stap om de balk er opnieuw op te leggen. Ze loopt lief mee aan de teugels en blijft braaf naast de sprong staan wachten tot ik weer op haar spring (of klim := ).

Als ik gewoon rondjes door de bak loop en haar aan een halstertouw heb is er nooit iets aan de hand. Maar zodra ze los staat is het ineens een ander verhaal....

Edit: Stoppen met verzorgen ben ik niet van plan, omdat ik met andere dingen wel gewoon plezier met haar kan hebben (zoals rijden of aan de hand springen). Bovendien zou ik dan zonder verzorgpaard zitten en er zijn hier in de buurt geen mensen meer die een verzorgster zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:25

Dan kan ik je alleen maar aanraden om eerst aan een touwhalster vanaf de grond de verhoudingen recht te zetten. Ik kan je alleen maar Parelli aanbevelen. Ben je bereid om eventueel een periode niet te rijden om dit probleem opgelost te krijgen?

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:39

Helaas is de mogelijkheid om een instructeur voor Parelli te zoeken er niet, net zo min als het aanschaffen van een thuis dinges iets (geen idee hoe dat heet :o ). Niet rijden zou geen probleem zijn, maar ik heb ook niet de ruimte (iig in de winter) om echt grondwerk te doen. Onze bak is namelijk nog net 19 bij 10 meter denk ik... In de zomer staan ze op de wei en kan ik daar alles doen, grondwerk, rijden en dat soort dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:25

Grondwerk kan in een box van 3x3 meter, dus je bak van 19x10 is ruim zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:29

Ik zal even wat bijvoegen voor ts.
(Zitten ip zelfde stal)
De bak is vaak kleddernat en één vieze smeerboel

BrenKaCaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 02:34

Gebrek aan leiderschap en respect denk ik zo :)
Vooral niet terug schoppen, erg gevaarlijk!
Kijk of iemand hier met wat ervaring je wilt helpen (als het mag van de eigenares natuurlijk).
Waar ergens staat het paard?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:18

Vrij simpel, toch? Niet meer los zetten ;)
Zorg dat je een (lang) touw hebt, als je een tik (niet te kinderachtig als ze blijft bijten) geeft kun je dan zorgen dat ze niet omdraait om uit te halen.

YetTomson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:10

Misschien heeft ze ergens last van of houdt ze er gewoon niet zo van dat er iemand aan haar zit. Maar ze zal het toch moeten leren. Als je haar met twee lijnen vastzet, kan ze niet met je hoofd bij je komen, en na een poosje zal ze er achter komen dat je haar geen pijn doet. Hoe oud is deze merrie?