Freestylen/grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Freestylen/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:22

Iets waar ik met mijn meisje eigenlijk als een tijdje mee bezig ben: freestylen.

Men neme een paard, een leadrope en een roundpen.
En dan ga je dmv lichaamstaal je paard loswerken, stap, draf, galop: ze kan het allemaal. Tempowisselingen, overgangen, van hand veranderen..... je kan het zo afwisselend maken als je zelf wilt.

Ik vind het fantastisch. Spelenderwijs leerde ze mijn persoonlijke ruimte respecteren, leert ze reageren op kleine signalen en ademhaling, leer ik haar kennen en met haar spelen.
Ik heb er lol in, zij ook, en het heeft onze band zoveel beter gemaakt! Eerlijk gezegd doe ik het liever dan longeren, ik vind het leuker en creatiever.

Ze loopt als een hondje achter me aan, zonder join-up, zonder te hoeven meppen of te trekken, heerlijk!

Essentieel anders dan een join-up: ik jaag haar niet uit de kudde, ik werk samen met haar, en ze is vriendelijk en oplettend.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 11:41

Zonder roundpen & zonder rope puur op je lijf & handen kun je ook fijn loswerken.
De signalen steeds kleiner & kleiner gaan maken is een uitdaging.

Voordeel van rechte bak t.o.v. roundpen is dat je lange rechte stukken kunt meepakken ter afwisseling.
Het grote bakkie van 40x60 geeft je zoveel ruimte dat je zelf tegelijk ook aan je conditie werkt :D

En yep, ik vindt het ook heel leuk om te doen *\o/* vooral met twee paarden maatjes bij elkaar.

Hint: de boomerang of follow the tiger :j

Anoniem

Re: Freestylen/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:16

Chase the tiger? Die doen we wel idd, vindt ze erg leuk. Ik ook, ik lach me van de wereld.

In de baan is leuker idd, maar lastiger ivm rijdende mensen, die vinden een los paard erin niet eens grappig.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 12:44

Yamcha schreef:
In de baan is leuker idd, maar lastiger ivm rijdende mensen, die vinden een los paard erin niet eens grappig.
He nee natuurlijk niet, maar bak is niet 10 uur per dag in gebruik toch ?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:01

Yamcha schreef:
Eerlijk gezegd doe ik het liever dan longeren, ik vind het leuker en creatiever.

Wat doe je anders met longeren dan? Je kan toch precies hetzelfde doen als je er een touw aan hebt hangen?
Dan kan je ook makkelijker in een grote bak met andere mensen erbij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:14

Peetstap schreef:
Yamcha schreef:
He nee natuurlijk niet, maar bak is niet 10 uur per dag in gebruik toch ?

Nope, maar wel vaak op de tijden dat ik kan :)

@ sanne: freestylen is imo heel anders, ik geef bv geen stemcommando's, maar gebruik lichaamstaal om te sturen, en ik vind het veel speelser, juist omdat er geen touw aan hangt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:54

Ik geef met longeren ook geen stemcommando's :)
Ik probeer met en zonder lijn exact hetzelfde te doen.

Anoniem

Re: Freestylen/grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:38

oké da's anders dan wat ik doe, dan maakt het idd weinig verschil :)