Oefenspringen met Gigi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 23:42

Na toch wel even getwijfeld te hebben toch maar een topic gemaakt. :+

Ik rij deze knappe merrie nu een ruime 3 maanden en het gaat steeds beter. Toen we begonnen liep ze erg gespannen, wou alleen maar hard, was hartstikke scheef en echt goed opgevoed was ze ook niet. Nu luistert ze steeds beter en het is altijd leuk met haar.

Gigi is een vrolijk vuilnisbakkenrasje. Haar vader is een Groninger (Gerlinus), verder weet ik het niet precies maar de springhengst Legaat en de Arabische hengst Nut Ox zitten er ook in. Wat een combinatie. Ze is 12 jaar, maar gedraagt zich echt als 4. Ze heeft vooral dressuurmatig erg veel begeleiding nodig en als ze iets moeilijk vind gaat ze rennen. Springen kan ze wel heel goed, maar ik wat minder haha. Ben meer een dressuurmiep. Maargoed, paard vind het leuk en ik ging het ook steeds leuker vinden! We zijn nu B+1 springen en B+0 dressuur. Ze meet 1.55m.

Over het springen. Tsja. Eerlijk is eerlijk, netjes is anders. Dat weet ik zelf heel goed, maar ik zet het expres op HAW om tips te krijgen. Mevrouw wil graag erg hard waardoor ik haar teveel tegenhou en het niet uitkomt (bijv hindernis 2 en 5). Hoe hoger, hoe makkelijker het word, ze gaat dan juist haar best doen. Ook zijn de lijnen niet goed afgewerkt maar daar werken we hard aan in de les. Het is een hele sterke pony dus daar heb ik soms ook nog wat moeite mee.

Hier het filmpje, tips zijn meer dan welkom! Commentaar ook, mits onderbouwd. :)

http://youtu.be/WkkUKe4OlQw

Liefs!

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:49

Toch netjes het hele parcours kunnen rijden. :)
Wat mij opvalt is dat het sturen nog moeilijk gaat, je moet haar erg met de teugels sturen en haast de bocht omtrekken. Daarom komt ze denk ik ook verkeerd uit, omdat dan de balans een beetje zoek is en het tempo niet meer constant is.
Maar verder vind ik het best knap, om na 3 maanden al een parcours te springen.
Misschien als je haar dressuurmatig wat beter voor elkaar hebt, zal het makkelijker gaan. :)

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 00:00

Gigi radja! Top pony! Vond zo leuk om die pony te zien! Nu denk je vast wie ben jij... ben Danielle en heb ook wel eens op gigi gereden en gesprongen, ging eerder veel met oude eigenaar om. Meis je rijd dr super rond, goed om te zien dat ze zo vooruit gaat. Toen ik met dr sprong was ze nog veel pittiger. Je bent echt op de goede weg!
even on topic : probeer zelf meer mee te gaan in beweging van het paard, niet twijfelen aan jezelf want je doet het echt netjes. Maak rondjes en jullie komen er wel!

sannerocky

Berichten: 1370
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Buinen, Drenthe

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 13:37

Leuk paardje, en je rijd haar netjes het parcour rond!

Maar aan jouw verhaal te lezen is dit paard nog niet echt klaar voor een parcour.. Als ik jou was zou ik zeker doorgaan met springen, maar me eerst richten op het africhten. Hij springt super, maar nog vrij oncontroleerbaar. Zorg dat je in de galop heel veel gaat trainen, met overgangen, vooruit, en weer opvangen, en zo steeds verder. Heb je dit goed onder de knie met je paard, probeer het dan te doen in het parcour. Na de hindernis vang je m weer op, en zo rijd je netjes en onder controle naar de volgende hindernis!
Aan je eigen houding is nog veel te verbeteren, maar voor een dressuurmiepje ziet het er netjes uit! Haha nee gekheid, even oefenen nog, dat komt wel goed! Zorg dat je goed met je paard mee naar voren gaat, en hem de ruimte geeft om echt goed over de hindernis te komen. Leer passen tellen zodat je goed uitkomt voor de hindernis, en je paard dan makkelijker springt, en jij makkelijker naar voren komt! Want het is heel lastig om mee te komen als je niet weet wanneer je paard precies springt!


Succes meid :)

Carlivb
Berichten: 80
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:01

Het ziet er nog een beetje ongecontroleerd uit. Ik denk lekker veel oefenen met in uitjes en andere korte lijntjes. Dan kan je ook de tijd nemen, komt je paard niet goed uit, kan je een volte daaien. Of als je voelt dat ie rennerig word. Als je meer controle krijgt kan je ook betere afstanden rijden, passen tellen kan je ook het beste oefenen met lijntjes. :)

_Isa

Berichten: 476
Geregistreerd: 30-06-10
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:28

Ik vind het knap na drie maanden!
Het is nog wat ongecontroleerd maar dat komt vanzelf wel.
Probeer mooi mee te gaan boven de sprong.
Veel de basis oefenen en de galop trainen (veel overgangen en in- uitjes.
Lekker door trainen jullie zijn een leuk team. :)

Maartje9

Berichten: 171
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:57

Wat een leuke reacties :D Dankjulliewel!

Mika11: dat van dat sturen klopt inderdaad, ze is echt supersterk. Dit gaat gelukkig wel beter al dan eerst, dan kreeg ik haar soms helemaal de bocht niet door! Constant tempo werken we ook hard aan, doordat ik soms te veel tegenhou komt ze net iets teveel terug voor de sprong waardoor het dus niet uitkomt. Ik moet meer blijven toestaan. :)

Danielle: Wauw wat leuk dat je haar kent! Hoor idd vaker van dat soort verhalen over haar haha, ben nu toch wel benieuwd! :P Twijfelen aan mezelf doe ik echt snel idd, ik wil altijd alles goed doen enzo. Maar dankjewel!

Sannerocky: In de les springen we ook altijd een heel parcours eigenlijk haha. Ik denk dat ze best een heel parcours kan springen, maar ze is in galop gewoon vrij moeilijk. Ze mist daar nog kracht en ik kan eigenlijk maar in 1 tempo galopperen, niet echt langzamer ofzo want dan valt ze gelijk weer in draf. Ben wel bezig met naar voren galopperen en dan weer naar basistempo, probleem is dan alleen dat ze dan erg heet word en niet meer terug wil. Passen tellen is een hele goeie idd, ga ik eens proberen! Soms weet ik ook echt niet of ze nog een pas gaat maken of dat ze al springt, en dan is het idd lastig meekomen. :P

Carlivb: Het is idd nog ongecontroleerd. Ik zal dat eens proberen met die lijntjes :) Dankjewel!

_Isa: Dankjewel! :D Ja de basis zit er nog niet helemaal in, helemaal de galop is nog best wel lastig. Gaan we zeker doen, dankjewel!

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:02

Leuk muziekje :), probeer wel je handen tijdens de sprong goed naar voren te doen. Zo heeft het paard meer ruimte. Soms valt het paard nog een beetje naar binnen.. Maar daar valt aan te werken. Ziet er verder leuk uit :)

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:09

Leuke pony zeg!

Wat ik eigenlijk als eerste dacht op te merken, was dat je door haar snelheid en het scherpe stuurwerk misschien wat onzeker raakte? Je komt af en toen niet heel fijn mee in de sprong namelijk, maar dat zal je zelf vast ook wel door hebben gehad haha. Ik denk dat het meer kwestie van tempo leren houden en veel oefenen is om vervolgens zekerder van je zaken te worden en je pony in het parcours beter te leren kennen. Maar het ziet er al goed uit!

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:33

Wat me aan je houding opvalt is dat je iets te vroeg naar voren uit het zadel komt. Daardoor kom je boven de sprong al terug in het zadel en is het beeld niet zo netjes. Wacht tot je paard springt en ga mee in die beweging.

Verder sluit ik me aan bij de anderen: werk aan de controle.

MajoorNadia
Berichten: 31
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:23

Ziet er goed uit! Het paard springt graag dat is duidelijk te zien.
Probeer tussen de hindernissen door iets meer ritme te houden en ook vooral voor de sprong zie ik dat het paard nog wat zoekt. Misschien omdat jij nog wat onzeker bent dat kan en is natuurlijk helemaal niet erg!
Wat altijd helpt is kilometers maken! Ga lekker overal springen. Oefenspringen, wedstrijdjes, veel lessen dan merk je al snel dat het beter word en dat ook jij meer vertrouwen krijgt!

Heel veel succes!

MajoorNadia
Berichten: 31
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 22:27

Als je merkt dat ze tijdens het springen erg sterk word zou je eens een keer kunnen proberen met een martingaal te rijden. Mijn pony word namelijk ook erg heet tijdens het springen waardoor ik hem soms niet mooi voor de sprong kan rijden. Met de martingaal is dit al een stuk beter geworden

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:12

Ziet er al goed uit maar controle is wel een verbeterpunt.
Ik zou proberen om wat meer te gaan zitten op je kont waardoor je ook wat meer controle krijgt op het snelle tempo, je stuitert namelijk nogal in het zadel tijdens het galopperen.
Lekker blijven oefenen +:)+ !

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:40

Ziet er niet slecht uit,maar jah gelukkig springt ie niet te vroeg ,en als het hoger wordt zoals je al zij zal dit wel meevallen. misschien iets beter meekomen in het begin van de hindernis.
Dit is in Hardenberg toch??
X

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 01:06

Je mag meer oefenen op tempo controle. Zelf ook rustig blijven, blijf zitten in het zadel met galopperen dit bepaald ook je tempo. Bij de dubbel zie je haar beetje stressen, ho god ik weet dat ik hard ga naja toch maar springen...... en dan raakt ze het balkje. Bij het aanspringen in galop toen je binnen kwam zie je al dat hij meteen hard wil. Het is toch oefenspringen, zet haar maar op de volte. Ik zie je ook steeds controleren of ze wel bij je is, ik heb hetzelfde probleem en dan is werken aan de dressuur, dus veel schakelen, netjes de wendingen in, controle houden dmv. goed schakelen is belangrijk, zo kom je ook netjes de bochten door.

Lekker oefenen! Paard heeft er duidelijk wel lol in :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: Oefenspringen met Gigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:26

Idd lekker doorwerken aan tempo e.d. maar wat ik als extra tips nog kan meegeven zijn: ritme houden, sturen met je benen ipv. alleen maar met je teugels (zo trek je haar wat minder om) en beugels iets korter, dan kan je iets beter meezitten boven de sprong :)