Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:40

Dag bokkers *\o/*

Sinds een kleine 2 maanden ben ik veranderd van lesgeefster, en wat voor 1 _/-\o_
Sinds die kleine 2 maanden heeft Djarne zeer veel respect gekregen voor mijn hand, zit én been.
Als ik nu mijn been aanleg, krijg ik daar een positieve reactie op, in plaats van een vluchtreactie. Evenals op mijn hand en zit, ik heb een volledige andere pony _/-\o_

Er is uiteraard nog zéér veel werk aan de winkel, maar we gaan zeker de goede kant op.

Ons enigste struikelblok is draf-stap, als ik hem die hulp geef, durft hij nog eens hangen op zijn bit, door eens 'links-rechts' te doen met mijn handen gaat hij wel meteen op stap.

Een niveau hebben we niet echt. We rijden veel dressuurmatig en nemen eens wat 'moeilijkere' oefeningen mee in de les ; stap - galop ; wijken ; stilstand - draf ; ...

Ook gaan we 1x in de maand op verplaatsing naar The Ranch in Aalter gaan trainen (springen), ook dit gaat zeer goed!
Djarne kijkt niet meer en gaat vlot door het parcours. Oxers zijn ons grote struikelblok, maar dat ligt 100% aan mij, gezien ik wat 'schrik' heb.
Met mijn vorige paard heb ik eens in de oxer gelegen, waarna mijn paard óp mij sprong.
Maar ook dat gaat steeds beter en beter.

Mijn eigen verbeterpunten:
- voor mij kijken
- teugels meer vasthouden (hangen soms een beetje door)
- tenen naar binnen draaien
- aansprong in galop > schouders niet naar voor brengen

Nu genoeg gepraat, op naar de foto's! :))
Foto's staan niet op volgorde

1. Djarne werd wat 'heet' van de honden, waardoor ik meteen naar voor 'val'.
Afbeelding

2. Doorzitten ; hier moet ik mijn benen lang maken ipv op te trekken.
Afbeelding

3. Inzet volte in galop.
Afbeelding

4. Tempowissel op de lange zijde, moest mijn been nog maar aanleggen en meneer ging vooruit :')
Afbeelding

5. _/-\o_ Voorheen hoefde ik dit niet te proberen, vanals Djarne een beetje teugel kreeg ging hij ervandoor.
Afbeelding

6. Rustig drafje naar mijn mening.
Afbeelding

7. _/-\o_
Afbeelding

8. Mijn vriend buiten nog even uitstappen.
Afbeelding

As. donderdag gaan we weer naar Aalter op springtraining, als alles vlot verloopt gaan we 9 november op onze eerste oefenjumping! *\o/*

Laten jullie wat achter? :o
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 21-10-13 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:44

Ziet er leuk uit!

Zit je niet erg kort? Heb het idee dat je daardoor ook wat achter in je zadel zit af en toe, wat jij naar voren vallen noemt. :)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:47

Bedankt rianca1 en Sammylover!

Sanne ; Ik zit voornamelijk wel tamelijk kort (zit gewoon op springlengte) vind ik fijn rijden :') maar zal eens zien hoe het gaat als ik wat langer zit! :)

@ schatjecindy; bedankt! :)

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:40

Elke keer of om de 2 keer een gaatje langer doen, anders voelt het gelijk zo raar. :=
Maar het zit idd écht niet, als je niet op springlengte zit in een springzadel. :=
Maar Djarne ziet er echt supergoed uit!
Ik wil hem echt een keer komen meeten!

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:46

Oef ik krijg kramp in mn benen als ik jouw zit zie. Op foto 2 zie je heel duidelijk dat je je beugels kort hebt en op foto 5 zit je zelfs een beetje in de stoelzit.

Als je je beugels 2 of misschien wel 3 gaten langer doet ga je al beter zitten. Je kunt dan ook je schouders beter naar achteren doen omdat je dan wat langer komt te zitten. Ook zal het tenen naar binnen draaien dan een stukje makkelijker gaan. Op foto 4 sta je ook duidelijk in je beugels, dit gaat al minder goed/lastig als je langere beugels hebt en op foto 6 vind ik persoonlijk dat je te hoog boven het zadel uit komt.
Maar dit heeft allemaal te maken met je beugels, als je ze namelijk langer hebt kan je niet meer zo hoog uit het zadel komen tijdens de draf. Je pony moet jou omhoog gooien en jij moet weer gaan zitten, je moet niet uit jezelf gaan staan als je snapt wat ik bedoel :) En inderdaad voor je kijken, terwijl ik best begrijp dat je graag naar beneden kijkt :~

Ik vind dat je een hele leuke pony hebt en goed dat jullie zo vooruit gaan! Ga zo door :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:47

Zo te zien op deze foto´s (een beetje moeilijk te zien), zou je inderdaad beter langer kunnen zitten.
Dan zit je ook beter in balans en val je niet zo snel voorover.
Anders eens aan je instructrice vragen om wat zitles en gymnastische oefeningen voor jou.
Dat is ook goed voor jullie vertrouwen en jouw balans.
Succes en plezier gewenst.

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

Leuke fjord :)
Let er wel op dat je inde goede galop zit ;) (foto 4)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:36

@ Astrid: zal het geleidelijk aan doen :') en je moet Djarne echt eens komen meeten! :)) maar uh, ik Evita ook wel hoor :D

@ Rubber_Duck ; bedankt voor de ruime info! Volgende x zet ik mijn beugels langer! :)

@ senna21 ; mijn balans zit goed, ook vind ik mijzelf niet heel 'kort' zitten :') maar ja, zoiezo zit ik zelf al kort. Ik heb dan meer steun (mede doordat ik een springzadel heb, zit nu op mijn springlengte) Ik ga erop letten!

@ marissa161 ; bedankt!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:46

Je hebt (meer) steun nodig van je beugels, als je zelf niet in balans zit.
Dus je redenatie klop... alleen is het wel iets waar je zelf aan kunt werken.
(bijv. schouder, heup en enkel horen op een lijn te zijn... óók bij het springen)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:38

Mijn balans is in orde hoor :) ik zit gewoon kort omdat ik dat fijner vind rijden.. ik ga uiteraard wel proberen om eens wat langer te zitten omdat 'het plaatje dan klopt' :))

Hoe kunnen schouder, heup en enkel op 1 rechte lijn zitten bij springen? Of heb je het dan niet over de verlichte zit? :+

Bedankt voor je reacties! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:19

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:01

@ Annett1990 ; Ja, na alle reacties die ik hierop heb gehad ga ik dat ook doen :) De honden zijn van de eigenaren van stal. 2 lieve honden die altijd loslopen, ook terwijl de paarden rijden. ze zijn het gewoon en kijken er ook niet naar, behalve Djarne. Ik sta daar ook nog niet heel lang, vandaar dat dat nog een beetje wennen is, dat hij 'heet' werd van de honden is vooral in samenspan met verschillende dingen (naast de piste is er een weide, waar er 2 paarden aan het stoeien waren, daarvan liep hij ook al wat hevig) :)

Ik stoor me helemaal niet aan het feit dat die honden daar rondlopen, ze weten wanneer dat ze 'uit de weg' moeten, dus zolang er geen gewonden vallen is alles goed :Y) hij moet er maar gewoon aan worden :') als ik op wedstrijd ben en er loopt een hond langs de piste te blaffen ga ik ook niet 'vragen' om hem even stil te houden, zodat mijn paard daar niet onrustig oid van wordt :))

edit: zin aangepast

Nizzie

Berichten: 399
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Amsterdam

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:48

het lijkt of je wat spanning hebt in je bovenbenen en knieën, bv. bij het hakken optrekken. dit kan komen doordat je met korte beugels rijd en je daardoor meer steun zoekt in het zadel. wat ze hierboven al noemen (langere beugels) zal denk ik helpen om minder te "steunen" op het zadel en meer de steun bij jezelf te zoeken. door de korte beugels kom je ook niet meer helemaal midden in het zadel terecht. door de langere beugels kan je makkelijker ontspannen gaan zitten en ga je dus minder klemmen met je knieën en kom je misschien beter in het midden te zitten. ik hoop dat je hier wat aan hebt.
verder vind ik dat je op de foto's je handen heel netjes op hun plek houd ;)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 09:25

Nizzie ; Bedankt voor de uitleg! :) Ik heb gisteren en de dag daarvoor met 1 gaatje langer gereden, dat zal heel erg raar en onwennig :')

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:25

Wauw leuk zeg!
Wat het allemaal niet doet eens van lesgever veranderen. Heb net dezelfde transformatie ondergaan.

Nog heel veel succes en plezier!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 08:00

Steflyn: bedankt! :))
Laatst bijgewerkt door Coby op 25-10-13 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd (herhaling)

Nadineh
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-09
Woonplaats: Oude Wetering

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:25

Wat een leuke Fjord heb je daar.

Als ik jou was zou ik proberen mijn beugels wat langer te doen maar dit ga je al proberen lees ik net, hierdoor maak je automatisch ook je benen lager en ontspan je je lichaam meer. Dat is wat ik zie op de foto, je zou je iets meer mogen ontspannen. Jou ontspanning geef je weer door aan je paard.

Als hij gaat 'hangen' bij een overgang van draf naar stap, moet jij juist je benen eraan houden! desnoods weer gaan draven als hij gaat hangen, dit hangen doet hij doordat hij z'n achterhand vergeet in de overgang.

Succes samen!

nola12_Oud

Berichten: 72
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:14

Ziet er goed uit! :j
Misschien je beugels 1 gaatje langer ? :P Ik weet hoe raar dat is, rij zelf ook kort vergeleken met mijn vriendinnen, maar het went vanzelf ! Desnoods doe je het langzaam opbouwen, steeds langer met een gaatje langer rijden.

xGjilke

Berichten: 63
Geregistreerd: 20-08-10

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 01:32

Mooie Fjord en leuk dekje! Dat met langere beugels rijden is errug moeilijk, ben zelf ook van kort naar lang gegaan en man, wat een verschil... Echt erg wennen en je balans + zit weer zien te vinden. Maar na een poosje lukt dat wel, en jou vast ook! Ben benieuwd hoe het er over een poosje uitziet met jullie!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 16:02

xGjilke ; bedankt! :D ik zit momenteel al 1 gaatje langer en dat gaat nog relatief goed :') al heb ik wel het gevoel dat ik nu ellelange benen heb :=

Lightbeam
Berichten: 29
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:21

Ik vind het er heel netjes uitzien, al vind ik het er erg op lijken dat je je onderbeen best ver afsteekt waardoor je hem weinig ondersteuning bied.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Fjord Djarne gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:39

Het is al veel gezegd, maar ik zou de beugels ook wat langer doen.
Heb dit zelf ook gehad en in het begin voelt het heel raar maar het went vanzelf.
Op foto 6 zie je dat je je voeten een end uitsteekt.

Verder erg leuk en een knappe pony! :)