Ervaringen met Natural Horsemanship?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 11:31

Hallo Bokkers,

Voor ons profielwerkstuk hebben we jullie hulp nodig!
Wij doen het (gedeeltelijk) over Natural Horsemanship, hierbij is een van de deelvragen: Wat kun je bereiken met NH?
Hierbij bedoelen we, wat er verandert kan worden tussen mens en paard. En ook vinden we eigen ervaringen leuk om te horen!

Dus nog even in het kort, zouden jullie jullie eigen (of van familie/kennissen) ervaringen van NH met ons willen delen?

Alvast bedankt!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:01

Wat je kunt bereiken met NH is optimale harmonie, perfecte communicatie vanaf de grond en vanaf de paardenrug. Ongeacht de discipline die je aanhangt. Omdat NH je leert verdiepen om in te gaan op het paard, je leert waarom paarden zo reageren zoals ze reageren en je leert daarop in te spelen. Het paard weet het allemaal wel. Het is aan de mens om zich aan te passen aan het paard en een manier van communicatie te vinden.

En aangezien filmpjes meer zeggen dan duizend woorden:

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

http://www.youtube.com/watch?v=K5ZmDkhqhW8

http://www.youtube.com/watch?v=a-7v8Ck1crg

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Je suis Charlie.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:38

Bedankt cassidi! Interresante filmpjes ook.


Wat ons ook erg leuk lijkt zijn dus echt ervaringen. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand met een paard en het ging niet zo lekker tussen die 2. Sinds ze weet van NH ging het eigenlijk alleen maar bergopwaards tussen hun.

Naar zulke 'verhalen' zijn we op zoek.

_Maart_

Berichten: 318
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:41

Met Natural Horsemanship leer je je inleven in je paard, waardoor je tot een heldere communicatie komt. Dit versterkt de band tussen jou en je paard waardoor je elkaar beter gaat vertrouwen.
Ik had in het begin nog wat moeite met mijn merrie, ze was wat afstandig en niet met haar aandacht bij mij. Ik merk door met natural horsemanship bezig te zijn, en dan vooral parelli pathways, dat onze band veel beter wordt en we elkaar beter hebben leren kennen, begrijpen en vooral: vertrouwen..
Nu gaan we lachend (bitloos) vele kilometers op pad :)

edit: het komt er dus eigenlijk op neer dat het paard jou minder gaat zien als een gevaarlijk roofdier, en wij het paard meer als een prooidier, daardoor begrijpen we elkaar beter en zal het vertrouwen groeien tussen beide.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-13 22:47

Mooi verhaal, zo beleef ik dat ook met mijn paard.
Een paar jaar geleden dacht ik vooral om mijn eigen plezier, maar sinds ik in aanraking ben gekomen met NH rijden we soms zelfs buitenritten met alleen een neckrope.

Ik merk wel echt dat de band versterkt is

twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:54

Ik ben ermee begonnen omdat ik het plezier in mijn ruin verloren was. Hij is nogal zeker van zichzelf en als hij niet geleid wordt doet hij dat zelf wel met een hoop bombarie eromheen. Door parreli hebben we elkaar leren respecteren hoe de ander is en kunnen we beter communiceren.

mijn merrie ben ik ermee begonnen als afwisseling, had geen problemen met haar. Echter na een paar sessies merk ik duidelijk verschil, ze is veel opener geworden, komt nu vragen voor aandacht iets wat ze nooit deed, gaat liggen in mijn bijzin en ze kan er dan ontzettend van genieten als ik erbij ga zitten en ga kriebelen ook iets wat voorheen nooit gebeurde. En dat terwijl ik haar al bijna 12 jaar heb is dit iets van de laatste maanden sinds ik parrelli met haar ben gaan doen.. spijt dat ik het nooit eerder heb gedaan!

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:36

ben ermee begonnen met mijn fjord omdat ze een heel koppig karakter had xs ze sleurde je overal heen waar zij wou, op buitenrit ging ze er elke keer weer met mij vandoor en schrok van het minste. Toen ben ik begonnen met NH (omdat men vriendin het deed en het leek een leuke afwisseling), sinds dien heb ik een schat van een paard die voor mij door het vuur gaat! ze is nog steeds een koppig ding maar dat zal nooit veranderen en vind ik ook geweldig aan haar :D nu ga ik zonder zadel en zonder bit naar buiten zonder schrik dat ze er weer vandoor is en als ze bang is kan ik haar door NH te gebruiken weer rustig krijgen!
onze band is veel versterkt door NH :)

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Ervaringen met Natural Horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 10:43

Heel erg bedankt voor alle reacties :)
Leuk om te lezen!

More, more, more! :D

Shar_Angel

Berichten: 615
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:37

ik zelf ben aan NH begonnen door de band heb veel filmpjes van Montey Robbert gezien en ben de cursus ook op DVD gaan volgen wat er veranderd is het respect je leert het paard om in natuurlijke manier de baas te zijn. je praat niet je geeft alleen signalen zelf ben ik veel van de Join-up zo leert je paard echt wie de baad is
hier een foto van hoe ik reed met mijn oude verzorg pony (Ebedan) waarmee ik level 5 heb behaald hij is nu verkocht :'(

Ebedan
Afbeelding

en nu een foto van mijn verzorg pony Angel waar ik nu mee bezig ben dit is een foto van Join-Up
Afbeelding

:¨·.·¨:
`·.Madin

Joyce_Ringo

Berichten: 5
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:37

Ik vind natural horsemanship echt de manier van paardrijden. De eerste 3 jaar dat ik mijn paard reed was er echt niets met hem te beginnen, ik viel bijna iedere dag van hem af tot het punt dat ik echt bang begon te worden. Ik ben een cursus communiceren met paarden gaan doen en mij steeds meer gaan verdiepen in de 'alternatieven'. Ik kwam tot de conclusie dat alles wat met dwang te maken heeft hem bang maakt en hij gaat vluchten en dus ontploffen als ik er op zit. Ik besloot bitloos te proberen (was doodsbang dat hij er vandoor zou gaan), maar hij deed niets! Het was een totaal ander paard, ontspannen en liep geweldig. Sinds dien nooit meer een bit in gedaan en altijd zonder hoofdstel in de bak gereden en buiten met bitloos hoofdstel. Ook doe ik vaak de join up met mijn paard.

Afbeelding

When people say he's JUST a horse, they JUST dont understand <3

Manou_xxx

Berichten: 462
Geregistreerd: 08-11-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:17

Ik rij soms ook NH gericht met mijn verzorgpaard, weet er ook wel veel over, dus pb´en mag altijd ;)
Verder raad ik je aan om eens op http://www.nalanta.nl/ te kijken. Daar kun je ook nuttige informatie vinden! Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers