Gedrag in de kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Gedrag in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 09:02

Hallo, mijn tinker is recent verhuisd naar een nieuwe kudde. Er staan 23 paarden op 20 hectare land.
Ik zoek verklaringen voor zijn gedrag zodat ik kan beoordelen of hij daar op zijn plek is.
Bij het kennismaken gedroeg hij zich heel stoer. Ging veel paarden besnuffelen, gillen en stampen. Hij deed dit wel alleen bij de lager in rang staande paarden. De eerste 2 dagen stond hij redelijk in de kudde, maar de laatste dagen zie ik hem echt ver van de kudde af staan. Toen ik hem gister terugbracht naar het weiland kwam er een weidegenoot hem besnuffelen. Mijn paard gilt en mest. Daarna liepen de paarden weer van hem weg.
Ik weet dat mijn paard zeer laag in rang staat. Na hoeveel tijd moet hij zich bij de kudde voegen ?
Wie weet er meer over kuddegedrag ?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:34

Niemand ?

spiritajax

Re: Gedrag in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:49

Geef je paard de tijd om aan de kudde te wennen. De ene voelt zich na een paar dagen al helemaal thuis in de kudde, terwijl de ander er een hele poos over doet. Dus zo kan ik dat niet zeggen. Als je het afwacht zal het uiteindelijk vast wel goed gaan, misschien heeft jouw Tinker gewoon een beetje meer tijd nodig. ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 20:36

Dank je spiratajax, maar ik ben ook gewoon nieuwsgierig naar wat bepaald gedrag in de kudde betekend. Zoals dat poepen en gillen.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:40

De mijne was een tijdje wat meer afzijdig van de kudde en rende ook echt voor de anderen weg, maar dat is nu gewoon goedgekomen. Het is echt het wennen aan de kudde

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:42

Mijn leidruin gilt ook heel vaak bij ontmoetingen met nieuwelingen. Bij merries en ruinen. Hij mest over de mest van de ander heen. Ik moet de introductie van nieuwen rustig opbouwen, anders gaat hij teveel jagen.
Sommige ruinen en merrie hebben na een paard dagen hun plek redelijk veroverd, moeten daar alleen rustiger in worden, anderen doen er maanden over en beginnen idd op een afstand van de kudde en werken zich zo langzamerhand naar een plek ín de kudde.
ik zou zeggen: wacht het een paar maanden af.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:24

Hij staat nu steeds aan de rand van de kudde. Niet meer helemaal alleen. Het gekke is dat hij de eerste paar dagen ook echt zelf wel wat paarden opjoeg, maar een plekje langs de zijlijn is zijn plekje denk ik. Ik heb verder al wel echt het gevoel dat hij " geland " is zeg maar. Hebben jullie een verklaring voor een wat ingevallen flank aan de linkerzijde ? Is dat stress of echt de andere voeding. ?

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:38

Ik heb geen idee...
Maar mijn pony's staan ook in een redelijk grote kudde. Mijn shetlandmerrie is erg dominant, en mest over ander mans mest.
Dat gedrag heb ik terug gezien , bij een dekhengstje van de staleigenaar. Die mest ook over de mest van de merrie's die hij moest dekken. Meestal duurt het even voor een paard zijn plekje vind. Een andere pony van mij, duurde ruim 3 weken voordat ze haar plekje had gevonden. Dit is namelijk totaal geen dominante pony, maar staat wel telkens met mijn leidermerrie, terwijl ze de eerste 3 dagen flink van zich af mepte, en pony's aanviel, laat ze nu over zich heenlopen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:00

ingevallen flanken kan beide betekenen, of stress of andere voeding..
wat mijn ervaring is met nieuwe paarden in een kudde, is dat het juist positief is als ze niet gelijk in het midden van de kudde gaan lopen.. het heeft vaak even tijd nodig voor alle paarden elkaar goed kennen en kunnen inschatten..
bij ons veranderd de kudde ong. 2x per jaar.. dat er een paard uitgaat of bijkomt.. daar zie je vrij vaak dat ze de nieuweling buitensluiten, wegjagen bij het eten en drinken, en dat het nieuwe paard ong. 2-3 weken aan de rand van de kudde loopt.. er staat een grote baal hooi in de wei, en vaak zie je dat de nieuweling bij het pak staat als de rest op de weide loopt en andersom..
mijn merrie is de leider in de kudde momenteel, en op een gegeven ogenblik na een week of 2 jaagt ze ineens niet meer achter de nieuweling aan, en mag hij ook bij het pak komen staan als zij er staat.. dan is alles een soort van goedgekeurd lijkt het..

ik zou het even aankijken, het rustig een aantal weken afkijken.. vooral niet mee willen bemoeien zolang ze weg kunnen bij elkaar loopt het wel los..
ingevallen flanken zou nu gerust van de stress kunnen zijn, maar dat wil niet zeggen dat je paard niet op zijn plek is.. ook jouw paard heeft even de tijd nodig om te settelen en te merken wat anderen van hem verwachten in de kudde..

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 12:09

Bedankt, ik heb al het idee dat het beter gaat, al staat hij steeds wat buiten de kudde.
Volgende week start het hooi, ben benieuwd hoe het dan gaat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:45

het kan maanden duren voor hij echt in de kudde zit hoor,maar voor hetzelfde geld loopt hij volgende week al ongeveer bij de kudde.
hangt van de kudde en van hemzelf af.
maar zoiets komt heus wel goed.
het gillen en poepen en brullen en .... is allemaal compleet normaal,en hoe lager in rang,hoe luider ze vaak doen in het begin.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:28

Oh, is dat zo ? Kijk dat vind ik dan interessant om te weten.
Hoe werkt het met het hooi ? Wij hebben 3 voerplekken en 23 paarden. Komt een paard lager in rang wel aan voldoende hooi ?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:19

hog,is wel weinig en volgens mij is de kans toch heel reeël dat hij niet voldoende hooi krijgt.

hier bv een kudde van 17 en als er een nieuw paardje aankomt,dan leg ik toch altijd een hele poos heel wat hooi hoopjes verderaf,zodat de nieuwe ook op het gemak kan eten(want eten als je constant weggejaagd wordt is echt niet goed voor een paard)(1 hoopje verderop leggen is ook geen optie,want veel te vlug zal een vast paard van de kudde dat hoopje opeisen en kan de nieuwe het terug vergeten)

en dan gewoon in het oog houden en je merkt vlug genoeg wanneer de hoopjes verder niet meer nodig zijn.

(hier bv de laatste nieuwe staat er nu een 3-tal weken en nu begint het te lukken om beetje bij beetje aan te sluiten bij de rest.gaat nog niet perfect,maar er zitten al behoorlijke stukken in dat ze allemaal vredig bij elkaar staan te eten)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:23

ligt er ook een beetje aan wat voor voerplekken je hebt.. wij hebben bijv een grote pak hooi (400 kg) een heel eind uit de draad in het weiland staan... daar kunnen dus wel 6 paarden tegelijk eten als ze elkaar mogen... bij ons komen alle paarden aan voldoende hooi.. ze eten om en om.. als de hoge in rang op de weide scharrelen staan de lage in rang aan het pak te eten.. er is dus altijd hooi ter beschikking..
heb je zo 3 plekken is het wel voldoende.. als het maar een eindje bij de draad vandaan staat zodat ze kunnen vluchten als het nodig is..

als je drie butjes hooi maakt (laten we zeggen 3 kleine pakjes hooi) dan heb je zeker weten te weinig..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:30

maar als er 'maar' 4 voederplekken zijn voor meer dan 20 paarden,wil dat zeggen dat er minstens 5 per plek staan.

dus altijd wel een die lager in rang is en nog overblijft als de dominantere even weg zijn,dus nog steeds paarden aanwezig die de nieuwe wegjagen....

@ TS,en kan je het niet gewoon even in het oog houden of hij genoeg kan/mag eten van de rest?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:37

ik had met 4 dominante vossen en 1 dominante bruine in een kudde van 13-15 paarden echt niet genoeg aan 3 balen hooi (= 3 voerplekken, rondom vrij zodat ze aan alle kanten erbij konden). De domi-mutsen gingen in het hooi liggen dus niemand anders kon erbij :') De bruine liet de veulens en de lager in rang vaak wel even erbij. Nu stond er ook nog gras en gingen ze in de nacht op stal, dus we kwamen wel toe, maar 3 voerplekken op 23 paarden vind ik erg krap. Hangt helemaal af van de samenstelling van de kudde en de rangorde onderling.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:05

Het zijn 3 grote balen van 500 kilo. De voerplekken staan heel erg ver uit elkaar. De paarden staan op 22 hectare land. Er lijken 2 kuddes te zijn. 1 groep " watjes " ( daar staat ook een jaarling bij ) en 1 wat dominantere groep.
Vanaf volgende week ga ik mijn auto van tijd tot tijd naast het land zetten en dan met de verrekijker eens kijken hoe het gaat.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:37

Geef het inderdaad wat tijd en verstandig om zo van een afstandje eens te bekijken of hij wel aan eten toekomt en hoe het gaat :j