NH, Parelli, waar te beginnen om evt diploma te halen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

NH, Parelli, waar te beginnen om evt diploma te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:52

Ik heb idee(geen idee of het ook werkelijk klopt) dat er hier in de omgeving weinig NH/Parelli/grondwerk instructeurs zijn en daarom zit ik eraan te denken om zelf hier iets mee te doen. Omdat ik het erg interessant vind en het nu al wat doe maar ook omdat ik merk dat er behoefte aan is.
Ik doe wat basisgrondwerk maar als ik daar meer mee wil doen wil ik echt weten waar ik mee bezig ben maar ook hoe ik het het beste kan overbrengen aan anderen.

Mocht ik nou zoiets willen doen, wat is dan voor mij de weg? Lessen volgen bij iemand? Een cursus? Trainingen? Ik heb geen idee wat er mogelijk is en waar ik moet beginnen, hoe lang zoiets duurt, ik ben echt een noob daarin dus vertel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:54

Anoniem

Re: NH, Parelli, waar te beginnen om evt diploma te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:05

Ah kijk daar ga ik even kijken!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:07

Officieel Parelli Proffesional word je niet zomaar (daarom kom je er wellicht ook zo weinig tegen ;) ). Er is echt een heel uitgebreid systeem dat je moet doorlopen. Je bent sowieso verplicht om voor je diploma naar Amerika te gaan (traject van 6 weken als ik me niet vergis en zéker niet goedkoop) en daarvoor moet je ook al een paar verplichte sessies hebben doorlopen.

Dit is wat ik er even zo snel over kan vinden:

Citaat:
What is the pathway to becoming a Parelli Professional?
This is the most common question we receive. The Pathway to Professional can be broken down into a few easy steps:
Develop your horsemanship through Level 3 (minimum). The further you develop, the better. You can do this through the Parelli Home Study Program, studying with Parelli Professionals (in private and/or clinic settings), attending a recreational course on campus, or some combination of these.

Attend a Fast Track Course. During this four-week, on-campus course, you will be assessed on your Professional Aptitude (attitude, emotional fitness, team orientation, etc.). Receive a passing grade, pass your Level 4, and you are ready to apply for the Professionals Program!

Choose between Pathways
Option 1 is a series of short courses beginning with a 1-week, 1-Star Course without your horse. Upon successful completion of the course, all prerequisites, successful testing, and approval by the Parelli Instructor Board, you will teach for a minimum of a year from your home location. You can then choose to continue on to a 2-week, 2-Star Course (also without your horse). This option is ideal for those with busy lifestyles and commitments at home.
Option 2 consists of a 12-week, on-campus Extern Program. You will study horsemanship, teaching, administration, and facility design and maintenance. Upon successful completion of the course, all prerequisites, successful testing, and approval by the Parelli Instructor Board, it may be possible to obtain up to a 2-Star rating and graduation to the Internship (and go on from there!). Ideal for those with flexible lifestyles.

http://www.parelliinstitute.org/pathway ... fessional/

Uiteraard lopen er ook genoeg mensen rond die zichzelf NH instructeur noemen en dit hele traject nooit doorlopen hebben. Maar die mogen zichzelf ook absoluut geen Parelli Instructeur noemen (wat helaas wel gebeurd). Een ander alternatief wat ook dichter bij huis ligt is natuurlijk nog Emiel Voest of Annemarie van der Toorn. Die bieden ook opleidingen aan (zijn ook niet goedkoop maargoed, het blijft hoe dan ook een investering als je het goed wilt doen) en dat kun je gewoon in NL doen natuurlijk.
En als laatste kun je je natuurlijk ook eerst er in verdiepen en zelf trainingen/lessen volgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:08

Ik weet dat in Enschede er eentje zit met alle diploma's :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:09

Als je nu nog geen parelli doet, dan wordt dat een lange weg. Je moet eerst zelf een hoger niveau behalen met een paard, dat op video zetten. Daarna volgt een traject in Amerika of Engeland. Ik denk dat je dan ook wel echt helemaal achter de parelli-filosofie moet staan.

In Nederland heb je allerlei verschillende wat kleinere horsemanship-bedrijfjes. Ik zou eerst eens bedenken: wat spreekt je aan en wat wil je ermee bereiken? Als je gewoon wat basic grondwerk les wilt geven, dan zou ik eerst eens in Nederland rondkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:12

Ok, bedankt voor de info. Ik had wel door dat het een heel traject is en dat het niet zomaar ff gaat :P

Sanne, ik hoef ook niet perse parreli te doen maar basis grondwerk idd. Ik neem aan dat Parelli niet de enige weg is.

Eefje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:15

Je zou ook bijvoorbeeld kunnen beginnen met het halen van de levels van Parelli, zodat je aan klanten kan bewijzen dat je zelf op een bepaald niveau zit. Je hoeft natuurlijk niet perse een officiële instructeur te worden om basis grondwerk lesjes te geven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:17

Nee, dat dacht ik al, maar omdat de naam parelli zo specifiek in je openingspost staat, wilde ik je toch even die info geven.

Ik denk dat je gewoon eens rond moet zoeken in Nederland. Welke stroming vind je leuk? Wat vind je belangrijk, qua papiertje, cursusmogelijkheden, opleiding etc?
Pas als je dat allemaal voor jezelf op een rijtje hebt, kan je gaan nadenken waar je je verder in wilt ontwikkelen en eventueel ergens een opleiding volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:20

sanne83 schreef:
Nee, dat dacht ik al, maar omdat de naam parelli zo specifiek in je openingspost staat, wilde ik je toch even die info geven.

Ik denk dat je gewoon eens rond moet zoeken in Nederland. Welke stroming vind je leuk? Wat vind je belangrijk, qua papiertje, cursusmogelijkheden, opleiding etc?
Pas als je dat allemaal voor jezelf op een rijtje hebt, kan je gaan nadenken waar je je verder in wilt ontwikkelen en eventueel ergens een opleiding volgen.

Nou dat is ook een beetje de vraag, wat wil ik maar wat is er? Misschien moet ik gewoon eens gaan rondneuzen wat bij mij past.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:34

Tja je hebt zoveel!

Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts/Annemarie van der Toorn, Bent Branderup, Hempfling, Chris Irwing, en dan vergeet ik er vast nog een aantal.

En (bijna) allemaal bieden ze ook een soort opleidingssysteem aan om zelf ook instructeur te kunnen worden. De een wat duurder en ingewikkelder dan de ander.
En dan heb je natuurlijk nog een hele horde zelf uitgeroepen NH-'instructeurs'. Je hoeft natuurlijk geen papier te hebben om (zwart) les te kunnen geven. Maar verzekeringstechnisch e.d. ligt dat wel iets ingewikkelder geloof ik. En daarbij, als je jezelf serieus wilt nemen als instructeur neem ik aan dat je er ook een opleiding voor wilt volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:45

Eliine schreef:
Tja je hebt zoveel!

Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts/Annemarie van der Toorn, Bent Branderup, Hempfling, Chris Irwing, en dan vergeet ik er vast nog een aantal.

En (bijna) allemaal bieden ze ook een soort opleidingssysteem aan om zelf ook instructeur te kunnen worden. De een wat duurder en ingewikkelder dan de ander.
En dan heb je natuurlijk nog een hele horde zelf uitgeroepen NH-'instructeurs'. Je hoeft natuurlijk geen papier te hebben om (zwart) les te kunnen geven. Maar verzekeringstechnisch e.d. ligt dat wel iets ingewikkelder geloof ik. En daarbij, als je jezelf serieus wilt nemen als instructeur neem ik aan dat je er ook een opleiding voor wilt volgen.

Juist daarom wil ik opgeleid worden. Ik doe er nu al wel wat mee, ik geef gewoon rijles maar soms help ik mensen met wat grondwerk maar ik wil echt goed weten waar ik mee bezig ben zodat ik het evt specifieker kan toepassen.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:58

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 17:59

Met alle respect, maar het lijkt mij handig dat je eerst zelf veel ervaring opdoet voordat je je wilt leren over het lesgeven zelf. Niet alleen om zelf handig te zijn maar ook om zelf alles te kunnen uitleggen. :)
Misschien sla ik de plank mis met deze post, ik baseer die alleen op de info uit dit topic.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:46

Om verzekerd les te kunnen geven, eisen vrijwel alle maatschappijen tegenwoordig een Orun 3 opleiding. Ook bij de freestyle opleiding van Emiel Voest, dien je al een instructeursdiploma van de Orun op zak te hebben om officieel als instructeur uit zijn naam les te mogen geven.

Of het moet tegenwoordig anders zijn? Maar toen ik daar de instructeursopleiding volgde, moest dat iig wel en was het zelfs een toelatingseis.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 21:50

Mijn instructeur:

Jarno begon met Parelli Natural Horsemanship in 2006. Hij was in totaal dertien maanden “working student” (stagiair) bij verschillende Parelli Professionals waaronder Kaye Thomas in Australië, Eddy Modde in Nederland en Marie-Claire de Selliers in Frankrijk. Daarna ging hij een jaar naar Amerika voor een opleiding op het Parelli Centrum van Pat en Linda Parelli zelf. Als working student heeft Jarno heel wat theorie geleerd en deze in praktijk gebracht in de disciplines western, freestyle en dressuur, en in het trainen van jonge paarden. Jarno is nu tweesterren Parelli-instructeur. Hij heeft al diverse cursussen gegeven in de USA en in de UK, waaronder vier keer de cursus Fast.

Track voor Parelli Professionals. Jarno blijft zich bekwamen in het trainen van mensen en van paarden.

Meerdere malen per jaar volgt hij clinics en workshops, o.a. van gerespecteerd en alom bekend paardentrainer Buck Brannaman (trainen van jonge paarden) en Academische Rijkunst bij Marius Schneider.

Zijn open visie, leergierige karakter en enthousiasme voor mens en paard, gecombineerd met zijn ervaring, maakt het hem mogelijk zijn doel te bereiken.

Mijn instructrice:

Opleiding en ervaring
Voor ze aan haar Horsemanship-zoektocht begon, had ze al jaren ervaring met paarden. Na onder meer gewerkt te hebben op diverse springstallen in België en Groot-Britannië, heeft ze ook een aantal jaar een militaire stal in Duitsland geleid.

Met de komst van Piarg ging Gea op zoek naar andere manieren om dit paard beter te kunnen helpen en is ze bij Parelli Natural Horsemanship terecht gekomen. Met haar andere paard Ibran heeft ze de Parellilevels doorlopen en ze is nu een heel eind in Level 4. Ook met Piarg ging het steeds beter en beter. En toen kwam de tijd om aan het rijden te beginnen. Ze deed een beroep op Jarno De Smet om haar hierbij bij te staan. Ze is nooit meer vertrokken.

Ondertussen heeft ze bij Jarno al heel wat ervaring kunnen opdoen met verschillende paarden. Daarnaast heeft ze cursussen gevolgd bij andere instructeurs, zoals onder meer David Lichman en Buck Brannaman, en de instructeurscursus Fast Track bij Parelli in Colorado .

Omdat ze altijd een voorliefde heeft gehad voor dressuur is Gea op zoek gegaan naar een manier die zeer mooi aansluit bij de Horsemanship-principes. Die heeft ze gevonden in de Academische Dressuur. Om zich hierin te verdiepen heeft ze drie maanden een stage doorlopen bij Marius Schneider in Duitsland, Ridder in de cademische Dressuur.
Om zich te blijven bekwamen zal ze bij hem op regelmatige basis cursussen blijven volgen om zo mens en paard te kunnen helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 13:02

In onze regio (Twente) zijn er een aantal mensen die NH lessen geven, in mijn beleving van verschillende kwaliteit. Met andere woorden: er zitten een aantal prutsers tussen en een aantal heel goede mensen.
Om NH lessen te kunnen geven heb je niet per se een diploma nodig, het verzekeringstechnische verhaal kan worden afgedekt door een reguliere instructeursopleiding zoals ORUN.
Er zijn verschillende bedrijven die NH-instructeursopleidingen aanbieden, waarbij het verzekeringstechnisch niet altijd geregeld is.
Een diploma zegt ook niet zo heel veel, iedereen kan een dergelijke opleiding starten en (waardeloze) certificaten uitgeven.

Voor zover ik weet is er geen parelli professional actief in onze regio, ik heb een vermoeden wie Lowara bedoelt uit Enschede, maar die persoon is géén licensed parelli professional. Is op zich niet erg, ze heeft wel heel veel kennis, en ze noemt zichzelf ook niet zo.

Verder ken ik een paar mensen die isph hebben gedaan, en iemand die dit heeft aangevuld met de opleiding van Emiel Voest.
Mijn eigen instructrice geeft les op basis van de principes van Parelli, maar is op dat gebied echt autodidact. Met andere woorden, ze heeft het zichzelf aangeleerd met thuisstudie materiaal en heeft een keer een cursus gevolgd waarbij bevestigd werd dat ze het prima beheerst.

Voor jou zou ik zeggen: ga eens flink DVD's kijken, bekijk wat bij jou past en volg zelf eens een aantal lessen vanuit een dergelijke stroming.

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:50

Bij de 2 lazy 7 ranch net over de grens in België kun je NH workshops, lessen ect volgen. Je kan daar ook op vakantie en daar met eigen of paard van daar een hoop over NH leren. Ook kan je daar een NH instructeursdiploma halen.
Super aardige mensen, echt de moeite waard!!

www.anders-paardrijden.be ;)