Kan dit gevaarlijk wezen ? (met foto)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Kan dit gevaarlijk wezen ? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:43

Hallo medebokkers! :D
Ik heb een super lieve shetlander waar ik wel een NH mee doe. Hij doet het super goed, maar iets baart me wel wat zorgen.
Mijn shetlander doet zijn oren echt naar achter. Ik weet niet of dit nou gevaarlijk kan zijn
Want het ziet er soms best angstaanjagend uit :=
Ik reageer er verder niet op maar ik vind het niet echt fijn..

foto;

Afbeelding

Afbeelding

Weet misschien iemand van jullie of dit concentratie is of toch wat anders..
Hij heeft me verder nog niks aan gedaan.

Verder met vrijheidsdressuur doet hij het prima..

Alvast bedankt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:35

OPG --> VNA

Weggebokt

Re: Kan dit gevaarlijk wezen ? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:36

Sorry ik dacht dat het hiet goed stond ... ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:38

Ja kan concentratie zijn, maar let erop dat ie jouw niet gaat jagen of gaat dreigen, dus houd andere signalen ook in de gaten.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:39

Kan echt geen kwaad hoor ;) Vele paarden doen dit wel tijdens VD/Grondwerk. Ik vermoed idd dat het meer concentratie is. Je merkt ook wel direct aan het gedrag van het paard als het aggresief of boos bedoeld is. Er zijn ook wel veel dominante paarden die de oren durven plat leggen. (Althans, dit is uit eigen ervaringen) Maar, je moet niet enkel naar de oren kijken, want als een paard echt woedend is zullen zijn neusgaten ook strak staan en zullen de oren echt wel een stukkie platter liggen dan op deze foto's.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:40

saskiakefie schreef:
Ja kan concentratie zijn, maar let erop dat ie jouw niet gaat jagen of gaat dreigen, dus houd andere signalen ook in de gaten.

Ja oke bedankt! Op de laatste foto lijkt dat een beetje zo maar dat is niet het geval :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:41

Nou, soms heb ik wel het gevoel dat hij zijn neusgaten optrekt. Moet ik dit dan straffen ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:44

neusgaten optrekken gaat tegelijkertijd met oren naar achteren, dat is net zoiets als dat jij met je ogen lacht maar met je mond boos of geconcentreerd kijkt... kan niet dus. Gaat samen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:46

Het is ook niet dat ze één keer hun neusgaten optrekken het echt aggresief bedoeld is. Misschien kan je je eens gaan verdiepen in paardentaal? Eens een dagje aan het weiland zitten en eens kijken naar je pony's gedrag naar soortgenootjes toe? Filmpjes kijken van wilde paarden op youtube is ook altijd zeer interessant. Observeren klinkt saai, maar het is eigenlijk zeer interessant en je leert er heel veel van bij.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:48

Bedankt voor de adviezen :D

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:51

De eerste foto is echt concentratie, dat ene oortje is op jou gericht. De 2e is wat lastiger in te schatten, maar denk dat het ook concentratie is.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:39

Zeker op foto 1 zie ik echt een geconcentreerd en ontspannen paardje, geen agressie :)
Zolang je je ruimte goed bewaakt en zelf niet het idee hebt dat hij jouw grenzen overtreedt en dreigend/dwingen wordt, ben je volgens mij prima bezig!

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:15

Wat de meesten al zeggen, ontspannen houding en oren op je gericht. Duidelijk met jou bezig! :)

Kuhguin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 21:17

Volgens mij is het inderdaad concentratie. :j
Zoals de meesten het al zeggen haha

Skundi08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:00

Ja mee eens, lijkt mij ook eerder concentratie als agressie. Maar het is wel een beetje lastig te zien op foto's (a)

smulderhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:25

inderdaad is de eerste foto gwn concentratie....
misschien is wat info gaan opzoeken over paardentaal....niet stom bedoelt maar miss helpt het en kan je je pony nog wat beter begrijpen.... is voor allebij miss fijn.

verder veel suc6!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:41

Mijn paard doet dat ook met vd (vooral als ze los naast en met mij meedraaft. Als we halthouden meteen die oren weer naar voren xd) en soms ook met wandelen. Lelijk dat ze kijkt joh!! :')

horsetrust2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:28

Beloon je hem met snoepjes? Zoja dan kan het voedselnijd zijn.
Groetjes
Horsetrust2

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:38

Mijn merrie kijkt ook altijd zo als op de 2e foto als ze achter me aan moet draven, is gwn een beetje gemopper dat ze niet de dominatste mag zijn. Op de eerste foto is je paardje goed op je aan het letten en dus geconcentreerd :j

flappiex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 17:49

Zoals anderen ook zeggen, kan het concentratie zijn.
Leuke pony ook! :o

leintjeO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:25

Niks erg aan, een pony op stal doet dat ook altijd als er iemand hem wilt aaien.
Het is waarschijnlijk gewoon de concentratie. {:}

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:29

dr is niks aan de hand je pony is gewoon lekker geconcentreerd ;)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:30

Oh ik dacht echt dat dit een grapje was :o

Maar lijkt me niets aan de hand. Wel meer paarden (of pony's natuurlijk) hebben dat als je geconcentreerd zijn.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:51

Ik denk ook dat het gwn de concentratie is, dit doen wel meer paarden. Mijn verzorgpony kijkt ook niet al te vrolijk, maar is echt een schat van een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:10

Veel paarden hebben inderdaad hun oren naar achteren tijdens vrijheidsdressuur, en nog meer tijdens nh, en dat wordt vaak als concentratie bestempeld. Dat hoeft het echter niet te zijn: als je naar dressuur- of springpaarden kijkt dan zie je dat een groot deel daarvan prima supergeconcentreerd bezig kan zijn met de oren neutraal of naar voren.

Ikzelf zou dit soort signalen (bijvoorbeeld ook de bekende staartzwiep zodra het paard wordt aangetikt met de zweep...) dus niet zo makkelijk afdoen als 'gewoon concentratie', maar eerst echt proberen uit te vogelen of er niet iets is wat je paard je duidelijk wil maken. Dan zie je dat veel paarden op deze manier (oren in de nek, neusgaten opgetrokken) gaan lopen als jij te ver voor ze uit loopt als jullie naast elkaar lopen/rennen. Veel paarden laten een rustiger uitdrukking zien als je rond zijn schouder blijft en jij dus meer de drijvende kracht bent in plaats van als target voor hem uit rent waar hij op kan jagen. Want als een paard gaat jagen (ook al is het als spel), dan horen dit soort uitdrukkingen er inderdaad bij. Kijk maar naar een oefening Chase the Tiger, dan zie je alles wat bij het jacht-spel voor het paard hoort aan uitdrukkingen. Dat vinden ze ook erg leuk om te doen, maar het is misschien niet altijd even handig om zelf de tiger te zijn... ;)

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet voor je paard uit mag lopen/rennen, maar wel dat je paard soms in zijn beleving met iets heel anders bezig is dan jij en dus ook gestrest kan raken door een oefening die jij als neutraal ziet.

Zelf maakte ik het laatst ook nog mee: mijn zusje keek naar een training en zei dat het haar opviel dat juist tijdens de wildere stukken rennen [***] vaak zijn oren naar achteren deed. Ik ben daar eens op gaan letten, en zag toen dat hij dat tijdens supergeconcentreerde oefeningen als piaffe en passage in vrijheid juist helemaal niet deed. En toen bleek inderdaad dat hij een rustiger uitdrukking kreeg als ik tijdens het rennen/spelen achter zijn hoofd bleef en niet iets voor hem uit rende, waarschijnlijk omdat hij dan in conflict komt tussen mij opjagen en mij niet overhoop mogen lopen (waar hij bij zijn vriendjes veel minder rekening mee hoeft te houden). Dus lette ik weer iets beter op mijn positie en het probleem van de oren in de nek was weg.

Lang verhaal, maar wat ik dus zou adviseren: vraag het aan je paard. Vraag aan hem wat hij van jouw handelingen vindt en luister naar wat hij aan feedback teruggeeft. Daar heb je op de lange termijn meer aan dan aan van anderen horen dat je je ergens niet druk om moet maken, dat dat er gewoon bij hoort. Zij staan namelijk niet bij jou in de bak, je paard wel. ;)