Hoe te beginnen met bitloos rijden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SoSoof

Hoe te beginnen met bitloos rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 13:55

hey iedereen,

ik wil met mijn verzorgpaardje (een prachtige koppige, betrouwbare Ijslander ruin)
heel graag beginnnen met bitloos rijden en later ook op neck rope.
Hij is een heel zachte hand en een zacht bitje gewend, ik heb laatst al gebropeerd met de teugels ipv aan het bit aan de neus riem
Okk heb ik al een goed passend F.R.A. side pull hoofdstelletje gekocht, ik ben met hem toen even het bospad op en neer gereden wat heel erg goed ging !
het is echt een natuurpaardje dat je vooral met je zit bestuurdt en gewend is om altijd in het bos te rijden ( aangezien er daar geen bak of andere afgeslote ruimte aan wezig is)
Hij doet in het bos nooit een stap verkeerd en schrikt echt niet snel, daarom zij laatst iemand tegen mijn dat ik het maar gewoon moest proberen maar ik weet niet of het verstandg is om dat te doen ?
en hoe moet ik het dan doen als hij bitloos kan rijden met het aanleren van rijden met een neck rope ??

ik hoop dat jullie me kunnen helpen !!

groetjes Sophie

Starzu

Re: Hoe te beginnen met bitloos rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:32

Bitloos rijden hoef je niet op te bouwen. Vooral als je paard een paar van deze punten al beheerst. Je moet er wel aan denken dat je niet in 1 keer trekt als je de bocht om wilt maar in kleine kneepjes. Ik zelf rijd met een bitloos hoofdstel van koeienleer het is heel erg fijn leer en krijgt geen scheurtjes of dergelijke.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:54

Gewoon omdoen en gaan!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:58

zo te zien heb je bitloos al voor mekaar. met neckropen, hoe bedoel je precies? zoals western? of echt alleen een touw om zijn nek en daarmee verder gaan? want je kan dan gewoon een touw om zijn nek doen, en dan voor de zekerheid met een bitloos hoofdstel gaan rijden en hem dan laten aanleren wat je met links en rechts bedoelt via contact bij de nek :) als je weet wat ik bedoel? :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:48

Ik doe het bitloze hoofdstel aan en ook de nekrope. Leer ze het woordje: links en rechts door te clickeren en nog paar zaken (bvb als ze gras eten om ze terug op pad te krijgen). Zo schakel je langzaam over van bitloos naar neckrope. Vooral met de zit en benen rijden en commando's op cue zetten werkt het best hier.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:52

Ik zou links en rechts niet op cue zetten, dat zou imo al vanzelfsprekend moeten zijn...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:01

Heb je toestemming van de eigenaar om met een andere optoming te gaan rijden? Braaf of niet, eigenaar is in eerste instantie verantwoordelijk en aansprakelijk (verzekering!) als er iets gebeurt. En dat zowel voor jouw als voor de pony. Experimenteren in een afgesloten ruimte is een ding, maar buiten heb je met andere mensen te maken die zich onvoorspelbaar kunnen gedragen hoe braaf je pony ook is.

Stuur van neckrope is gebaseerd op wijken voor druk, wat in dit geval de druk van de rope op de hals is. Dat kan je met elke optoming oefenen.

Simpelste in dit geval is echter om teugels op de hals te leggen (teugelsafe er aan maken zodat pony er niet in gaat staan) en kijken hoever je komt zonder ze op te moeten pakken. Kost je geen geld, meer uitdaging dan je denkt en je hebt een optoming achter de hand waar de verzekering van de eigenaar nooit lastig over zal doen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:06

TurdusMerula schreef:
Ik zou links en rechts niet op cue zetten, dat zou imo al vanzelfsprekend moeten zijn...

Vanzelfsprekend links en rechts draaien met een neckrope als paard nog niet bitloos ingereden is :?
Buitenrijden is niet zelfde als in bak, je hebt geen afgelijnde barrière, in galop kunnen afslagjes in bos wel eens heel kort draaien zijn in galop. Puik als jij dat zo vanzelfsprekend voor elkaar hebt. Hier niet hoor, ik heb het wel degelijk moeten leren en gebruik stemhulp gecombineerd met zit-en beenhulpen/druk. Is nog eens handig erbij als ik handpaard mee heb!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 00:36

Ts kan haar paard op zit sturen, zegt zij, en experiment neusriem/sidepull is al gelukt... Dan heb je echt geen aparte hulpen meer nodig...

Je moet je zaken op orde hebben, dat heeft niks met bitloos te maken imo. :)

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:13

ik wil ook bitloos gaan rijden ,mijn fjord reageert goed ook zonder teugels ,laatst ging ik in de bak met een hoofdstel waar het bit van af kan,en ook zonder zadel ,dat ging heel leuk ,,toen ik naar buiten ging deed ik het bit in, maar toen ik een eindje op weg was zag ik ineens dat ik vergeten was om de teugels aan het bit vast te maken ,ze zaten nog aan het hoofdstel/halster,ik heb zowel op de weg en door de polder en stap draf galop gedaan, nu is mijn vraag ,is het veiliger om een echt bitloos hoofdstel te kopen en fijner voor mijn paardje ,of kan ik zo blijven rijden.

jumala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:23

Gister reed ik met een halster.opzich ging het goed ook het sturen.maar ik zat ook zonder zadel.en me fjord ging gewoon van de hoefslag af.ik kon niet meer sturen.dus ik stuurde haar verder zodat ze een klein rondje liep ze deed het heel vaak.ze leek er wel lol in te hebben.misschien was het een uitweg voor haar.omdat er nog een paard in de bak was.misschien had ze geen zin.galoperen en halt houden ging best braaf.ze doet wel vaak haar hooft tussen haar benen in galop dan vraag ik haar omhoog.dat vind ze niet leuk.het liefst loopt ze een uur met haar neus over de grond

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:39

Heb het bij yfke de eerste keer rustig in de binnenbak willen oefenen. Maar we reden ermee weg alsof het haar gewone hoofdstel was. Heb dus een keer het vanuit galop acuut halthouden gedaan, en ben op buitenrit vertrokken. Er is niets anders aan voor ons schijnbaar.

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 19:25

Met mijn verzorgpony rijden we alleen nog maar bitloos.
We maken teugelsvast aan een touwhalster.
Het is wel heel erg wennen voor ruiter en paard, maar het is echt de moeite waard!
Je moet met een touwhalster wel niet te veel druk op de teugels leggen omdat touw dunner is en dus sneller in het vel van paarden kan snijden.
Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:06

Wat ik vaak aanraad is gewoon neusriem van je hoofdstel slopen, touwhalstertje eronder. 2 paar teugeltjes, dan kun je bij nood nog even terug naar je bitje en anders stuur je gewoon op je touwhalster.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:26

Als ik het zo lees zijn jullie prima in staat lekker op bitloos over te gaan. Bit is maar een gevoel van schijnveiligheid, als ze willen rennen doen ze het toch we :) Mbt neckrope kan ik geen tips geven, geen ervaring mee.

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:44

Ik rijd zelf ook bitloos en met neckrope en heb het gewoon gedaan, natuurlijk bij neckrope duurt de controle iets langer maar dat verschilt per paard. Dus ik zou zeggen, gewoon proberen en lekker veel oefenen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:23

Dat bitloos gaat dus prima zo te lezen! Is inderdaad niet iets waar je paard aan hoeft te wennen, als er iemand aan moet wennen, zijn dat vaak de mensen. Die zijn bang dat paarden zonder bit opeens in losgeslagen monsters veranderen :D

wat betreft dat neckrope rijden, kijk eens hier in de wiki.

http://www.bokt.nl/wiki/Rijden_met_neckrope

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:34

monsi001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:12

Helemaal eens met Maartje1990. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat mijn eerste strandritje ook een beetje had, alsof ik op een loslopend paard zat. Niets is minder waar, hij was beter aan de hulpen dan hij ooit met bit is geweest.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:46

Als er geen afgesloten stuk grond beschikbaar is zou ik niet met neckrope gaan rijden. Dat lijkt me buiten een te groot risico. Mocht er dan ook iets gebeuren op dat moment en het blijkt achteraf dat je paard geen hoofdstel omhad is dat natuurlijk lastig.. Rijden met alleen een neckrope is trouwens wel iets dat je echt moet opbouwen. Eerst kun je het hoofdstel er wel bij omlaten zodat je je paard altijd kan corrigeren als hij toch niet luistert. Als dat goed gaat kun je het proberen zonder hoofdstel maar je kan ook dan zèker in het begin nog een halster omlaten aangezien sommige paarden denken dat ze 'vrij' zijn zonder halster/hoofdstel. Veel succes!