Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:56

Hoe denken jullie over Natural Horsemanship? En wat vinden jullie van Pat Parelli, Monty Roberts of een andere NH persoon?
Graag je mening onderbouwen :) Hoop hier een leuke, leerzame discussie uit te krijgen.
Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie nou eigenlijk in de praktijk met je paard omgaan. Wat jullie doen, wat je ervoor gebruikt, hoevaak etc.etc.etc.

Barst los :D

Lottie84

Re: Pat Parelli vs Monty Roberts vs .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:59

Monty spreekt mij persoonlijk meer aan dan Parelli. Van Emiel Voest heb ik drie jaar les gehad, ik heb ook vele clinics van hem gevolgd en een half jaar op een Emiel Voest steunpunt stage gelopen. Vind ik ook een erg fijne werkwijze.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:01

En welke elementen gebruik je van Monty, Parelli?, en Emiel Voest? En wat gebruik je hiervoor ? Hoevaak doe je dit ? Etc. ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:40

Monty Roberts valt in mijn ogen niet onder NH.
Als je een methode wilt kiezen waar je heel ver mee kunt komen, zou je voor Parelli kunnen gaan. En Parelli ga je niet "doen", Parelli verandert je blik op en het begrip over paarden. Als je Parelli goed aanpakt ga je dat iedere keer doen als je met je paard omgaat. En je gaat niet meer terug kunnen.

Wat je voor Parelli nodig hebt is in het begin een touwhalster, een leadrope en een grondwerkstok, en informatie hoe je het moet gaan doen. In het begin kun je het doen met de paketten, maar je kunt er niet omheen om je te laten controleren. En dat kan desnoods via filmpjes die je naar Parelli opstuurt.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 19:28

Ik heb de boeken gehaald van Monty Roberts, van Emiel Voest (heeft hij boeken?) en Pat Parelli kon ik er geen vinden in de bieb. Vind zelf Monty wel erg interessant, maar ik vind dat je niet van een alleen kunt afhangen , en van alles het jezelf eigen moet maken. Daarom ga ik ook proberen zoveel mogelijk in te lezen over ook de rest. Wil graag NH gaan toepassen en het mezelf helemaal eigen maken. Ook wil ik clinics volgen, dus als iemand iets interessant weet... dan hou ik me aanbevolen haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:42

Als je eigen Bieb het boek van Parelli niet heeft, is het misschien via een andere Bieb te bestellen.
Het boek van Parelli:

http://www.bol.com/nl/p/natural-horse-m ... 4002380962

Productspecificaties
Productinformatie
Auteur P. Parelli
Overige betrokkenen Kathy Swan, Sandra Nieuwendijk
Soort Met illustraties
Taal Nederlands
Vertaald door S. Nieuwendijk
Afmetingen 20x274x205 mm
Gewicht 857,00 gram
Druk 1
ISBN10 9077462066
ISBN13 9789077462065

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:28

De werkwijze van Buck Brennaman vind ik erg speciaal. Hij gaat uit van emoties in bedwang houden, lichaamstaal en dat je helemaal niet zoveel druk en tuig nodig hebt om je paard iets te laten doen wat je van hem verlangt.
Op youtube staat een documantaire over hem, erg interessant.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:41

Monty roberts.

Maar ieder heeft weer zijn eigen manier maar monty spreekt me het meest aan.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:52

Buck Brennaman is voor mij toch wel een van de meest betere.
Hij heeft zoals Gerritt zei een documentaire. Ook een lessenreeks geloof ik?

Vind het alleen allemaal ongelooflijk duur. Als je een Parelli certificaat wil, kan je er toch al weer een hoop geld tegen aan gooien. Wat ook geld voor de aanschaf van Buck zijn lessen.

Guy McLean vind ik ook wel een leuke horseman.
Die Australiër werkt op een manier die iets of wat meer Buckaroo is, maar echt ook iets leuk om te zien.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:30

Ik weet niet of Buck een lessenreeks heeft. Ik vind dat Buck al behoorlijk wat uitlegd in zijn docu.
Hij leert vnl. ook mensen dingen aan door mensen zelf ook het touw in handen te drukken en zelf aan het uiteinde druk te zetten zo voelen de mensen ook hoe het is om druk te zetten.

Ik moet zeggen, ik heb 3 weken geleden les gehad bij een vrouwtje en die heeft mij heel algemeen wat uitgelegd over de Emiel Voest, heb alleen geleerd hoe je druk legt en het weghaalt en een paar leid oefeningetjes want haar loswerk ring was helemaal naar de Kl*te door de vele regen, vond dat zelf nogal slecht want heb er 42.50 voor betaald ik dacht dan leer ik vast iets leuks voor dat geld. Uhm nee. Maar nu pas ik het zelf toe en lees veel boeken erover en kijk filmpjes en nu kan ik bij een kleine wiggle gewoon uit de pols mijn paard al achterwaards zetten, dus ze begint het te snappen :D Maar niet echt geleerd door de les van dat vrouwtje ofzo...

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:34

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 00:59

Erg leuk topic. Ik wil met natural horsemanship beginnen met mijn haflinger. Met wat kan ik hrt beste beginnen?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 01:12

wat vinden jullie van de Aguilars? (Arien en Alfonso)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 01:17

Emiel voest spreekt mij het meest aan. Via zijn site zijn verschillende boeken te koop. Die van het freestyle pyramide systeem zijn erg fijn, deze heb ik ook.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:29

Brudoe ik zou beginnen met wat jou het meeste aanspreekt bv. parelli werkt volgens vriendschaps spelletjes en emiel voest werkt juist weer heel anders, wijken voor druk is een belangrijk punt in zijn systeem

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:33

Wijken voor druk is ook bij Parelli een belangrijk punt ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:37

Ik heb die documentaire van Buck Branneman ook gezien en hoe hij met paarden omgaat spreekt me ook erg aan..Van Voest hen ik op de ISPH les gehad maar dat vind ik persoonlijk niet echt een fijne methode,maar ach misschien komt dat ook omdat ik hem zelf ook niet zo sympathiek vind haha..Die join up van Monty Roberts vind ik echt niets en levert veel stress op voor paarden..Zelf vind ik Caroline Rider,Carolyn Resnick(Stina Herberg heeft van deze methode hele mooie filmjes op YouTube staan) wel erg fijn qua methode..Die benadering geven altijd best wel fijn resultaat bij mijn paarden..Een ding heb ik wel geleerd en dat is dat het wel gaat om de intentie waar je iets mee doet en dat je echt samen in contact met je paard bezig bent en je niet opstelt als een dictator,dan kan je eigenlijk alles doen..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:47

Ja klopt DPTomboy :D heb je gelijk aan!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:48

Ik ben gecharmeerd van de manier waarop Klaus Ferdinant Hempfling werkt.
Hij is alleen niet altijd even duidelijk in zijn vertaalslag naar een ander toe.
Pat Parelli is erg helder in zijn vertaalslag, daardoor vind ik Parelli prettig toe te passen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:50

Cassidy schreef:
Monty Roberts valt in mijn ogen niet onder NH.

Zou ik mogen vragen waarom je dat vindt?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:02

Gerritt schreef:
Brudoe ik zou beginnen met wat jou het meeste aanspreekt bv. parelli werkt volgens vriendschaps spelletjes en emiel voest werkt juist weer heel anders, wijken voor druk is een belangrijk punt in zijn systeem

Eigenlijk is voest een soort parelli light ;)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:06

Voest was het voor mij en mijn paardje echt 100% niet.
Nu we parelli doen gaat het super en heb ik een heel ander paard!
Veel vrolijker, meewerkender en oplettender echt een verschil van dag en nacht

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:06

brudoe schreef:
Erg leuk topic. Ik wil met natural horsemanship beginnen met mijn haflinger. Met wat kan ik hrt beste beginnen?

Als je nog helemaal geen ervaring hebt op dat gebied is parelli gewoon een hele goede. Simpelweg omdat het het meest uitgebreide systeem is, het is erg toegankelijk en kan je begeleiden van absolute beginner met paarden tot heel ver gevorderd. Alleen als je echt naar de (top)sport gaat heb je specifieke hulp nodig vanuit die sportdiscipline.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:17

Airnt schreef:
wat vinden jullie van de Aguilars? (Arien en Alfonso)

Dat ziet er ook wel leuk uit :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:39

Ik denk dat Parelli het beste uitlegt, heel stapsgewijs. Voor leken op paardengebied lijkt het mij dat nog de duidelijkste methode.

Monty is ook op zich ook goed, maar zijn manier van werken is voor mensen die moeite hebben met het herkennen van signalen die paarden geven imo minder geschikt: het risico met Monty is dat mensen geneigd zijn methode na te bootsen zonder te beseffen wat ze precies aan het doen zijn.
Idem voor Hempfling, ik ken iemand die zijn boek letterlijk nadeed, en toen ze eenmaal op het paard zat ontdekte ze dat ze kon vliegen (lees: eraf gebokt werd) terwijl ze "volgens het boekje" alles goed had gedaan.

Iedere expert is deskundig is op zijn eigen manier, wat inhoudt dat een andere manier ook niet meteen slecht hoeft te zijn. De kunst is: het wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom duidelijk over te brengen op degene die het moet leren.