Nageeflijkheid en bijgezet longeren met leren / lederen bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Nageeflijkheid en bijgezet longeren met leren / lederen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:51

Ik ben opzoek naar een goed en vooral zacht en vriendelijk bit voor mijn paard.
Mijn voorkeur gaat uit naar het leren bit omdat dit voor hoever ik heb kunnen uitzoeken een zeer vriendelijk en zacht bit is en het goed naar de mond vormt.

Het bit moet geschikt zijn om mee te longeren (ook bijgezet en aan de dubbele lijnen)
Het bit moet kunnen worden gebruikt voor het nageeflijk rijden dus met een constante verbinding.

Kan dit (op en dan nog steeds vriendelijke zachte manier) met een leren bit?

Het betreffende paard heeft de afgelopen 5 maanden geen bit in gehad en dus bitloos gereden. Het was altijd al het plan dit paard weer met bit te gaan rijden maar omdat het paard dusdanig hard in de mond is behandelt heb ik de afgelopen 5 maanden alleen gewerkt aan het vertrouwen en het plezier in het rijden. Dit gaat nu er goed.
Het paard heeft zelfs schiefels in de mond door het getrek, dit is 1 van de redenen dat een bit dat naar de mondvorm mij erg aan spreekt. Ook vind ik het voordeel dat ik het leren bit in kan doen tijdens het grondwerk dus zonder hoofdstel. Zodat het op een manier waar bij hij toch vrijheid ervaart wel weer aan het bit kan wennen.

magda_90

Re: Nageeflijkheid en bijgezet longeren met leren / lederen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:55

Houd wel rekening mee dat een leren bit dagelijkse verzorging vereist omdat het anders stug met scherpe randen kan worden. De ervaringen in de praktijk verschillen voor jouw doelen, de een zegt er heerlijk mee te kunnen rijden met een constante verbinding de ander wordt er niet vrolijk van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:57

Ik zou dan een 'gewoon' dubbel gebroken bus of watertrens nemen. En dan eerst aan een enkele lijn longeren zonder enige druk erop om echt te laten wennen aan weer het bit. Daarna met dubbele lijnen eerst ook compleet zonder druk longeren en dan de verbinding langzamerhand oppakken. Bijzet zou ik in het begin dus helemaal niet doen, omdat je dan niet zelf kan controleren en misschien schrikt je paard hier weer van. Nou ben ik sowieso geen fan van bijzet, maar goed, dat is je eigen keus.
Je hebt ook dubbelgebroken bitjes die wat meer naar de mond gevormd zijn. Over het algemeen zijn dit wel hele zachte bitjes.
Een leren bitje lijkt mij niet, zeker niet als je paard niet veel schuimt. Dan blijft het droog en dat lijkt me niet fijn in de mond. Maar ik hoor er van andere mensen ook positieve dingen over.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:03

Een lederen bit is idd een fijn en vriendelijk bit voor een paard, maar je moet het wel bijna elke dag in olijf of zonnebloemolie onder dompelen anders wordt het stug en veroorzaakt het schuurplekken bij het paard.

Met welk bitloze hoofdstel rijdt je eigenlijk? Want met een kaakgekruist hoofdstel kan je ook erg ver komen in de dressuur.

PH_Jump

Re: Nageeflijkheid en bijgezet longeren met leren / lederen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:11

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:21

Ik heb een leren bit gehad voor mijn paard, was erg fijn. :) Laten maken door een zadelmaker in de buurt, voor de helft van wat een Meroder merkbit kost.
Iedere dag behandelen is niet nodig hoor, eens in de zoveel tijd liet ik het weer eens in de olie liggen een nachtje.

Ik gebruik het niet meer omdat hij erop gebeten had waardoor er haakjes aan gekomen waren. Ik was altijd nog van plan om het leren gedeelte te laten vernieuwen, maar dat is er nog niet van gekomen, ook omdat mijn paard sindsdien prima loopt op een sweet iron D-snaffle.