paarden buitenzetten van een ander???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

paarden buitenzetten van een ander???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:14

Heb een rare vraag. Ik zet elke ochtend 20 paarden buiten en haal ze daarna weer naar binnen. Dit zijn supergrote paarden 1.80 plus minus en die hebben allemaal totaal geen respect. Nu weet ik dit hoe ik dit bij mijn paarden zou aanpakken maar hoe doe ik dat bij paarden die niet van mij zijn en die gewone halster omhebben. Ben dus vandaag heerlijk geplet tussen twee paarden omdat er eentje schrok. ;-(

suuzepuus

Re: paarden buitenzetten van een ander???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:15

Misschien overleggen met de eigenaar hoe te werken?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:17

Als het mijn paard zou zijn, zou je die gerust mogen corrigeren, moeten zelfs. Alleen moet de correctie wel evenredig zijn aan het gedrag. Een paard dat net even een pasje sneller loopt omdat die die ene graspol nog wil meepikken moet anders aangepakt worden dan een paard dat gewoon radicaal over je heen loopt en daarbij op je tenen gaat staan.

Dat merk ik eigenlijk vaak wanneer iemand een "vreemd" paard uit de wei haalt, ze kunnen het gedrag en het karakter niet zo goed inschatten en alles wordt dus meteen redelijk hard afgestraft (bv. met om de zoveel passen een tik van het touw).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:27

Deze paarden hebben wat dat betreft totaal geen respect. Ze kennen het helemaal niet. En twee paarden tegelijk in je handen maakt het niet eenvoudiger. Kan er niet even een touwhalstertje omdoen, hoewel ik me afvraag waarom niet. Het respect begint al natuurlijk zodra ik de staldeur opendoe. Maar zoveel tijd heb ik niet om elk paard apart even wat te zeggen. En ze trekken je gewoon omver en lopen weg.

Ze mogen van mij allemaal een clinic volgen horsemanschip ;-(

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:53

Overleg met de eigenaar of ze dit bij hem/haar ook doen en of jullie er iets aan kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:55

Als het paard echt over je heen loopt dan is een correctie niet de grootste misdaad lijkt mij.
Mocht het zo zijn dat ik de paarden van een ander buiten moet zetten en deze blijken zich te misdragen aan de hand, dan krijgen ze van mij ook een correctie. K zal ze niet van voor naar achter slaan maar ik zet ze wel een paar stappen terug net zo lang totdat ze wel normaal meelopen. Tis niet de bedoeling dat je met armen als spaghetti slierten eindigt voor het paard van een ander..
K verwacht van een ander ook dat m'n pony op d'r plek wordt gezet als ze zich misdraagt bij een ander hoor. Heeft ze niet te doen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:59

Waarom kan je ze niet 1 voor 1 lopen? Desnoods tijdelijk.
Voor opvoeding heb je niet persee een touwhalster nodig, gewoon opvoeden moet genoeg zijn.
Wat me niet meer dan logisch lijkt.
De lastposten tijdelijk alleen lopen tot het beter gaat, en daarna weer samen.

Het is niet per definitie zo dat een paard bij ieder mens hetzelfde reageerd, dus het is ook niet zo dat als de eigenaar het weer "verpest" dat ze bij jou ook zich misdragen. Uiteraard gaat het wel makkelijker als ze ook door de eigenaar/andere mensen opgevoed worden

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:59

Ik heb jaren paarden van een ander buiten gezet en ik corrigeer ze dus gewoon.
Ik ga niet lopen verongelukken omdat een paard van een ander onopgevoed is.
Is de eigenaar het daar niet mee eens doet hij het maar mooi zelf.
Ik ben eerlijk en consequent en binnen een paar dagen loopt elk paard normaal mee en heb ik nog nooit gedonder gehad met de eigenaren.
Maar ik draai er niet om heen naar de eigenaar toe dat ik het paard best eens op de plek kan zetten als ik denk dat dat nodig is. Zo zacht als het kan, zo hard als nodig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:03

20 paarden buiten en binnen zetten elke dag klinkt als een baan. En die baan moet je veilig kunnen uitvoeren. Dus als dat betekent dat jij op een normale manier die paarden wat opvoeding bijbrengt, is daar volgens mij niets mis mee. Sterker nog, dat maakt het leven van de eigenaar/eigenaren ook een stuk aangenamer, een opgevoed paard. Ik zou daar toch iets tijd in investeren. Dat heb je zo terugverdiend als het buitenzetten een stuk minder stressvol en dus soepeler verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:03

Ik VERWACHT zelfs van mijn stalhouder dat hij ze op hun plek zet als ze zich slecht gedragen ;)
En als hij vindt dat hij daar een touwhalster bij nodig heeft, heeft hij mijn zegen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:05

Ik help ook vaak met de paarden buiten zetten en geef bij eigenaren aan als hun paard niet zo netjes doet. De meeste eigenaren vinden het dan geen enkel probleem als ik dit corrigeer. Mocht een eigenaar er wel een probleem mee hebben is het simpel: dan zet ik dat paard niet meer buiten.

Edit: Als je geen contact hebt met de eigenaren zou ik de paarden alsnog corrigeren, mits binnen bepaalde grenzen en je niet het paard helemaal opnieuw hoeft op te voeden, dat vind ik een taak van de eigenaar. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een eigenaar het hier niet mee eens zou zijn...

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:18

Ik zie het probleem hier niet zo. Jij moet de paarden buiten en weer binnen zetten, dus ze hebben naar jou te luisteren. Jij bent in deze dus de baas en kunt gerust de paarden als dat nodig is corrigeren.
Voorlopig even gewoon ieder apart pakken en dan respect voor je bijbrengen. Gaat best snel hoor. Als ze dat eenmaal hebben, kun je ze weer samen pakken. Is even een investering in tijd, maar heb je zo weer terug verdiend en is voor je eigen veiligheid.
Mocht een eigenaar daar problemen mee hebben (wat ik me niet kan voorstellen als jij normaal handelt), dan doet hij het toch gewoon lekker zelf?
Succes ermee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:39

Het hangt er bij mij van af wie er aan het touwtje hangt of ze mogen corrigeren of niet...
Ik ken een aantal mensen waarvan ik weet dat ze niet goed kunnen corrigeren en die mogen dus ook niet mijn paard buiten zetten.
Ze is nl nogal een karaktertje, loopt bij mij gewoon braaf mee maar bij iemand die niet zo handig is heb je er een hele kluif aan terwijl ze toch echt wel goed is opgevoed maar ze heeft mensenkennis :D . Dus alleen corrigeren als je ter zake kundig bent anders gebeuren er ongelukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:33

Ik ga echt de ellende van een ander niet meer opknappen, zet mijn lijf niet meer op het spel. Als de paarden niet te hanteren zijn zoeken ze maar een ander.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:36

Ik, zo nieuwsgierig als ik ben :o
Vroeg me af hoe het nu ging? Gaat het beter, ben je ermee gestopt?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:44

Zet ze nog elke dag buiten ;-). Het zijn dan ook steeds spannende momenten. Met een paar heb ik het kunnen regelen ;-). Een paar andere zijn zo lomp en dat is dus gewoon oppassen en blij zijn wanneer we door de smalle gang zijn.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:51

Ik zet ook een paard buiten en soms binnen en die had ook geen respect. Die trapt bijvoorbeeld naar een ander paard ofzo (hij staat met mijn merrie en nog een ruin samen) en die krijgt straf op zijn eigen manier, die krijgt een schop onder zijn kont. Letterlijk. Dan is het meestal wel afgelopen. Eerst rende die ervandoor totdat ik het zat was en sindsdien loopt hij als een braverik naast me.

Ik denk dat je gewoon hard moet optreden want je hebt minimaal 1000kg aan de lijnen.