Ik loop al een poos rond met het idee dat een Paddock Paradise perfect zou zijn voor mijn paarden! Ze staan nu namelijk op de wei en het is altijd gedoe met paaltjes verzetten, strookbegrazing etc. Ik heb nog eens goed over de plannen nagedacht en wil over een week of 2 beginnen met de bouw...! Mijn PP zal niet volgens het PP-beleid worden gebouwd. Hierbij moet je namelijk een natuurlijke drinkwaterplek (poel) heuvel etc. Om voor jullie even de situatie te schetsen heb ik geprobeerd een goede plattegrond in paint te maken:

Hier heb ik geprobeerd de situatie te schetsen. Het voorste stuk is ong 80 bij 50 meter. Met het stuk erachter kom je uit op een dikke hectare.

Hierbij hoe het PP er uit moet komen te zien. Dit lijkt mij een mooie oplossing. De vierkantjes met V zijn voerbakken. Het vierkantje met W is de waterbak. Het gestreepte gedeelte is de track. Het grijs ingekleurde deel zijn de weilandjes.
Natuurlijk wil ik bij de 2 voerplaatsen extra ruimte maken. Dit is alleen een beetje lastig in te tekenen met paint

Ik heb nog een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb gevonden. Hoeveel paarden denken dat hier op kunnen? Wat vinden jullie van de indeling, en wat zouden jullie veranderen? Hoe groot moeten de weilandjes zijn? Hierbij denk ik zelf aan 10 bij 5 meter. Zo kan ik elke dag 1 of 2 weilandjes openmaken. Het is de bedoeling dat ze in elk weilandje een dag staan en dat het weilandje dan weer even rust krijgt zodat het gras weer goed kan aangroeien. Zo blijft het gras op een mooie lengte!)
Ik wil rond de voerbakken grindtegels plaatsen voor de natuurlijke slijtage van de hoeven. In de winter kan het hier nog best nat zijn. Daarom denk ik dat ik dan grindtegels in de track ga leggen zodat ze goed kunnen lopen. Op termijn wil ik dan nog ergens een heuvel plaatsen zodat ze ook in de winter lekker droog kunnen staan.
Ook zou ik dit plan in een goed programma willen uitwerken zodat ik precies weet hoeveel paaltjes etc ik nodig heb. Iemand hier nog tips voor?
Ik ga in dit toptic proberen vaak foto's van de aanleg te posten zodat jullie op de hoogte blijven! Tips zijn altijd welkom!!!