Wat is natual horse man ship precies??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marith666

Wat is natual horse man ship precies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:31

Hoi,
Misschien wil ik mij meer focussen op Natural Horse Man Ship. Maar dan wil ik wel precies weten wat het inhoud. Kan een van jullie dat me vertellen?

Anoniem

Re: Wat is natual horse man ship precies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:36

Hoe kun je je ergens op willen focussen als je niet weet wat het is :?

Google even op Voest, Parelli, Roberts en Hempfling in combi met natural horsemanship, en je krijgt een beeld.

Marith666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:37

Ik kreeg het aangeraden van een vriendin

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:37

Zoek eens op google, er is veel informatie over natural horsemanship te vinden (;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:38

Dan neem ik aan dat die er ook uitleg bij kan geven WAAROM?

Marith666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:40

Nee,mijn vriendin had er 1 keer les voor gekregen en raadde mij het zelfde aan.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:42

Marith666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:43

Bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:45

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:48

zelf noem ik naturalhorsemanschip paardvriendelijk rijden dus zonder bit zonder zadel of allebij zonder hoofdstel of zonder zadel dus alleen met een touwtje om de hals ! maar iedereen denkt daar andersbij !

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:54

Natural Horsemenship wil eigenlijk "natuurlijk paardengezag" zeggen. Mensen proberen op een manier die zie dicht mogelijk bij de natuurlijke gedragingen van het paard staat met het paard om te gaan. Maar hoe dat precies gedaan word, daar zijn er ook verschillende "stromingen" in. Natural Horsemenship is gewoon de verzamelnaam voor al deze manieren.
Zo zijn er bv mensen die geen ijzers aan de hoeven doen omdat ze vinden dat een paard in de natuur dat ook niet heeft en met de juiste methode de hoeven hard genoeg van zichzelf zijn. Of zonder bit rijden omdat dat heel onnatuurlijk is in een mond van een paard. Mensen die bepaalde grondoefeningen en "spelletjes" doen met hun paard om zogenaamd natuurlijk gedrag te kunnen nabootsen en zo een leiderschapsband met het paard te kunnen opbouwen.
Er is hier een speciaal forum met NH, anders moet je daar maar eens een beetje lezen om te zien welke ideeën en gedachten er allemaal zijn :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:55

Natural horsemanship is inspelen op het natuurlijke gedrag van het paard, zijn/haar lichaamstaal leren lezen en begrijpen en daarop inspelen om dingen aan te leren, op een manier die bij het paard op dat moment past.

Dit kan je net zo goed met bit als zadel als ijzers doen. Dat je zonder bit of zonder zadel rijdt betekent niet dat je paardvriendelijk bezig bent trouwens...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:58

[***] schreef:
Dat je zonder bit of zonder zadel rijdt betekent niet dat je paardvriendelijk bezig bent trouwens...

Je bent me voor, dit wilde ik net zeggen!

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:24

dat is bij iedereen anders iedereen doet dat op zn eigen manier de ene met zadel de andere zonder net wat jullie allebij fijn vinden :)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:30

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:35

bontebonte schreef:
zelf noem ik naturalhorsemanschip paardvriendelijk rijden dus zonder bit zonder zadel of allebij zonder hoofdstel of zonder zadel dus alleen met een touwtje om de hals ! maar iedereen denkt daar andersbij !

Eigenlijk heeft dat er niets mee te maken, de hulpmiddelen die je wel of niet gebruikt maken het geen nh of niet. Je kan nh doen terwijl je dressuur rijdt met dubbel bit, sporen en alles erop en eraan. Je kan iets anders doen dan nh terwijl je zonder zadel rijdt en nooit een bit in doet.

Nh gaat over hoe je met je paard omgaat, hoe je met je paard "praat".

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:38

ja klopt zoals ik zal zij is dat bij iedereen anders bij mij is het gewoon lekker vrij zonder spullen dus geen bit sommige mensen zijn zo ruw in de mond van een paard daar hou ik niet van, en het was ook 1 van de voorbeelden er zijn zo veel dingen die je er over kan bedenken zie filmje..... http://www.youtube.com/watch?v=Tza7HB7NQYI

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:39

ik kan het moeilijk uitleggen daardoor word het anders opgevat dan dat ik bedoel ,, jammer is dat

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:39

[***] schreef:
Natural horsemanship is inspelen op het natuurlijke gedrag van het paard, zijn/haar lichaamstaal leren lezen en begrijpen en daarop inspelen om dingen aan te leren, op een manier die bij het paard op dat moment past.

Dit kan je net zo goed met bit als zadel als ijzers doen. Dat je zonder bit of zonder zadel rijdt betekent niet dat je paardvriendelijk bezig bent trouwens...

Dit vind ik een heel goede en korte uitleg. Het zit niet in het wel of niet gebruiken van wat basis materialen. Het zit veel meer in de omgang met je dier.

Alhoewel, als je er over nadenkt, is eigenlijk alles wat we doen niet wat er in de natuur gebeurt. Maar mensen gaan al duizenden jaren met paarden om. Dus er is veel te zeggen voor bovenstaand verhaal (is mijn mening).

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:41

Zonder zadel en bit rijden is geen Natural Horsemanship :Y)
Dan zou iedereen die zonder zadel en bit rijd NH doen, meestal is zonder zadel en bit een deel van vrijheidsdressuur, niet van NH.

Natural Horsemanship is jezelf aanpassen naar het gedrag van het paard, samen met je paard een taal hebben die je beiden spreekt, daar zijn verschillende 'stromingen' voor. Jezelf zo veel mogelijk in leven in het natuurlijke gedrag van het paard dus, en dus ook met de natuurlijke leefomgeving (dus niet 24/7 in een stal) en kuddegedrag. :)
Natuurlijk is voor iedereen die NH doet het streven om in volledige vrijheid met elkaar te kunnen werken.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:44

zelf vind ik een bit niet heel paardvriendelijk maar dat hangt eraf hoe je er mee omgaat en hoe je het gebruikt bijv mijn eigen paard vind het veel lekkerder zonder bit dus bitloos dan ontspant zij beter ....
sommige mensen die rijden op een paard met bit in en gaan zagen nou dat vind ik niet paardvriendelijk hoor maarja dat is mijn mening

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:45

Borisje schreef:
Zonder zadel en bit rijden is geen Natural Horsemanship :Y)
Dan zou iedereen die zonder zadel en bit rijd NH doen, meestal is zonder zadel en bit een deel van vrijheidsdressuur, niet van NH.

Natural Horsemanship is jezelf aanpassen naar het gedrag van het paard, samen met je paard een taal hebben die je beiden spreekt, daar zijn verschillende 'stromingen' voor. Jezelf zo veel mogelijk in leven in het natuurlijke gedrag van het paard dus, en dus ook met de natuurlijke leefomgeving (dus niet 24/7 in een stal) en kuddegedrag. :)
Natuurlijk is voor iedereen die NH doet het streven om in volledige vrijheid met elkaar te kunnen werken.

o dan begreep ik het verkeerd excuus .

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:54

OPG -> VNA

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:37

Een paard dat jou voor 100% als leider ziet en je aanwijzingen opvolgt zonder te grote aanwijzingen te moeten geven. En qua oefeningentjes join-up, loswerken en grondwerken. Zulk soort dingetjes , zo bedoelde ik het

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:32

Geen join up! :oo :n

Verder ben ik het redelijk met je eens.