Help me please!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrestaCupido

Help me please!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 21:37

Ik heb nu al een jaar mijn eigen paard, Presta.
Ze is een 18 jarige Fjord en kan ontzettend eigenwijs zijn (maarja, dat hoort nu eenmaal bij Fjorden.)
In het begin ging het allemaal goed, we moesten een beetje aan elkaar wennen maar ze was harstikke lief. Later veranderde dat gedrag. Tijdens het buitenrijden wilde ze niet meer stoppen als we waren begonnen met galloperen wat voor gevaarlijke situaties zorgde. Ik heb geen bak dus reed ik in het weiland. Toen heb ik een thiedemann aangeschaft want ik wilde weer doen wat ik het liefst deed: op het strand lekker rijden. Het ging stukken beter en ik kan weer met haar buiten rijden, maar het gedrag is niet weggegaan. Eenmaal buiten kan ik haar moeilijk weer rustig krijgen, maar ik heb wel de overhand door die thiedemann. Wandelen gaat zoiezo lastig omdat ze me steeds voorbij loopt en totaal niet op me let. Ze is niet meer lief en ze heeft helemaal geen respect voor me. Ik wil niet steeds de overmacht hebben door met een thiedemann te rijden enzo. Ik wil gewoon dat we elkaar kunnen vertrouwen en dat we niet elke dag een gevecht moeten voeren. Ik weet dat mijn houden slecht is en dat ik dingen fout doe, maar ik weet bij haar gewoon niet hoe ik het goed moet doen. Bij elk paard had ik automatisch de leiding maar het lijkt wel of ze me soms gewoon negeert. Het kan haar werkelijk niet schelen dat ik daar enorm verdrietig van wordt, want ik houd superveel van d'r, ondanks alles. Alstublieft help mij! Want ik wil het weer leuk hebben met haar. Ik weet dat het in haar zit want bij haar vorige baasje was het het liefste paard ter wereld. Ik weet dat het gedeeltelijk komt omdat ze alleen staat, maar ik ben al bezig om een shetlander erbij te nemen (er staan soms ook schapen bij haar) maar als 15 jarige heb ik niet zo veel te zeggen over wat er allemaal in het weiland komt te staan. Ik ben al meer dan een maand bezig met the seven games, maar wijken voor druk heeft ze gewoon geen zin gewoon omdat ik het ben. En ik wil haar ook niet slaan ofzo om te zorgen dat ze luistert. Mijn droom is om een goeie band met haar op te bouwen, maar al mijn pogingen zijn tevergeefs. Ik begin echt wanhopig te worden dus, alle tips zijn welkom!

Bowen

Re: Help me please!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:55

Haal er een goede instructeur bij die je kan leren hoe je het voor elkaar krijgt dat je paard respect voor jou heeft ipv voor je hulpmiddelen.

Een parelli instructeur erbij die je kan vertellen wat je fout doet met de 7 games, want meer dan een maand bezig zijn en nog niet kunnen wijken voor druk is niet goed, dan doe je ergens iets fout en kan je heel hard iemand gebruiken die je verteld wat je wel moet doen. Zo doorgaan is niet leuk, niet voor jou, niet voor je paard.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:59

Parelli idd een heel goed plan, Maar niet alleen gaan proberen, gewoon met een instructeur zit je gelijk op het juiste spoor.
Vandaar uit komt de rest van zelf aanbod. EN Leer je een hele hoop over jezelf en over je paard!

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:26

Harstikke bedankt! Ik ga meteen op zoek :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:16

Waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de hulpmiddelen.

Ik bespeur de neiging om naar een hulpteugel te grijpen omdat je een probleem hebt, maar ik bespeur ook de behoefte om aan die hulpteugel vast te houden (hulpteugel is een HULP die je uiteindelijk ergens doorheen helpt maar die je ook daarna weg moet kunnen leggen). Een hulpteugel gaat je probleem echter niet oplossen. Sterker nog, het is een lapmiddel die problemen die je hebt uiteindelijk alleen maar groter gaat maken.

Dit dien je rijtechnisch op te lossen. Monteer de One Rein Stop zodat je een noodrem hebt en ga voorlopig geen buitenritten meer maken voordat je dit thuis enigszins onder controle hebt. Als je les hebt, leg het probleem aan je instructie voor....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:21

Heel simpel, ander paard erbij voor je verder gaat.
Ze is gewoon haar spel, het uitproberen ect op jou aan het reageren omdat ze alleen is.

Snap niet waarom mensen een kuddedier alleen zetten :n..

Leg je ouders uit dat jij er op deze manier geen plezier aan hebt, en shets kun je tegenwoordig gratis ophalen..

Pas als er 1 bij staat lekker aan het werk gaan.. eerst de basisbehoefde van je paard volbrengen voor je dingen van haar gaat eisen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:01

@smurffie, Ik ben het helemaal eens dat een paard niet alleen hoort te staan.
En ik zou ook zeker zeggen dat er een vriendje of vriendinnetje bij moet(minimaal een shettie)

Maar om te zeggen dat ze niet met dr aan het werk moet gaan voordat dat er is, vind ik onzin.
Het is helemaal niet verkeerd om ze tijdelijk alleen te hebben.
Dat kan juist alleen maar postief werken voor de band tussen eigenaar en paard!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:03

@ ts waar woon je eigenlijk misschien ken ik iemand in de buurt die je met de Parelli kan helpen.

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 10:27

Ik woon in Hoek van Holland, er staan nu wel schapen bij haar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:46

Riegje @ je kunt geen goede verwachtingen van je paard hebben terwijl je ook niet aan zijn behoefde voldoet.
Als jij in een kooi met apen je werk moest doen zou het ook veel minder goed worden na verloop van tijd als wanneer je tussen mensen zou zitten.

Sommige mensen nemen heerlijk een paard voor zichzelf maar denken er niet aan dat die ook behoefde hebben.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:50

@smurffie dat is allemaal waar,
Maar het moet toch echt niet zo zijn: Dat het paard niet hoeft te luisteren omdat hij niet bij andere paarden staat. Dat gaat toch echt te ver.
En zo te horen bepaald de fjord de spelregels en niet TS.
En dat heeft niets te maken met wel of geen paardenvriendjes.
En volgens mij is TS zich bewust dat er een paardje bij moet. En dat zal vast wel goed komen.
Maar daarop hoeft ze echt niet te wachten om lekker met dr aan de slag te gaan.

@ TS ik kan zo gauw ff niemand in die regio bedenken.
kijk een even op nhforum.nl daar staat heel veel info op over parelli en dus ook vast wel over instructeurs.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:12

http://parelli.nl/instructors.php
Dit zijn de gediplomeerde instructeurs, maar ik denk dat als je eens ff gaat googlen en rond gaat vragen op het NH forum, je een hoop te weten kunt komen.

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 14:53

Ja, ik probeer alles ook uit maar een instructeur zou me toch meer kunnen helpen, en heel erg bedankt voor de site met instructeurs!

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 14:55

en ik laat mijn ouders al deze berichten lezen zodat ze de ernst van de situatie gaan zien en dat ik niet alleen om nog een paardje wil voor de lol.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:48

Ik weet niet waar je paardje staat? Of het weiland/stal gehuurd of eigendom is want in beide gevallen is het misschien een optie om er iemand met een paardje bij te zoeken(soortje pension idee zeg maar).
Voor een x bedrag en dan hoeft het geen extra geld te kosten en je paardje heeft dan toch gezelschap.

PrestaCupido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:02

Dat is wel een goed idee! Ik ga kijken of het mogelijk is. Bedankt voor het idee.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:16

@ts succes

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:08

Waar sta je? Ik woon randje 's-gravenzande/hvh. Misschien kunnen we anders een x samen rijden? Misschien werkt dat voor je paardje ?

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 17:19

ik herken dit precies ik was ong 9 toen ik op de Fjord van mijn opa ging rijden. Ik kwam vaak met tranen van mijn pony en werd wekelijks gebeten. pony ging er vaak vandoor op het strand. of op wedstrijd galoppeerde ze dwars door de rijbanen heen. ondertussen (6 jaar later) ben ik gister bitloos en zonder zadel heerlijk wezen zwemmen en galopperen over het strand tja af en toe moest ze nog wel een paar keer een sprintje trekken maar ik ken haar nu al lang genoeg en laat haar even uit rennen. ik zeg een instructeur er bij nemen en gewoon door gaan.

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:44

Misschien moet je hem eerst losgooien en daarna gaan rijden, of zorgen dat er iemand met je mee rijd ?

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 16:52

Ik denk niet dat het verstandig is om met een ander paard mee te rijden, zo krijgt jou fjord geen respect voor jou maar ziet hij het andere paard als leider (of niet en het helpt niet). Het is denk ik verstandiger om idd die instructeur te doen, maar ik heb al t idee dat dàt jou plan was :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:02

Hoe gaat het nu?

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:03

Je kan parelli doen (wel lessen!!) mij helpt het ook, want ik heb een erg dominant paard ;) En het is ook nog leuk!

Kelly_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:34

Zoal veel mensen al zeggen zou ik beginnen met parelli of natural horsemanship. Zo leer je je paard begrijpen en het paard jouw. Zo te lezen is vooral belangrijk dat jij de leider leert worden.

Bij mijn kruising ijslander x arabier had ik ook dat ik haar moeilijk uit gallop kreeg. Maar toen zei iemand: knieën in het zadel drukken en een beetje hoger en ietsenaar achter gaan zitten. Dit werkt bij mij perfect en nu kan ik weer oefenen 'gewoon' te remmen