Heerlijke eerste grondwerk les van Gea Riemis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Heerlijke eerste grondwerk les van Gea Riemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 22:15

Nu betwijfel ik of ik hier ten eerste wel een topic over moet openen, en ten tweede vraag ik me af of ik dit hier wel goed plaats. Wellicht hoort dit beter thuis op verslag van de dag. Maar mochten mensen dit inderdaad zo vinden kan het natuurlijk verplaatst worden indien er een Moderator wordt ingelicht.

Vandaag heb ik een les gehad van Gea Riemis (http://horsemansparadise.be/nl/page/home) met mijn Jaarling ruin van nu bijna een jaar en drie maanden.

Naam: Dakota
Geboortedatum: 08-02-2012
Moeder: Haflingermerrie Esther
Vader: Fries

Om even wat meer informatie te geven over mijn spruit voor ik commentaar krijg dat het dier overvraagt word of voor er mensen wellicht denken dat het dier geen fijn jong paarden leven heeft.

Dakota staat op een heerlijk plekje wat bestaat uit een stenen paddock, zand paddock en een heel groot stuk weide verdeeld in drie delen. Momenteel staan ze van de ochtend á 7 uur tot in de avond á 6 uur op de weide/paddock en de overige uren staan ze op de stenen/zand paddock met inloopstallen. Hij staat hier met drie andere paarden waarvan een B pony kruising van 5 jaar waar hij vol op mee speelt, een oude haflinger merrie van ongeveer 22 jaar die hij soms kan pesten en een 16 jarige fjorden merrie welke tevens de leider van de kudde is waar hij ontzettend veel gezag voor heeft.

Voor foto's van weide etc. zie:
Draadje hangt niet meer slap is toevallig gisteren gemaakt, het materiaal dat je ziet en stoel was omdat ik bezig was met stallen/weide mesten.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/551410_4590362491550_958183315_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/524843_4587040528503_1072227569_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/551402_4587039568479_1120964684_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/65115_4590363051564_1431991107_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/526543_4586634518353_1852758271_n.jpg

Ongeveer twee á drie keer per week doe ik wat met mijn dier en dit dan maximaal twintig minuten normaal gezien, vaak zit hier dan ook de tijd voor het voeren bij. Dit bestaat voornamelijk uit een keer poetsen, buiten wandelen alleen of met andere paarden of eens met een zeiltje of andere dingen werken.

Nu heb ik helemaal niks te klagen en luistert hij eigenlijk tot nu toe zeer goed, tilt braaf alle vier zijn pootjes op, kan hem overal aanraken met handen, borstels of zelfs bezems als ik eens een gekke bui heb. Stopt als ik stop, stapt als ik stap en draaft als ik draaf. Ga ik erg hard rennen dan draait hij zijn hoef ook niet om voor een galopje.
Maar nu vond ik het toch wel eens een leuk idee om een les te nemen in grondwerk om eens te zien wat voor eventuele leuke oefeningen er nog zijn of dat er wellicht wat te verbeteren valt, immers men kan altijd bij leren niet waar?

Om dan maar gelijk wat informatie over mijzelf te geven, ik ben erg gesteld op grondwerk, met mijn vorige paard deed ik ook aan kleine vrijheidsdressuur oefeningen en reed ik vaak zadel en bit loos, zowel in de bak als door het dorp. In ik geloof 2010 heb ik een paar maanden veel longeerlessen gevolgd, en in 2011 heb ik eenmalig een grondwerk/vrijheidsdressuur lesje gevolgd. Maar echt kennis had ik hier niet van, of men moet het bekijken van video materiaal via onder andere youtube mee tellen?
In ieder geval, enkele mensen bij mijn op stal hebben hier in zowel onder het zadel als aan de hand les van Gea Riemis en Jarno de smet. En ik bedacht dat dit nooit mis zou kunnen zijn? Enkele weken geleden dan dus de stap genomen en een afspraak gemaakt.

Vandaag was het dan in ieder geval zo ver, uiteraard begin je dan met jezelf voor stellen en vertellen wat je paard wel/niet kan. En het eerste wat ze tegen mij zei is dat hij al geslaagd was voor de kleuterschool. Maar er waren inderdaad wel enkele oefeningen welke ik af en toe zou kunnen oefenen door de week.

Het was zoveel informatie in een relatief korte tijd dat ik er denk ik de helft niet meer van weet. Maar in ieder geval was ze erg tevreden over hoe Dakota alles deed en heeft enkele oefeningen voor gedaan.

We zijn begonnen met het wijken voor druk van de voorhand en achterhand, heel simpel, zacht beginnen en druk opvoeren goed gedaan was druk los laten. Opvoeren was feitelijk niet nodig. Wel wou hij eerst niet over kruisen omdat het feitelijk te snel ging en hebben we dit enkele keren herhaald tot dit netjes en beheerst ging.
Het achterwaarts gaan heb ik vanaf het begin altijd goed op geoefend omdat ik dit een zeer belangrijke oefening vond en hier verder geen aandacht aan besteedt.

Hierna moest ik hem mee lijden aan het touw, stappen, draven, halt, enzovoort. Ook dit ging er netjes, bij de eerste keer aandraven had meneer een vreugdebokje en blijkbaar heb ik onbewust direct goed gecorrigeerd en gaf Gea dit ook direct aan en was blij dit te zien.

Nadat ik van voren heb geleid ging Gea proberen vanuit de schouder te lijden, linksom ging dan ook erg goed, maar rechtsom was zowel voor hem als voor mij erg moeilijk. Ben dit dan ook niet gewend, hierbij viel hij erg naar binnen en leunde als het ware tegen mij aan. Maar hier heeft zij mij een mooi hulpje voor gegeven en dat zijn dingentjes waar ik dus op kan oefenen.

Als laatste eventuele oefening gaf zij mij mee om de voeten met een halstertouw te kunnen verzetten, (niet vast binden) maar simpel een touwtje om de koot en langzaam de druk op voeren en naar voren. Ze gaf aan dat dit erg handig is mochten ze bijvoorbeeld vast komen te zitten in het schrikdraad, en eigenlijk vond ik dit helemaal niet gek!

Na zo'n 25 minuten (wat erg lang lijkt, maar hiervan was het zeker 10 minuten uitleg) waren we dan ook beide voldaan en moe. En heb ik wat oefen materiaal. Ik ben van plan zo'n twee keer per week te oefenen zo'n 15 minuutjes per keer en over een maandje heb ik waarschijnlijk weer een lesje.

Ik hoop zo mijn jonge paard langzaam voor te bereiden, de tijd gaat zo voorbij en ik wil een fijn paard, een paard dat respect toont maar dapper genoeg is om initiatief te tonen. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Controle hebben over alle vier de benen binnen alle posities is ten alle tijden erg fijn, en ook handig voor het werk dat hij over drie jaar zal moeten doen!

Al met al was het een erg leerzame les en heb ik zeer genoten, ik ben benieuwd of er meer mensen grondwerk op deze manier hebben beoefend met hun (jonge) paard?

Maartje1990

Re: Heerlijke eerste grondwerk les van Gea Riemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:09

Ik ben ook bezig al met wat kleine ditjes en datjes met mijn haflingermerrie van een jaar te doen. En mensen kunnen wel leuk roepen van 'laat 'm toch staan en lekker paard zijn', kan ze ook zeker zijn, maar er is niks mis met al wat oefeningen doen, je paard leren respect voor je te hebben, netjes laten meelopen etc. etc. Ik ben nog maar net bezig dus bij lange na nog niet zo ver als jou (en die van jou is 2 toch?). Maar wellicht dat ik in de toekomst dat ook al ga doen als er wat meer basis bij de mijne in zit!

Ik vind het iig zeker goed dat je dat al doet, mits dus niet te lang, maar dat doe je ook niet! Heeft zij trouwens nog iets gezegt (of wellicht heb jij erna gevraagd) dat hij wat 'raar' loopt? Daar had je toen een topic over geopend?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 10:54

Dakota is een jaar en drie maanden ongeveer.. Om precies te zijn is hij dat morgen.
De reden dat hij al ontzettend veel kent is eigenlijk omdat hij heel erge rotstraal had, hierdoor moest ik elke dag zijn voeten doen, en kwam de hoefsmid om de twee weken. Dit heeft vrij lang geduurd, elke dag mee nemen, elke dag voeten, om de twee weken de hoefsmid. Gelukkig heeft hij hierdoor helemaal geen nare ervaringen en is erg braaf bij het voeten geven zowel voor als achter en ook bij de hoefsmid.

Te lang en te vaak daar begin ik niet aan daar doe ik hem en mij geen plezier mee inderdaad.

Het is zoals ik zei 2 á 3 keer per week dat ik hem voor ongeveer een kwartiertje pak, en de ene keer is dat poetsen, de andere keer is dat een stukje buiten wandelen alleen of met andere paarden er bij, en de andere keer is dat gek doen met een plastic zeil etc.

Ik vind het leuk om te lezen dat jij dus duidelijk ook al wat bezig bent met jouw jonge beestje, als je het goed doet dan heb je er later alleen maar profijt van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 10:59

Hoe ben jij dan precies begonnen met de hoeven? Ik zit nu al wel regelmatig aan haar voorbenen etc. en met haar achterbenen heb ik al 1 keer met een stok er langsgegaan (waar ze iedere keer naar trapt). En ze moet eigenlijk zsm rustig zijn aan haar voeten omdat die echt in een vréselijke staat zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:03

Maartje1990 schreef:
Hoe ben jij dan precies begonnen met de hoeven? Ik zit nu al wel regelmatig aan haar voorbenen etc. en met haar achterbenen heb ik al 1 keer met een stok er langsgegaan (waar ze iedere keer naar trapt). En ze moet eigenlijk zsm rustig zijn aan haar voeten omdat die echt in een vréselijke staat zijn.

Nou ik had gewoon weg geen keuze.. Toen ik hem net had, geloof een week kwam de hoefsmid omdat dit echt nodig was en werd er gelijk een vorm van rotstraal ontdekt.. Hij schopte het licht uit je ogen.. Maar dit is toch iets dat je moet behandelen.. En dan ook nog met hiposol in de hoeven spuiten ai ai.. Eigenlijk ging dit heel snel goed, een keer dat hij een trap wou uit delen, had een bezem in handen en hield deze achter hem, toen dacht die even na en besefte dat het ook geen nut had ook..
Hij was voornamelijk erg bang het was geen gemenigheid.

Wat ik ook wel eens doe met jonge of bange/boze paarden is een halster touw om de hoef (niet vast) en zo op tillen, dan kan je veilig voldoende afstand bewaren mochten ze bang zijn en uit halen. En natuurlijk uitvoerig belonen al doe ik dit eigenlijk nooit uit de hand. Tot nu toe werkt dit eigenlijk bij alle paarden wel.

Vind jouw haflinger het echt eng? Dan is het inderdaad verstandig eerst met een stok, of zweepje langs de benen te gaan, het gevoel van iets tegen de benen aan. Benen pakken wil ook wel eens helpen om ze tegen een muur/hek te zetten dan hebben ze net wat meer 'evenwicht' en word het ook weer een stukje minder eng.
En natuurlijk langzaam naar beneden, ze leren meestal snel genoeg.

Dakota kan ik overal aanraken met handen of voorwerpen en dat is wel erg fijn!