Maartje1990 schreef:Hoe ben jij dan precies begonnen met de hoeven? Ik zit nu al wel regelmatig aan haar voorbenen etc. en met haar achterbenen heb ik al 1 keer met een stok er langsgegaan (waar ze iedere keer naar trapt). En ze moet eigenlijk zsm rustig zijn aan haar voeten omdat die echt in een vréselijke staat zijn.
Nou ik had gewoon weg geen keuze.. Toen ik hem net had, geloof een week kwam de hoefsmid omdat dit echt nodig was en werd er gelijk een vorm van rotstraal ontdekt.. Hij schopte het licht uit je ogen.. Maar dit is toch iets dat je moet behandelen.. En dan ook nog met hiposol in de hoeven spuiten ai ai.. Eigenlijk ging dit heel snel goed, een keer dat hij een trap wou uit delen, had een bezem in handen en hield deze achter hem, toen dacht die even na en besefte dat het ook geen nut had ook..
Hij was voornamelijk erg bang het was geen gemenigheid.
Wat ik ook wel eens doe met jonge of bange/boze paarden is een halster touw om de hoef (niet vast) en zo op tillen, dan kan je veilig voldoende afstand bewaren mochten ze bang zijn en uit halen. En natuurlijk uitvoerig belonen al doe ik dit eigenlijk nooit uit de hand. Tot nu toe werkt dit eigenlijk bij alle paarden wel.
Vind jouw haflinger het echt eng? Dan is het inderdaad verstandig eerst met een stok, of zweepje langs de benen te gaan, het gevoel van iets tegen de benen aan. Benen pakken wil ook wel eens helpen om ze tegen een muur/hek te zetten dan hebben ze net wat meer 'evenwicht' en word het ook weer een stukje minder eng.
En natuurlijk langzaam naar beneden, ze leren meestal snel genoeg.
Dakota kan ik overal aanraken met handen of voorwerpen en dat is wel erg fijn!