Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bizzybijtje schreef:Nee, want paard is duidelijk dominant over jou en zolang jij daar aan toegeeft zal dat zo blijven.
Zolang jij de signalen niet op tijd herkent schiet je er niets mee op
Suelza schreef:Bizzybijtje schreef:Nee, want paard is duidelijk dominant over jou en zolang jij daar aan toegeeft zal dat zo blijven.
Zolang jij de signalen niet op tijd herkent schiet je er niets mee op
Waar baseer jij dat op?
Ik verbaas mij er keer op keer weer over het feit dat 'paardenmensen' altijd maar in termen van dominantie denken en spreken.
Ik heb hier nog niets gelezen waaruit ik kan opmaken dat je te maken hebt met een dominant paard. Wel met een paard wat gewoon niet weet wat er van haar wordt verwacht en dus 'terecht' eieren voor haar geld kiest.
En ja, dan ben je paard en ben je een kleine 600 kg, dus maak als de sodemieter dat je wegkomt.
Hoe meer jij je als 'dominanter wezen' op gaat stellen, hoe meer zo'n paard jou als ronduit 'huftiger' aanziet. Paarden in de groep reageren helemaal niet zo op elkaar. Wanneer stelt een paard een grens? Als een paard lager in rang in zijn ruimte komt. Niet als het bij haar weg wilt. Je zult haar echt eerst moeten uitleggen wat de bedoeling is en een harde hand is daarbij dan niet de juiste weg.
Ik begrijp dus wel dat dit paard daar dan korte metten mee maakt en dus uithaalt. Een hele logische, verklaarbare en te verwachten reactie, in mijn optiek.
Het paard kent het niet, dus wilt weg (flight). Jij houdt hem tegen, laat zien dat jij VEEEEEEEEEL dominanter bent (terwijl er overduidelijk nog helemaal geen onderlinge afspraken zijn), dus haalt zij uit (fight). Logisch... Ik kan mij goed voorstellen, dat jouw paard dan zo reageert, zoals het heeft gereageerd.
Kijk maar uit dat jij dit gedrag niet gaat conditioneren, want dan heb je straks een veel groter probleem.
Ik zou zeggen, terug naar de basis. Zorg dat je er een GOEDE trainer bij zoekt, die ervaring heeft met dit soort paarden, stuur Parelli even met vakantie en begin met logisch nadenken. Maak de stapjes die je wilt zetten even wat kleiner. Als er nooit iets met het beestje is gedaan, dan overkomt het dier nu wel een hele hoop in eens.
Ik kan jou zo geen tips geven, want ik heb daarvoor te weinig gezien om je gedegen advies te geven. Maar zorg dat je er iemand bijhaalt die er verstand van geeft en laat het niet afhangen van mensen die het diertje nooit hebben gezien en/of geen verstand hebben van het trainen van dit soort paarden.
Een klap tegen je kaak kan hard aankomen namelijk...
horsefan08 schreef:Maar ik wil toch voordat iemand komt zelf al aan de slag kunnen.
NH_Horse2001 schreef:Ten eerste: Maak duidelijk dat je die dingen NIET goedkeurt! Maar ga niet schreeuwen of slaan, maar zeg duidelijk op een strenge manier 'Stop!'
Daarnaast kun je Join - Ups proberen zodat de band tussen jullie sterker wordt
x Charlie
ps, als je niet weet wat een Join-Up is, mail me maar even
horsefan08 schreef:Ik heb 4 jaar geleden mijn haflinger zelf helemaal ingereden. Dit was en is nog steeds een schat van een beest en het beleren is echt helemaal top gegaan! voor deze tijd heb ik ook nog een fries(onder begeleiding) beleerd.
Maar elk paard is anders...en zelf heb ik het idee dat het probleem ligt bij het geen dat er te kort geschoten is aan haar opvoeding. Er is nooit wat mee gedaan. en als je nooit in handen bent geweest als paard zijnde snap ik ook dat je protesteerd als dit wel gebeurd.
Ik probeer te laten zien dat ik de baas ben door haar bijv. achter me te laten lopen en niet voor me, door mezelf groot te maken en duidelijk te zijn over mijn eigen ruimte die ze moet respecteren.....maar als ik dit doe dan keert ze haar kont om klappen uit te delen, drijft ze me klem in de hoek of rukt ze zich los.
Ik heb net contact opgenomen met iemand die bekend is met dominante paarden en parelli:) Ik had het alleen wel fijn gevonden als ik zelf wat verder met haar kon komen, ik heb namelijk nog nooit met een paard gehad dat het zich zo dominant gedraagd....
horsefan08 schreef:hi bokkers,
I have a big problem.
Ik ben begonnen met het mak maken van een super lieve tinker van 5 jaar oud. Ik wil haar eigenlijk uiteindelijk zadelmak krijgen met de parelli methode. Maar dit is echt bijna niet te doen. ze staat al 5 jaar lang met haar broer en moeder opgescheept en wanneer ik deze 2 in de stal zet en wat met de 5 jarige tinker ga doen dan gaat ze alleen maar lopen hinneken, losrukken ed. Aan het halster meelopen kan ze ook amper. ze rukt zich vaak los. Daarnaast is poetsen ook erg lastig omdat ze haar kont naar me toekeert wanneer ik met een borstel aan kom lopen en wilt gaan trappen.(2 x echt gebeurd nu!) en ze ook nog niet kan vaststaan.
Wie weet waar ik moet beginnen? ik ga sowiso les nemen aangezien ik denk dat het paard gewoon opvoeding heeft gemist in de eerste jaren van zijn leven. Maar ik wil toch voordat iemand komt zelf al aan de slag kunnen.