wat te doen met een 'wild' onbeleerd paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

wat te doen met een 'wild' onbeleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:54

hi bokkers,

I have a big problem.

Ik ben begonnen met het mak maken van een super lieve tinker van 5 jaar oud. Ik wil haar eigenlijk uiteindelijk zadelmak krijgen met de parelli methode. Maar dit is echt bijna niet te doen. ze staat al 5 jaar lang met haar broer en moeder opgescheept en wanneer ik deze 2 in de stal zet en wat met de 5 jarige tinker ga doen dan gaat ze alleen maar lopen hinneken, losrukken ed. Aan het halster meelopen kan ze ook amper. ze rukt zich vaak los. Daarnaast is poetsen ook erg lastig omdat ze haar kont naar me toekeert wanneer ik met een borstel aan kom lopen en wilt gaan trappen.(2 x echt gebeurd nu!) en ze ook nog niet kan vaststaan.

Wie weet waar ik moet beginnen? ik ga sowiso les nemen aangezien ik denk dat het paard gewoon opvoeding heeft gemist in de eerste jaren van zijn leven. Maar ik wil toch voordat iemand komt zelf al aan de slag kunnen.

Anoniem

Re: wat te doen met een 'wild' onbeleerd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 16:57

Niet zelf aankloten en gewoon hulp zoeken. Als je nu zelf aan de slag gaat zal het enkel slechter worden vrees ik.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:59

dat was ik sowiso al van plan;) aangezien het me in me eentje niet gaat lukken. alleen ik kan toch zelf wel ergens mee beginnen? poetsen bijv. zal wel handig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:01

Nee, want paard is duidelijk dominant over jou en zolang jij daar aan toegeeft zal dat zo blijven.
Zolang jij de signalen niet op tijd herkent schiet je er niets mee op :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 17:02

Wat is je ervaring tot nu toe met paarden?

Je grenzen duidelijk stellen en opvoeden voor er ongelukken gebeuren. Jou wil is wet, niet dat van het paard. Zo super lief is ze dus niet als ik je verhaal lees. Zorgen dat jij punt van aandacht word het zij door stemgeluid of aanraking.

Wat doe je om je om je grenzen duidelijk te maken als ze iets doet wat je niet wilt?

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 17:23

Ik heb 4 jaar geleden mijn haflinger zelf helemaal ingereden. Dit was en is nog steeds een schat van een beest en het beleren is echt helemaal top gegaan! voor deze tijd heb ik ook nog een fries(onder begeleiding) beleerd.

Maar elk paard is anders...en zelf heb ik het idee dat het probleem ligt bij het geen dat er te kort geschoten is aan haar opvoeding. Er is nooit wat mee gedaan. en als je nooit in handen bent geweest als paard zijnde snap ik ook dat je protesteerd als dit wel gebeurd.

Ik probeer te laten zien dat ik de baas ben door haar bijv. achter me te laten lopen en niet voor me, door mezelf groot te maken en duidelijk te zijn over mijn eigen ruimte die ze moet respecteren.....maar als ik dit doe dan keert ze haar kont om klappen uit te delen, drijft ze me klem in de hoek of rukt ze zich los.

Ik heb net contact opgenomen met iemand die bekend is met dominante paarden en parelli:) Ik had het alleen wel fijn gevonden als ik zelf wat verder met haar kon komen, ik heb namelijk nog nooit met een paard gehad dat het zich zo dominant gedraagd....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:21

Even geduld hebben, na je eerste les kun je waarschijnlijk wel ineens een stuk verder komen. En dan zul je snappen waarom.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:41

Bizzybijtje schreef:
Nee, want paard is duidelijk dominant over jou en zolang jij daar aan toegeeft zal dat zo blijven.

Waar baseer jij dat op?

Ik verbaas mij er keer op keer weer over het feit dat 'paardenmensen' altijd maar in termen van dominantie denken en spreken.

Ik heb hier nog niets gelezen waaruit ik kan opmaken dat je te maken hebt met een dominant paard. Wel met een paard wat gewoon niet weet wat er van haar wordt verwacht en dus 'terecht' eieren voor haar geld kiest.

En ja, dan ben je paard en ben je een kleine 600 kg, dus maak als de sodemieter dat je wegkomt.

Hoe meer jij je als 'dominanter wezen' op gaat stellen, hoe meer zo'n paard jou als ronduit 'huftiger' aanziet. Paarden in de groep reageren helemaal niet zo op elkaar. Wanneer stelt een paard een grens? Als een paard lager in rang in zijn ruimte komt. Niet als het bij haar weg wilt. Je zult haar echt eerst moeten uitleggen wat de bedoeling is en een harde hand is daarbij dan niet de juiste weg.

Ik begrijp dus wel dat dit paard daar dan korte metten mee maakt en dus uithaalt. Een hele logische, verklaarbare en te verwachten reactie, in mijn optiek.

Het paard kent het niet, dus wilt weg (flight). Jij houdt hem tegen, laat zien dat jij VEEEEEEEEEL dominanter bent (terwijl er overduidelijk nog helemaal geen onderlinge afspraken zijn), dus haalt zij uit (fight). Logisch... Ik kan mij goed voorstellen, dat jouw paard dan zo reageert, zoals het heeft gereageerd.

Kijk maar uit dat jij dit gedrag niet gaat conditioneren, want dan heb je straks een veel groter probleem.

Ik zou zeggen, terug naar de basis. Zorg dat je er een GOEDE trainer bij zoekt, die ervaring heeft met dit soort paarden, stuur Parelli even met vakantie en begin met logisch nadenken. Maak de stapjes die je wilt zetten even wat kleiner. Als er nooit iets met het beestje is gedaan, dan overkomt het dier nu wel een hele hoop in eens.

Ik kan jou zo geen tips geven, want ik heb daarvoor te weinig gezien om je gedegen advies te geven. Maar zorg dat je er iemand bijhaalt die er verstand van geeft en laat het niet afhangen van mensen die het diertje nooit hebben gezien en/of geen verstand hebben van het trainen van dit soort paarden.

Een klap tegen je kaak kan hard aankomen namelijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:34

Uit handen geven, dit paard is een maatje te groot voor je! Zoek een professional die het paard voor je kan beleren.

Wil je wat filmpjes over een vergelijkbaar paard? Ziehier Clinton Anderson met een uit het wild weggevangen Mustang.

http://www.youtube.com/watch?annotation ... erZ-o#t=1m

En hou even in je achterhoofd dat Anderson heel veel ervaring met paarden heeft, en weet waar hij mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:38

Suelza schreef:
Bizzybijtje schreef:

Waar baseer jij dat op?

Ik verbaas mij er keer op keer weer over het feit dat 'paardenmensen' altijd maar in termen van dominantie denken en spreken.

Ik heb hier nog niets gelezen waaruit ik kan opmaken dat je te maken hebt met een dominant paard. Wel met een paard wat gewoon niet weet wat er van haar wordt verwacht en dus 'terecht' eieren voor haar geld kiest.

En ja, dan ben je paard en ben je een kleine 600 kg, dus maak als de sodemieter dat je wegkomt.

Hoe meer jij je als 'dominanter wezen' op gaat stellen, hoe meer zo'n paard jou als ronduit 'huftiger' aanziet. Paarden in de groep reageren helemaal niet zo op elkaar. Wanneer stelt een paard een grens? Als een paard lager in rang in zijn ruimte komt. Niet als het bij haar weg wilt. Je zult haar echt eerst moeten uitleggen wat de bedoeling is en een harde hand is daarbij dan niet de juiste weg.

Ik begrijp dus wel dat dit paard daar dan korte metten mee maakt en dus uithaalt. Een hele logische, verklaarbare en te verwachten reactie, in mijn optiek.

Het paard kent het niet, dus wilt weg (flight). Jij houdt hem tegen, laat zien dat jij VEEEEEEEEEL dominanter bent (terwijl er overduidelijk nog helemaal geen onderlinge afspraken zijn), dus haalt zij uit (fight). Logisch... Ik kan mij goed voorstellen, dat jouw paard dan zo reageert, zoals het heeft gereageerd.

Kijk maar uit dat jij dit gedrag niet gaat conditioneren, want dan heb je straks een veel groter probleem.

Ik zou zeggen, terug naar de basis. Zorg dat je er een GOEDE trainer bij zoekt, die ervaring heeft met dit soort paarden, stuur Parelli even met vakantie en begin met logisch nadenken. Maak de stapjes die je wilt zetten even wat kleiner. Als er nooit iets met het beestje is gedaan, dan overkomt het dier nu wel een hele hoop in eens.

Ik kan jou zo geen tips geven, want ik heb daarvoor te weinig gezien om je gedegen advies te geven. Maar zorg dat je er iemand bijhaalt die er verstand van geeft en laat het niet afhangen van mensen die het diertje nooit hebben gezien en/of geen verstand hebben van het trainen van dit soort paarden.

Een klap tegen je kaak kan hard aankomen namelijk...

Ik baseer dat op het feit dat het paard probeert de ts te beïnvloeden in beweging en het feit dat ze niet bij het paard kan komen om te poetsen als ie trapt. Je hoeft niet per se zo kleinerend te doen tegen anderen hoor, dat is nergens voor nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:46

horsefan08 schreef:
Maar ik wil toch voordat iemand komt zelf al aan de slag kunnen.

Als het paard echt blanco is, en er echt niet eerder een halfbakken poging is gedaan om het dier zadelmak te maken wat gruwelijk is mislukt, dan heeft een prof er meer aan als jij niet dingen gaat uitproberen maar hij hem zo blanco mogelijk in handen krijgt. Een paard dingen bijbrengen is moeilijk genoeg, een paard dingen afleren die hij verkeerd heeft aangeleerd een heel ander verhaal, als dat al mogelijk is. En soms moet je dan wat harder ingrijpen dan initieel nodig was geweest. Om het dier nu nog een optimale toekomst te geven, niet zelf mee klooien, uit handen geven. Anders kon het uiteindelijk eindigen in een enkeltje slager.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:51

En nog een interessant filmpje over een Mustang Make-over: Ranger door Kitty Lauman. Als je een paard in eerste instantie niet te pakken kunt krijgen, kun je de pole-methode gebruiken. Rest van de training staat per week op Youtube, gewoon even zoeken op Ranger, en op user Kitty Lauman.

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

En meteen de waarschuwing: Don't try this at home!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-05-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:51

Ik ga mee met Cassidy. Niet zelf gaan proberen. Er zijn genoeg professionele zadelmakmakers die het vlot en netjes kunnen, zonder dat er gebroken ledematen aan te pas komen. Tevens krijg je dan deskundige begeleiding tijdens het hele proces. Wel moet je opletten dat het beleer proces ook past bij wat je verdere plannen zijn.

Een goed begin is heel belangrijk.

Dit paard klinkt gewoon als een maatje te groot. je kunt het heel makkelijk fout doen, en dan worden de problemen alleen maar groter.

NH_Horse2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:01

Ten eerste: Maak duidelijk dat je die dingen NIET goedkeurt! Maar ga niet schreeuwen of slaan, maar zeg duidelijk op een strenge manier 'Stop!'

Daarnaast kun je Join - Ups proberen zodat de band tussen jullie sterker wordt

x Charlie
ps, als je niet weet wat een Join-Up is, mail me maar even

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:07

ik zou in ieder geval beginnen door dat paardje meerdere x per dag van de groep te scheiden, in begin maar even, en dat steeds langer, niet vastzetten, liefst in een box die afgesloten kan worden om ontsnap pogingen te voorkomen. wanneer dit normaal is voor dit paardje en rustig blijft kan je eens beginnen met rustig een borstel er overheen te halen, geef wat hooi te eten als afleiding. en zo het vertrouwen en het begrip uitbouwen. wanneer dit mogelijk is kan je er eens mee gaan wandelen over erf of in de bak eerst korte tijd, pas wanneer dat zonder probleem gaat kan je tijd uitbouwen..

hier ben je denk ik al een week of wat mee bezig wil dit soepel lopen, daarna pas verder gaan met volgende stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:11

Als het paard de basis nog niet heeft (halster meelopen, poetsen, weg zijn van de kudde) dan zou ik nog niet denken aan zadelmak maken of inrijden, maar beginnen met halstermak maken. Het zadelmak maken zou ik even laten voor wat het is, alle tijd van de wereld daarvoor. En niet zelf aanklieren maar wel onder begeleiding, het is zonde als er ongelukken gebeuren!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:23

NH_Horse2001 schreef:
Ten eerste: Maak duidelijk dat je die dingen NIET goedkeurt! Maar ga niet schreeuwen of slaan, maar zeg duidelijk op een strenge manier 'Stop!'

Daarnaast kun je Join - Ups proberen zodat de band tussen jullie sterker wordt

x Charlie
ps, als je niet weet wat een Join-Up is, mail me maar even

Zoek eens op bokt wat er bij een join up allemaal kan misgaan (heel, heel veel). Vooral de berichten van Cassidy zijn zeer de moeite waard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:18

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:35

Waarom ga je niet wat met 2 paarden tegelijk doen of wat met de ene tinker terwijl de rest er gewoon nog bij staat.
Je maak het nl wel erg moeilijk voor haar het is en en en, vriendjes haal je weg en dan moet ze ook nog eens wat gaan doen.
Een paard leert er ook van als het ziet dat een ander paard niet in paniek raakt als er wat mee gedaan word.
Zie het paard als een 600 kg veulen dat alles nog moet leren, je grote voordeel is dat het paard verder geen verleden heeft zoals een hoop import paarden.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:38

Ik zou eerst goed vanaf de grond beginnen, totdat ze netjes meeloopt, gewoon kan borstelen zonder doodslagen :p (grapje) en dan als dat soort dingen goed gaan langzaam gaan longeren. En dan zo verder gaan met t zadeltje etc. etc. etc. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:02

horsefan08 schreef:
Ik heb 4 jaar geleden mijn haflinger zelf helemaal ingereden. Dit was en is nog steeds een schat van een beest en het beleren is echt helemaal top gegaan! voor deze tijd heb ik ook nog een fries(onder begeleiding) beleerd.

Maar elk paard is anders...en zelf heb ik het idee dat het probleem ligt bij het geen dat er te kort geschoten is aan haar opvoeding. Er is nooit wat mee gedaan. en als je nooit in handen bent geweest als paard zijnde snap ik ook dat je protesteerd als dit wel gebeurd.

Ik probeer te laten zien dat ik de baas ben door haar bijv. achter me te laten lopen en niet voor me, door mezelf groot te maken en duidelijk te zijn over mijn eigen ruimte die ze moet respecteren.....maar als ik dit doe dan keert ze haar kont om klappen uit te delen, drijft ze me klem in de hoek of rukt ze zich los.

Ik heb net contact opgenomen met iemand die bekend is met dominante paarden en parelli:) Ik had het alleen wel fijn gevonden als ik zelf wat verder met haar kon komen, ik heb namelijk nog nooit met een paard gehad dat het zich zo dominant gedraagd....

Halstermak maken en de eerste schrik voor mensen wegnemen is iets heel anders dan het zadelmak maken van een paard dat positief tegenover mensen staat.

In tegenstelling tot wat sommige mensen hier zeggen heeft halstermak maken weinig te maken met dominant doen tegen het paard, maar vooral met geduld geduld en nog meer geduld. Ook timing is heel belangrijk. Wat je feitelijk probeert te doen met halstermak maken is jezelf zo leuk mogelijk maken, zó leuk dat het paard het gaat aandurven om zijn soortgenoten even achter te laten om iets met jou te gaan doen. Dat ga je simpelweg niet voorelkaar krijgen met jezelf groot maken of uit het niets een halstertouw om door het paard dmv een touw te dwingen achter je aan te lopen.

Hou in de gaten dat er in Nederland niet zoveel mensen zijn die ervaring hebben met het 'tam' en halstermak maken van een volwassen paard. Zorg dus dat je een trainer krijgt die daar specifiek kennis van heeft. Voor de tijd dat je nog niemand hebt zou ik je aanraden om in elk geval geen touw meer aan het halster te clippen met de musketon; losrukken is een nare gewoonte die je er moeilijk uit krijgt (ik spreek uit ervaring want ik heb er zo één die hier kwam inclusief dit leuke 'kunstje'). Begin eerst maar eens met het opzij en omlaag kunnen bewegen van het hoofd zonder touw (dus wijken voor druk) daarvoor zorg je eerst dat je het hoofd kunt aaien zonder boze blikken en vervolgens duw je het hoofd opzij. Het paard zal terug duwen, op dat moment blijf jij duwen. Zodra het paard de richting uit gaat die jij wil laat je los en geef je het paard weer alle ruimte. Doe dit een paar dagen, dan kun je eventueel proberen de achterkant van het touw door de halster-ring te doen (musketon in de hand) zodat het paard gewoon weg kan als het te spannend wordt. Als je het paard zo veilig kunt laten rondstappen kun je weer gaan denken over de musketon aanclippen, maar dan ben je al weer zo veel verder dat er vast wel een trainer paraat is.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 21:12

Als ze nog bijna niks kent moet je Miss denken alsof het een nogal sterk veulen is die alles moet leren dus nog niet rijden maar eerst het vaststaan al en het poetsen dan het lopen logeeren en dan rijden alles in kleine stapjes zo zou ik het doen dus Miss heb je er wat aan veel succes :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:35

horsefan08 schreef:
hi bokkers,

I have a big problem.

Ik ben begonnen met het mak maken van een super lieve tinker van 5 jaar oud. Ik wil haar eigenlijk uiteindelijk zadelmak krijgen met de parelli methode. Maar dit is echt bijna niet te doen. ze staat al 5 jaar lang met haar broer en moeder opgescheept en wanneer ik deze 2 in de stal zet en wat met de 5 jarige tinker ga doen dan gaat ze alleen maar lopen hinneken, losrukken ed. Aan het halster meelopen kan ze ook amper. ze rukt zich vaak los. Daarnaast is poetsen ook erg lastig omdat ze haar kont naar me toekeert wanneer ik met een borstel aan kom lopen en wilt gaan trappen.(2 x echt gebeurd nu!) en ze ook nog niet kan vaststaan.

Wie weet waar ik moet beginnen? ik ga sowiso les nemen aangezien ik denk dat het paard gewoon opvoeding heeft gemist in de eerste jaren van zijn leven. Maar ik wil toch voordat iemand komt zelf al aan de slag kunnen.

Wat je kan doen voordat je les erbij hebt is veel tijd aan haar besteden, gewoon lekker erbij zijn in de wei, daar kriebelen en doen(wat veilig kan dan he!), halster en touw meenemen en haar eraan laten snuffelen, haar daar ook mee aaien, een keertje de neus erin laten steken, een keer omdoen en gelijk weer afdoen etc. . Dingen doen om haar gewend te laten raken aan zaken zonder dat er verder wat gebeurd.

Als je de parelli methode wil gebruiken begin dan met game 1, the friendly game, je zal haar bekend moeten maken met je aanrakingen, de "gekke" spullen die je daarvoor wil gebruiken(borstels e.d.).
Bij een "wild" onbeleerd paard heb je meer tijd nodig voor die eerste game, de meeste alleen onbeleerde paarden zijn allang bekend gemaakt met vanalles en nog wat, zo ook met het gezeldschap van de mens die wat van ze wil (ook al is dat alleen maar aan het halster lopen of poetsen), ze hebben geleerd dat er niets gebeurd en dat het zelfs wel erg prettig is vaak.

Daarmee kan je best lekker even bezig zijn tot je instructeur erbij is(ik neem aan dat dat op korte termijn is), het is een basis die erg belangerijk is, het is niet voor niets game nummer 1, dus zonder dat je heel direct met je doelen(rijden e.d.) bezig bent doe je toch veel om die doelen te bereiken.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:52

Hee, mijn verzorgpaard was eerst ook niet handelbaar,
maar na veel tijd (1jaar) is hij nu zadelmak en alles gaat goed, gister zelfs voor de eerste keer gelongeerd.
Je moet jezelf en het paard tijd geven,
En je moet heel veel geduld hebben. Dan kom je er wel, en indd misschien hulp vragen aan iemand ? :)