Je paard voorbereiden op het werken onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Je paard voorbereiden op het werken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 00:10

Hallo allemaal,

De afgelopen tijd houd mij bezig hoe ik mijn paard het beste kan voorbereiden op het werken onder het zadel. Ik heb het beste met hem voor, maar ik merk dat ik hier een beetje op vastloop. Ik heb een Quarter hengst van 2 jaar oud, hem wil ik volgend jaar uit de opfok halen. Hij staat 24/7 op het land met soortgenoten tussen de 1-3 jaar en een oudere opvoedruin.

Hoe maak je de overgang voor je paard zo gemakkelijk mogelijk? Tussen de opfok en het rijden zit voor mijn gevoel heel veel tussen. Het veulen ABC kent hij, en dan? Op welke manier train je paard voordat je erop zit? Longeerwerk is het meest voor de hand liggende, maar ik ben geen fan van teveel (kleine) rondjes lopen voor een jong paard. Ik ben van mening dat het niet bevorderlijk voor de benen is.
Ik wil dat mijn paard zijn goede spieren alvast getraind heeft als voorbereiding er een ruiter opgaat. Welke oefening zijn daarvoor het beste? Ik ben niet van plan hem zelf zadelmak/door te rijden, dit word gedaan door een professional.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben.

Jantine_

Re: Je paard voorbereiden op het werken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 00:27

Mijn paard is dat ie 2 was bij mij gekomen. Het is inderdaad een lang traject tussen opfok en rijden...

Toen hij kwam kon hij werkelijk niks. Vast staan was een probleem. Halster om was een probleem. (Erg lastig met aan zijn oren komen).

Begin stukje was dus gewoon braaf stil staan (trailerlijnen met elastiek en daar tussenin zetten, dus beide kanten), stukjes meelopen, stilstaan als ik stilsta, lopen als ik ga lopen. Dit uitbreiden tot meedraven en achteruit stappen. Ook geven voor druk behoorde tot deze oefeningen.

Daarna rustig eens peesbeschermers om en een keer een dekje op z'n rug. Dekentje om etc. Gelukkig was mijn paard hier erg nuchter in.

Ik had hem al eens gelongeerd op de stal waar hij ervoor stond en dat werd zo'n beetje zandsurfen :=,
Dus het beste is in een afgesloten longeerkraal te zorgen dat hij de hulpen stap draf en galop beheerst. Dit heeft bij mij de meeste moeite gekost. Hij vond het erg lastig om op de cirkel aan te galoperen in verband met zijn balans.

Ondertussen paard laten wennen aan het bitje (rubber), deed hem zo'n 3weken lang 2x per week in in stal of in de paddock. Daarna ook longeren met hoofdstelletje in. Wel deed ik altijd de longeerlijn zelf aan het halster bevestigen dat als die zou gaan rennen geen ruk in zijn mond kreeg.

Wanneer hij goed op alle commando's reageerde zijn we aan de gang gegaan met dubbele longe. (eerst op een halster daarna aan het hoofdstel).
Eerst alleen de beide longes direct naar het halster vastmaken. Daarbij geleerd dat de lijn achter de kont niet erg is en wat stappen en draven, leren sturen en draaien etc.
Daarna via de longeersingel en hetzelfde als bovenstaande. Uiteindelijk met balken om achterhand te versterken en zelfs schouderbinnenwaarts en dergelijke aan de dubbele longe.

Ook was er een trailweide op deze stal met heuvels en een springplateau. Hier ook veel mee geoefend spelenderwijs maar ook aan de longeerlijn over de plateau's heen en heuvel.
Achteruit de berg op voor dikke billen en eraf en en erop rennen.

Verder ben ik ook onwijs veel buiten met hem gaan wandelen. Deels omdat het moest (na castratie) en de grootste reden om hem te laten wennen aan verkeer en andere omgevingen.

Af en toe een zadel op met longeren, beugels naar beneden, paar keer aan de beugel hangen etc,

Uiteindelijk ben ik met bovenstaande een halfjaar bezig geweest en heb ik hem daarna heel rustig zadel mak kunnen maken. Super braaf, veel vertrouwen van beide kanten en geen fratsen.

Mijn idee is de beginselen aan de longe is het makkelijkste in een halve baan of een longeercirkel. Uiteindelijk kan je natuurlijk altijd in de grote bak aan het werk zodra je paard aan de stemhulpen gewend is.

Goede begleiding is natuurlijk ook altijd fijn, ik heb dit altijd gehad en ben daar erg blij mee geweest.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:29

Je kan rustig aan het paard bekend maken met het tuig, laat hem er eerst eens aan ruiken of prutsen, aai hem eens met het hoofdstel, leg het dekje er eens op om er gelijk weer af te halen. als dat allemaal goed gaat leg dan eens het zadel erop, leg de singel eens een keer aan met de hand en kijk hoe daarop gereageerd wordt. Doe dat stap voor stap en zorg ervoor dat je eerst elke stap ontspannen kan doen voordat je de volgende stap begint.

Maar denk ook aan andere zaken, zoals ga lekker wandelen met je paard, wen hem eraan dat je op de hoogte van waar je straks op hem zit loopt zodat hij al gewend is aan jou die ergens daarachter loopt en hij voorop met zijn hoofd.
Wen hem aan verkeer en vreemde zaken die hij buiten tegen kan komen.

Leer hem wijken voor druk voordat je erop gaat zitten, zodat het paard ook echt begrijpt wat je bedoeld met bv je benen aanleggen. Werk aan respect en vertrouwen.
Als het paard gewend is aan het tuig en geen enkel verzet of stress toont, pak dan eens een krukje erbij en ga zijn rug masseren, leg je bovenlijf eens over de rug heen en kriebel lekker zijn zij of iets anders zodat hij gewend raakt aan gewicht op zijn rug, ga er eens opzitten om gelijk weer af te stijgen, of ga naast je paard staan en spring(zodat hij gewend raakt aan die beweging naast hem voor als je straks op wil stappen en hij netjes stil blijft staan).

Ga eens grondwerken terwijl het paard het tuig om heeft, let op of hij beweegt alsof hij niets aan tuigage op zich heeft.
Geef hem eens de tijd om aan het bit te wennen en dat zelf een plaats in zijn mond te geven, leidt hem aan het halster terwijl hij ook het hoofdstel in heeft met het bit erin waar dan dus niet aangezeten wordt door jou.

Wen hem aan het zweepje dat je evt meeneemt, leer hem dat dat ding niets betekent, kriebel hem er lekker mee, leer hem dat hij daar niet bang voor hoeft te zijn, wen hem aan jij die je jas uitdoet naast hem en dat soort dingen, al die zaken waar een paard weleens kan denken dat vind ik dus echt niet leuk he, ik ga terug naar de wei!

Er is heel veel wat je kan doen voordat je echt gaat rijden, zaken die maken dat als je zover bent om te gaan rijden dat het gewoon opstappen is en dan alleen nog maar wat beter leren wat de hulpen betekenen. Dat je dan geen verzet meer krijgt(of de kans klein is daarop dan ;) ).

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:33

Mijn advies: eerst wandelen en grondwerk doen. Wellicht een keer showen aan de hand (SAH, halter, in hand trail). Dan tuig opdoen, en weer wandelen/grondwerk. Uiteindelijk aan de lange lijnen leren lopen. Op die manier spieren opbouwen. En 'm dan wegbrengen naar een goede trainer die 'm voor je kan inrijden, daar heb je veel plezier van (tenzij je zelf vaak paarden beleert of beleerd hebt, dan kun je het wellicht zelf doen).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:35

Ik heb een drie jarige hier staan. Zelfde idee als jou, wil ze alvast wat sterker hebben in de spieren voordat er een ruiter opgaat maar wil ze niet op deze jonge leeftijd te veel longeren. Dus mijn paardje gaat als handpaardje mee naar buiten. Ideaal! Heb een zeer braaf paard waar ik op zit en het jonkie loopt aan een touwtje ernaast mee. Lekker lange stukken rechtuit. Tegelijkertijd leert die al het verkeer, bospaden, boskabouters etc. kennen. Ze heeft hierdoor heel veel geleerd en kan nu ook gewoon veilig naast de fiets lopen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:09

Ik ga met Bowen mee, goede tips! :) Idd wandelen, fietsen, grondwerk, stilstaan, poetsen, eroverheen hangen en kriebelen, overal aanraken e.d. zijn goede plekken om te beginnen. Ik heb ook een jonkie, hij is nu 5 en ik heb hem een jaar. Ik merkte dat hij vorig jaar nog erg jong was en na zo'n 10 - 15 minuten ook echt wel moe was en dan tegendraads werd en op een afstand ging staan gapen. Dus ook nog de tip om goed op te letten hoeveel je paard aankan, dingen die voor ons heel 'klein' lijken omdat we gewend zijn dat paarden het allemaal kennen zijn voor een jong dier een hele stap. :)

Ook doe ik om de hulpen aan te leren en het feit dat de hulpen van achter komen lange lijnen met hem. De eerste paar keren deed ik dat in onze paddock, die in een ovaal loopt, zodat hij eigenlijk maar een kant op 'kan', zodat hij snapt dat het de bedoeling is dat hij vooruit gaat i.p.v. naar mij om wil draaien. De eerste keer dat ik erop zat, een week terug, was 'stap' genoeg om hem te laten wegstappen, en met 'ho' en de teugels op de sidepull licht aannemen stond hij wat passen later weer stil, dus het heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Ik stel hem ook bloot aan veel rare dingen zodat hij eraan went dat het okee is als er dingen naar hem toe komen die hij niet kent en heb bv ook veel naast hem gesprongen en over hem heen gehangen.

Elpatcho, wat gaaf! Ik wou dat ik een ander paard bij had zodat ik kon handpaardrijden, dat vind ik een ideale manier om het paard aan alles te laten wennen!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:50

Jaa zo'n braaf paard is goud waard! Heeft tot nu toe alle jonge paarden aan haar zijde mee gehad als handpaardje. Is zelf nergens bang voor dus straalt veel vertrouwen uit naar de jonge paarden. We gebruiken haar ook om jonge paarden trailermak te maken. Werkelijk waar ideaal!

Zo als handpaard mee nemen leren ze ook erg veel van. Ten eerste zit je al een stuk hoger dan een jong paard normaal gesproken gewend is. Ik gebruik ook stemcommando's als we van gang veranderen. Draf en stap en Hóó halt kent het paard dus al perfect. Ook komt mijn been regelmatig even tegen haar buik aan tijdens het rijden ook daar wennen ze dan alvast aan. Verkeer is niet meer eng (groot verkeer ook niet), kan zonder problemen door het dorp heen stappen etc.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:06

Ik heb destijds met mijn 2 jarige (zelf gefokt en grootste deel van de tijd in onze eigen kudde gebleven) vooral mentaal wat dingen gedaan omdat ze wat balorig werd. Dat mentale stuk was 1x in de 3 tot 6 weken en heel langzaam heb ik dat uitgebreid naar meer. Als basis heb ik het systeem van Emiel Voest gebruikt. Loswerken, grondwerken en later ook werken aan de dubbele lange lijnen. Omdat je hierbij zowel op een volte als languit kunt werken vond ik dit een heel prettige manier. Daarnaast heb ik veel obstakeltraining gedaan en zijn we ook regelmatig gaan wandelen in diverse omstandigheden. Samen met een weidemaatje, samen met een groep vreemde paarden, op vreemd terrein. Ook is ze in die tijd mee geweest naar lessen vanaf de grond.

Ze is inmiddels 5 en al deze voorbereiding heeft ervoor gezorgd dat ik afgelopen woensdag in alle vrijheid en vertrouwen op haar rug mocht gaan zitten.

Ik ben dus heel tevreden over het traject zoals ik dat tot nu toe heb aangepakt. Ik hoop dat je er iets uit kunt halen waar je wat aan hebt!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:32

Hier lees ik even mee, zelf in het bezit van een 2 jarige en ben voorzichtig aan begonnen met grondwerken.
Ook ter voorbereiding op het rijden later :j

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 01:57

Heel erg bedankt voor de goede tips!
Ook ben ik van plan om volgend jaar iemand te zoeken die begeleiding geeft aan de hand zodat er geen gekke opvoedfouten insluipen. Dat is natuurlijk veel makkelijker gemaakt dan weer recht te zetten.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:32

Naast alle goede tips die er al gegeven zijn, ziet onze opbouw van inrijden er altijd (min of meer) als volgt uit:

- Loswerken (met een loslopend paard in een ruimte van ong. 15 x 15 m) --> respect, leiderschap, vertrouwen
- Grondwerk (met trainingshalster en leadrope) --> systeem 'wijken voor druk' aanleren, buiten wandelen, gehoorzaamheid bij 'enge dingen' (schrik/obstakeltraining) soms mee als handpaard
- Werken aan de hand (kaptoom/bit en teugels) --> voorwaarts/neerwaarts, nageven en stelling/buiging
- Dubbele Lange Lijnen (2 lange lijnen, zowel op een cirkel als in menpositie, dus terwijl je erachter loopt) --> aanleren teugelhulpen en rijtypische houding

Als ze dat allemaal kunnen dan kennen ze bijna alles wat ze moeten kennen om een ruiter verantwoord erop te laten stappen. Het enige dat ze dan nog niet kennen zijn beenhulpen en het dragen van ruitergewicht.
Ook dat bouwen we rustig op: eerst met een hulp-trainer die aanstuurt vanaf de grond en deze neemt later steeds meer afstand tot de ruiter het allemaal zelf kan.

Door alles op deze manier op te bouwen merken wij dat de paarden alles in kleine, begrijpelijke stapjes aangeboden krijgen en nooit overdonderd en overvraagd worden.
Mocht het paard iets niet begrijpen dan kun je altijd een stapje terug.

Voor ons werkt dit heel erg fijn.
Veel succes met je paardje!