Inrijden met boomloos zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Inrijden met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:30

Wat vinden jullie over het inrijden van een jong paard met een boomloos zadel.
Ik vind de Nevada of de Arizona Nut heel erg mooi, maar ik heb zelf pas 1x op een boomlooszadel gezeten.
Ik vind het heerlijk zitten op een goed ingereden paard.

Maar zijn ze ook goed om paarde mee in te rijden, liggen ze toch redelijk stevig? Zit je stevig voor als je jonge paard onverwachte sprongen gaat maken?

Bedankt alvast.

aikon

Re: Inrijden met boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:30

Ik heb mijn beide pony's beleerd en ingereden met een boomlooszadel. Een goeie pad er onder dan is het geen probleem. Zelf een stevig bok partij heb ik op een boomloos uit kunnen zitten.
Let wel op dat de fork de goede maat heeft. Te smal geeft drukkingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:38

Roweentje89 schreef:
Zit je stevig voor als je jonge paard onverwachte sprongen gaat maken?

Hoe stevig je zit ligt aan de ruiter en aan de sprongen die het paard maakt. Verder geen ervaring mee, al lijkt het me voor een jong paard wel fijner als de druk van het ruitergewicht over een groter oppervlakte verdeeld wordt. Ik zou dan ook niet snel kiezen voor inrijden met een boomloos zadel.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:52

2 verschillende reacties, leuk om te lezen.

Het is een haflinger, redelijk breed, maar met een korte rug. Het gaat moeilijk zijn om een -voor nu- passend zadel te vinden. Hij is bijna 4 dus ik wil niet nu al veel geld uitgeven aan een zadel wat er over misschien een dik jaar/2 jaar niet meer op past.

Vandaar dat ik aan een boomloos zadel was aan het denken.
Maar als haflinger zijnde kan hij ook wel gekke sprongetjes maken met zijn hoofd omlaag, dus vandaar dat ik vroeg of je er als ruiter zijnde wat stevigheid uit kan halen, als je zit in een boomzadel goed stabiel is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:00

In een western zadel (boom/boomloos) heb je veel minder "stevigheid" dan in een dressuur zadel. Het hangt dus erg af van hoe goed jouw onafhankelijke zit is ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:03

Ik rijd ook in met een boomloos zadel. Ik heb mijn merrie met boomzadel ingereden, maar heb nu een boomloos zadel en kan niet meer zonder, dus die mag ook op mijn haflingerventje! :) Boomloos heeft wat mij betreft voor een jong paard heel veel voordelen. De paarden veranderen nog erg qua vorm, zadel vormt mee. Het zadel heeft geen boom waardoor je veel beter voelt wat er nou echt onder je gebeurt, of het paard zich aanspant of ontspant, dat soort dingen kan je allemaal voelen. Je voelt dingen beter aan komen. Ik heb me ook nog nooit onstabieler gevoeld dan op een boomzadel. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:13

Als ik ooit een groen paard zou hebben zou die zeker met een boomloos zadel ingereden worden.
Lekker soepel, en als alles goed past (pommel, pad, soort inlages en lengte van het zadel) dan heb je er een prachtig zadel mee. Ook gewoon het meevormen is ideaal, anders moet je elk halfjaar een nieuw/aangepast zadel als je haflinger spieren kweekt.
Ik voel me ook een stuk steviger zitten in mijn Barefoot dan in een willekeurig boomzadel, en je voelt goed wat er onder je gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:39

aikon schreef:
In een western zadel (boom/boomloos) heb je veel minder "stevigheid" dan in een dressuur zadel. Het hangt dus erg af van hoe goed jouw onafhankelijke zit is ;)

Dat ligt aan het westernzadel. Ook daar heb je zadels die je opsluiten. Een reiningzadel is heel wat anders dan een pleasure zadel of cutting/working cowhorse zadel. De algemene stelling dat een westernzadel minder stevig zit is hetzelfde als dat ik roep dat een Engels zadel minder stevigheid geeft, zonder te nuanceren tussen een springzadel, dressuurzadel, of die lichtgewicht dingen die ze bij de paardenrennen gebruiken.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:56

Het hangt van paard, ruiter en zadel af. De combi van die drie moet kloppen en je kunt dus niet in het algemeen zeggen dat boomloos of boom geschikter is voor het inrijden. Hetzelfde geldt voor het model zadel, of dat nou Engels, Western, Spaans of nog iets anders is, het moet kloppen voor de combi paard/ruiter. Zadels die door sommige mensen als perfect worden afgeschilderd kunnen vreselijk zijn voor andere combi's.
Wel zou ik zorgen dat ik bij een jong paard een zadel heb dat de druk goed verdeelt, dus niet zomaar een boomloos "vodje" erop, maar met een goede drukverdelende pad of constructie.
Voordeel van westernzadels is dat je iets hebt om vast te pakken, maar aan een Engels zadel kun je ook een bokriempje maken. Spaanse zadels zit je in principe goed in opgesloten, geeft ook een heel zeker gevoel (of een enorm opgesloten gevoel, afhankelijk van de ruiter :+ ).

Marrrr93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:29

Ik rijd ook met een boomloos zadel, en ik zit erg stevig. En zoals ik hierboven al zag, je kan voelen wanneer je paard aanspant etc.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:20

Ik rij met boomzadels en kan ook voelen wanneer het paard aanspant, kwestie van goed leren voelen en interpreteren. ;)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 11:47

Ik houdt wel van een zadel waar je een beetje in 'opgesloten' zit.
Dus bijv een zadel met een diepe zit of kniewrongen.

De Barefoot London heeft deze, maar de Arizona en Nevada spreken me ook wel aan.
Ik heb zelf altijd in verschillende boomzadels gereden.

muffin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:23

Ook ik ga over een tijd mijn Tinker inrijden boomloos.
Naar mijn mening kan dat makkelijk!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:59

Je kunt een paard prima inrijden met een boomloos zadel, mits je zelf goed zit.
Je gaat echt alle kanten op slingeren met je heupen en benen als er er voor het eerst op zit. Je moet het echt leren (na mijn ervaring dan). :P En dan moet je ook nog eens blijven zitten als je paard zou bokken of een snelle wending maakt.
Het paard voelt alles beter. Hebt een super contact, waardoor je dan ook sneller 'verkeerde' drukmomenten etc. uitoefent. Mijn paard trekt zich daar niets van aan, maar een ander kan dat misschien wel doen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van zowel jou als je paard.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:40

volgensmij kan het zat en maakt het niet heel veel uit!

op de manege staat bij ons een heel koppige ijslander x fjord die ook boomloos word gereden, die springt er regelmatig vandoor!

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:44

Ik ben ook mijn haflinger boomloos aan het inrijden, bijna 4 jaar , korte rug en stevig gebouwd! Vind het heerlijk rijden, ik zal niet meer zonder kunnen :) .

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:54

Ik heb mijn kwpn'r met een barefoot cherokee ingereden, maar vind het zadel verschrikkelijk en absoluut niet stevig zitten. Het voelde net of ik in de spagaat zat, kon daar ook echt niet aan wennen en kreeg er last van mijn heupen van. Het zadel staat daarom weer te koop. Ik rijd nu weer met een boomzadel. Onze welsh gaan we komende zomer ook gewoon met een boomzadel inrijden. Geen boomloos mee voor mij. Met een goede barebackpad rijden vind ik wel weer fijn, maar dan wel op een ervaren paard.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:56

Bij de opfok en africhtings stal waar ik help rijden we ook een tinker x welsh cop in met een boomloos zadel, omdat er geen zadel met boom te vinden is die hem past. Gaat bij hem wel goed :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:03

Ik rij nu boomloos met Spaans zadel wat perfect ligt én zit, maar heb ingereden met Barefoot Cheyenne waar ik vreselijk in zat, vanwege de breedte van het zadel. Ook het gevoel alsof m'n heup uit de kom werd getrokken door de breedte. Vond het zadel ideaal om mee te beginnen, omdat ik niks hoefde aan te passen aan het zadel en ik daardoor niet bang hoefde te zijn voor knelling ergens bij m'n paard. Maar al vrij snel was ik er best klaar mee. Nu rij ik dus boomloos met Spaans zadel en ik wil niet anders meer.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:35

Ze passen inderdaad geweldig goed!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:38

mijn paard schrikt heel vaak maar blijf altijd zitten hoor !

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:59

Ik rij zelf op beide zadels die je noemt (volgens mij) en ik vind t heerlijk zitten! :D op t begin wel wennen, t zit opeens veel breder. Ik heb er eigeblijk nooit last van gehad dat dat het minder minder steun gaf, terwihl ik toch echt een manegeruitee met een barslechte zit was. maar als ik nu op een dressuurzadel ga zitten, voelt dat wel opeens heel stevig :+
Ik denk dus dat je gewoon goed met zon zadel kan inrijden :D

Sorry voor de typfouten, zit op mobiel. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:04

Ik zou ook altijd kiezen voor het inrijden met een boomloos zadel. Sowieso vanwege de stevige, diepe zit en de goede pasvorm voor het paard..
Ik neem aan dat iemand die paarden gaat inrijden een goede zit heeft.. maar met een boomloos zadel wordt je daar nog even goed aan herinnert, omdat het zadel je minder steun geeft, en je dus gewoon een goede, onafhankelijke zit moet hebben.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:12

Ook ik ga mijn haf inrijden met een boomloos zadel, ik heb voor hem een barefoot barrydale gekocht :) we zijn momenteel nog druk op de grond bezig, maar heb er al wel een paard x met zadel opgezeten. Mits je kiest voor een boomloos zadel van goede kwaliteit met een goede druk verdelende pad eronder, met de juiste inlages en een passende pommel kiest ben ik van mening dat het voor je paard fijner is om boomloos gereden te worden. Zadel vormt mee met de rug, paarden kunnen er vaak vrijer onder bewegen dan onder een boomzadel.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:24

SuperLiesje schreef:
Ook ik ga mijn haf inrijden met een boomloos zadel, ik heb voor hem een barefoot barrydale gekocht :) we zijn momenteel nog druk op de grond bezig, maar heb er al wel een paard x met zadel opgezeten. Mits je kiest voor een boomloos zadel van goede kwaliteit met een goede druk verdelende pad eronder, met de juiste inlages en een passende pommel kiest ben ik van mening dat het voor je paard fijner is om boomloos gereden te worden. Zadel vormt mee met de rug, paarden kunnen er vaak vrijer onder bewegen dan onder een boomzadel.

Mijn oude merrie is het niet met je eens, die heeft veel bezwaar tegen boomloos :P