Sommige paarden gewoon meer aanleg voor VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Sommige paarden gewoon meer aanleg voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 01:12

Mijn paard snapte het buigen en het voetje geven heel snel. De overstap van voetje geven met zweep, naar datzelfde maar dan zonder zweep ging ook heel soepel. Steigeren, dat doet ze wel, maar nooit mijn richting uit, dus belonen blijft moeilijk. Maar we doen het rustig aan.

Sinds kort gebruik ik het hekje vooraan de uitloop om bij haar binnen te lopen ipv onder de draad aan de zijkant te duiken (daar staat nu een paard). Dat hekje opent naar binnen. Daisy staat natuurlijk altijd meteen te drammen :+

Maar ik hoef maar te wijzen en 'back up' of 'achter' te zeggen, en ze gaat achteruit. Meestal blijft ze dan staan miepen in de uitloop, maar als ik 'binnen' zeg en naar de stal wijs, loopt ze die in en gaat ze aan haar etensbak staan wachten.

Ze maakt het me dus heerlijk gemakkelijk :+

Maar nu vroeg ik me dus af: hebben jullie het moeilijker met jullie paarden duidelijk te maken wat je wil bereiken? Naar achter gaan is niet zozeer VD natuurlijk, maar het is wel lekker makkelijk om maar te moeten wijzen; ik moet haar niet eens aanraken. Wijken voor lichte druk doet ze ondertussen ook héél goed, toen ik haar net had ging ze nogal eens tegen m'n hand hangen. Nu gaat ze opzij als ik nog maar de minste druk geef :D Heerlijk, als je zoveel kunt bereiken puur op lichaamstaal. Bij het spelen merk je dat ook heel hard: ik zie wanneer zij wil spelen, zij ziet wanneer het genoeg is en we klaar zijn. Ze is het er niet altijd mee eens, maar doet wel gewoon wat ik vraag :)

En echt, ze leert het allemaal zo snel! Bedankt, slim paardje van me :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:18

Ik heb er hier 2 staan waarmee ik grondwerk/VD doe. De ene leer echt heel snel en probeert echt mee te denken. De andere vind ik een erg moeilijk geval om iets aan te leren... En hij is minder enthousiast. Dus met hem doe ik ook minder grondwerk omdat hij het minder leuk vind als de pony.

Daphnm

Re: Sommige paarden gewoon meer aanleg voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:21

Mijn verzorg pony is echt een ramp in VD! Alleen voetje duurde een eeuwigheid, hij snapt nu eindelijk wat de bedoeling is :') En hij kijkt ook steeds weg of negeert me >;)
Wees maar HEEL blij dat je zo'n braaf paard hebt ! (;

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:51

Hier nog een slimmerdje!
Mijn Tinker is gek op VD....en allerlei spelletjes. Ze is heel nieuwsgierig en ze snapt dingen ook heel snel. Soms verzint ze ook zelf dingen (of ze kan gedachten lezen :D )
Voorbeeldje: Een paar weken geleden had ik 's een bal meegenomen. Leek me leuk om te kijken hoe ze daar op zou reageren en of ik 'r een kunstje zou kunnen leren, bijv. terugrollen. Nou, leg de bal neer in stal en loop naar achteren om de staldeur even dicht te doen, Tinka ziet die bal en.....rolt 'm vervolgens tot mijn stomme verbazing met d'r snoet naar me toe. Nog voordat ik ook maar iets gevraagd had! Toeval? Nou echt niet, elke keer als ik de bal naar d'r rolde kreeg (en krijg) ik 'm keurig terug....!
Die rode bal.....ze is er gek op, bijna altijd als we klaar zijn met het werk doe ik nog een kwartiertje ofzo VD met 'r. Ze staat dan al op me te wachten en als ik met die bal aankom dan is ze gelijk helemaal attent. Inmiddels heb ik 'r ook geleerd om de bal met 'r snoet uit m'n handen te gooien (is dan zogenaamd ondeugend en dat vindt ze mooi!), en de bal terug te schoppen als ik 'm tegen haar voorbeen rol. Gaat nog wat houterig, maar ze snapt de bedoeling.
De vorige eigenaresse van Tinka vertelde me desgevraagd dat ze nooit iets met een bal gedaan heeft met Tinka, ze had het wel eens geprobeerd, maar Tinka vond er niks aan.....

Ik denk dat het verschilt per paard, sommige hebben geen of minder interesse in dat soort dingen of leren gewoon minder snel.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 02:00

Die van mij leert ontzettend snel. En komt 'zelf' met ideeën. Het steigeren bv had hij binnen 2 x commando er aan vast door! Terwijl hij nog nooit bij mij gesteigerd had ook niet in staking.
Daar in tegen wil de pony van mijn zusje totaal niet leren. Zij vind t ook minder leuk.. Denk dat dat een hele hoop scheelt. Die van mij wil alleen maar vden..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:06

Vaak ligt het aanleren van VD vooral bij de trainer :) je moet kunnen overbrengen wat je wilt en bedoelt...

Elk paard moet anders gemotiveerd worden :j

Maar, er zijn inderdaad ook paarden die het gewoon ' minder ' interessant vinden. Maar ook veel paarden die vinden de kleine kunstjes zoals flehmen, kusje geven enzovoorts vreselijk, maar vinden de grote oefeningen geweldig.

Je zult als trainer ook je paard een stukje moeten motiveren. werk je met druk? Werk je met beloning? Werk je met stem EN beloning? Wanneer je een paard alleen met zn clickje en zn brokje beloont doet je paard het op ten duur alleen omdat hij dan een brokje krijgt, ga jij als trainer zelf enorm enthousiast reageren als je paard het goed doet, dan zal hij extra ' beloning ' ervaren, want hij is natuurlijk de beste en geweldig... Let alleen wel op dat je paard zichzelf niet te fantastisch gaat vinden :')

LoveRadjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:27

Ik heb een Arabisch Volbloed merrie van 20 waar ik vd meedoe. Ze is nog superfit en pakt alles razendsnel op. Af en toe heb ik wel het gevoel dat ze wat minder enthousiast is. Dan stop ik gewoon en probeer het een paar dagen erna weer.

Dan heb ik nog een halve arabier staan, hij is 4 en nog niet onder het zadel. Sundance leert supersnel en heeft er dikke lol in. Hij is altijd zó enthousiast. ;-)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:39

ik heb veel vd gedaan met mijn tinker voor dat hij is beleerd hij pikte het echt snel op.komt denk ik ook wel door de leeftijd ze zijn nu namelijk nog super nieuw schierig

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:58

Die van mij leert ook super snel! Binnen 1 dag had ik gewoon "de basis" van de jambette! Maar ja bij elk paard is dit natuurlijk anders...

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:05

volgensmij verschilt het gwn heel erg per paard;) de een leert het heel snel en de ander heeft er toch echt wat meer tijd voor nodig :+