Help! 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Help! 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:42

Ik sta voor een keuze waar ik wat hulp bij kan gebruiken. Ik heb een 20-jarige new forest merrie met artrose en de ziekte van Cushing. Ze heeft de afgelopen jaren op een stal gestaan waar ze 's nachts op stal stond en overdag buiten. Het overdag buiten staan werd echter steeds minder en mijn pony ging onregelmatig lopen. Ik heb in de buurt gezocht naar stallen waar ze meer buiten zou kunnen komen maar die heb ik niet kunnen vinden. Daarom heb ik besloten haar voor de winter dik 100km verderop te stallen in een revalidatie / rusthuis met grote loopstal met permanente doorloop naar de wei. Ze is hier zo enorm opgeknapt dat ze vervelend begint te worden. Ik kom momenteel alleen in de weekenden en ze komt weinig in handen. Het is echter een heel fanatiek dier dat graag onder het zadel loopt. Ze verveelt zich nu een beetje en wordt daar klierig van. Loopt als een kievit en heeft de energie van een jong paard. Kortom, ik wil haar weer naar huis halen. Dan rijst de vraag, waar ga ik haar stallen? Het is van nature een dier dat extreem veel behoefte heeft aan beweging en uitdaging. Staan alle paarden rustig te grazen dan komt zij als een gladiool 'retteketet ik ben een raket' langsgestoven. Ik heb haar nu 17 jaar en ken haar niet anders dan als een dier dat altijd wil bewegen.

Ik heb na veel stallen kijken nu 2 mogelijke kandidaten:
Stal 1: 's nachts op stal, overdag in de zomer in de wei, in de winter in de paddock. 3x daags ruwvoer, middenin het bos met een goede 20x40 buitenbak.

Stal 2: 24/7 weidegang, 4 weides met in elke wei een schuilstal van 3x12m, deze zijn op de wind gebouwd, overhangende bomen aan een kant, onbeperkt ruwvoer. In elke weide van ongeveer 2 a 3 hectare staan max 5 paarden. Goede 20x70 buitenbak en ook middenin het bos. Geen plek om droog je paard te borstelen, alles is buiten. Wel is de poetsplaats enigszins beschut met overhangende boomtakken. De weides waren nu, met dit weer, kurkdroog.

Stal 2 heeft me enigszins overrompeld. Ik vond de paarden ontzettend tevreden en het concept spreekt me erg aan. Ik ben echter 17 jaar geleden begonnen met ponylief 23u per dag op stal. Als snel verhuisden we naar een plek waar ze in de zomer op de wei kon met winters op stal omdat ze levensgevaarlijk was met 23u per dag op stal staan. En omdat ik het eigenlijk heel zielug vond. ;-) Daarna dus een stal met ook de winters overdag buiten. En nu?? Ik vind het nogal een stap om haar 24/7 buiten te hebben.

Daarom hoor ik graag jullie ervaringen. Vooral van mensen met oudere dieren met kwaaltjes. Hoe zijn jullie paarden met 24/7 weidegang? Hoe bevalt het jullie zelf om geen stal en droge plek te hebben? Hoe doen jullie het in de winter met oudere dieren en 24/7 buiten. Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken of op moet letten mocht ik overgaan naar deze stal? Brand los! :-)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:46

Ik ben vrijwilliger bij een stichting die oude manegepaarden opvangt. Dit gaat om 25+ paarden (waarvan sommigen 30+) die soms hun hele leven manegepaard zijn geweest en niet veel weide hebben gezien. Veel van deze dieren hebben ook artrose. We houden ze allemaal 24/7 buiten en zien de dieren vanaf aankomst hier steeds soepeler worden, continue beweging op de weide doet goed aan de artrose. Het is wel belangrijk dat ze evt droog en warm kan liggen (maar dat is in orde via de schuilstallen vermoed ik?) Hier dus enkel positieve ervaringen. De mooiste ervaring was toch wel een 36 jarig manegepaard (ik heb evt foto's als je wil :) ) dat toen hij pas bij ons was erg stijf was, en na enkele maanden vlot opstond na het rollen en een galopje door de wei deed.

edit: de oudjes kregen allemaal dekens op in de winter (werden niet geschoren uiteraard :P ) en sommigen supplementen. Verder niks extra nodig, wel veel ruwvoer natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 09-02-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:46

Als ik het goed begrijp is stal 2 vergelijkbaar met je revalidatie stal qua binnen/buiten. Aangezien ze daarvan zo is opgeknapt lijkt mij dat stal 2 de beste optie op het houden van een bewegen? "ja, joepie" pony is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:48

Ze zou idd droog kunnen liggen in de schuilstal maar daar ligt verder geen stro in o.i.d. Gewoon weidegrond als bodem.

De revalidatiestal heeft echt een grote stal met stro waar ze met 5 vrienden in staat en de staldeur staat altijd open zodat ze naar buiten kan.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:57

In de zomer kan 24/7 inderdaad geen kwaad, alleen s'winters, dan ligt het er net aan.
Ik vind zelf 24/7 op zich wel oke, en als je in stal 2 écht alles hebt wat je nodig hebt, dan kan dat prima lijkt mij zo.
Zelf is deze winter het 'oudje' van mn oma overleden. Dit kwam door iets koliekachtigs, doordat ze met die hevige sneeuw opeens niet naar buiten kon. Ze kon ook niet naar buiten omdat haar vriendinnetje zeg maar 31 is, en erg last van haar benen heeft. Ze konden totaal niet gescheiden, ze waren erg gehecht.

Doordat ze plotseling haar 'raketkunsten' niet kwijt kon, is er iets misgegaan, oorzaak is niet helemaal bekend.

Dus dit is mijn tip: als ze lang of 24/7 buiten staan, bouw het dan af, of zorg ervoor dat hij op zn minst een halfuurtje naar buiten kan. Die plotselinge om-switching is dus niet best voor ze.

Bij een 24/7stal zou dat dan misschien ook niet voorkomen, maar toch, ik hoop dat je hier iets aan hebt! :)

friesiszwart

Re: Help! 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:55

Indien er altijd een droge plek is en de schuilstal voor beschutting denk ik dat je paard hier heel goed zou kunnen staan.
Echter wat doe je als hij iets krijgt waardoor je paard wel op stal moet (ook al is dit tijdelijk)?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 14:30

Dat zou niet kunnen, er is geen stal. Paarden kunnen eventueel wel apart in de paddock maar niet in een stal.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:39

Ik wist het wel. Stal 2. Ik doe het al 15 jaar zo. Ook geen droge plek om te borstelen (is er wel maar gebruik ik niet omdat dat ong 500 meter verder is. Je went eraan. En het heeft ook wel wat eigenlijk. We hebben hier een oudje staan van 37 jaar. Ook die staat altijd buiten. Als we die op stal zouden zetten kan je haar wegbrengen denk ik. Voor de spieren etc is het goed dat ze kunnen lopen wanneer ze willen. Zeker als je aangeeft dat ze het zo naar haar zin heeft buiten, zou ik echt vor optie 2 gaan. Koop een thermobroek, muts, sjaal, warme jas, handschoenen, boots en je bent er helemnaal klaar voor. Ook is het fijn dat het in een bos is waar je dus, al heb je weinig tijd, altijd wel even snel kan rijden of wandelen.
En bij ziekte is er altijd een oplossing......tenminste dat is bij ons zo omdat we best wel wat mensen in de omgeving hebben met stallen waar, als het echt nodig is, altijd wel een plekje gemaakt kan worden.

merel40

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:39

mijn paard nou ja ex paard (ze is nu dood) stond van 6 uur s ochtends tos 7uursavonds in de weide met 3 anderen paarden, ze had ook nog veel engie dus ik denk dat dat wel iets is!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:57

Ik zou toch voor stal 1 gaan. Stal 2 klinkt wel leuk, maar als je paard een keer ziek is kan het toch wel heel fijn zijn om het beschut apart te kunnen zetten. Het is niet fijn als je daarvoor de schuilstal moet claimen zodat de anderen geen beschutting hebben of dat je je zieke paard apart moet zetten zonder schuilstal. Daarnaast is het toch wel heel prettig als ze bij een langdurig natte periode in ieder geval 's nachts droog staan, is beter voor de hoeven. Ook is het met een stal gemakkelijker om het voeren wat beter individueel te regelen.
Ik heb nu een paard 's nachts op stal en het andere staat 24/7 buiten met schuilstal. Zodra er een geschikte stal vrijkomt gaat die laatste ook naar de stalgroep. De "stalgroep" gaat in de winter 's ochtends vroeg naar buiten (met ruwvoer) en rond 17 uur weer naar binnen, in de zomer blijven ze ook 24/7 buiten, dus genoeg frisse lucht en beweging.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:18

Ja, daar heeft waratje wel een punt...
En zo te horen gaan die ook vaak genoeg naar buiten. Mij lijkt het eerlijk gezegd wel fijn als ze wel een stal hebben.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:11

Dat is dus net waar ik mee zit. Als alles goed gaat is stal 2 een ontzettend idyllische plek. Maar als een paard ziek wordt of meer zorg nodig heeft, kan je geen kant op. Ook bij hele natte periodes twijfel ik of de bodem van de schuilstal wel droog genoeg blijft. Aan de andere kant kan ze daar wel veel meer bewegen dan als ze 's nachts op stal staat. Lastig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:16

Kleine aanvulling op mijn eerdere post: mijn oudere merrie die dus in de stalgroep woont is nu 26 en ik kan haar op deze manier extra pleziertjes doen met in alle rust seniorenvoer, niet persé een deken op in de winter (eigenlijk alleen met hele dag regen) en in alle rust haar avondportie hooi kunnen eten.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:25

ik doe het ook al heel lang zoals op stal 2, ik zou er niet eens over hoeven nadenken! DOEN

Het argument, dat als ze ziek zijn je ze dan op stal moet zetten (en die dus niet hebt) is onzin, er zijn zoveel meer mogelijkheden om een ziek paard te behandelen.
Als je in ieder geval zordt dat je een deken achter de hand hebt, want die is niet nodig om op te doen aangezien ze onbeperkt ruwvoer en schuilmogelijkheid heeft, komt t echt wel goed hoor.

frisse lucht en beweging is zo belangrijk voor een (ziek) paard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:30

Stal 2 zou ik als ik het zo lees direct doen! Ik denk dat ze het hier heel erg naar haar zin gaat hebben.
En tja als ze ziek word. Als als.. Dan moet het ook nog het type ziek zijn waarbij een box echt meerwaarde heeft. Dan is er vast nog wel ergens een manege in de buurt waar ze tijdelijk kan staan. :j

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:31

Ik heb gwn een halstertje van de welkoop

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:38

Cindybijl, van welke leeftijd zijn jouw paarden?
Gypsy, als je opeens met een ziek paard zit dat een stal nodig heeft dan moet er maar net een stal beschikbaar zijn die fatsoenlijk is. Veel stallen waar je zo terecht kunt hebben boxen leeg met een reden: dan is het er niet ideaal. Je wil bij een ziek paard juist een goede stal, met goed ruwvoer, een goede en betrouwbare stalbaas. Dat vind je niet in een acute situatie, die moet je regelen als je alle tijd en ruimte hebt om een geschikt plekje te zoeken. Een ziek paard verplaatsen vind ik persoonlijk niet zo slim, het is namelijk altijd belastend voor een paard en als ze ziek zijn heb je geen extra belasting nodig. Kliniekbezoek daargelaten, maar dan heb je het over extreem ziek en zul je bij een paard op leeftijd ook heel goed na moeten denken wat goed is voor het paard.
Bij ons is het voorgekomen dat een paard apart moest staan van de groep vanwege ziekte, dan kan ofwel de schuilstal voor dat paard worden gereserveerd en heeft de rest geen beschutting, of het zieke paard moet het met deken zonder schuilstal doen. Beide opties vind ik niet echt acceptabel. In het ene geval ging het om herstel na een koliek-operatie, de andere keer om lichte hoefbevangenheid waardoor het paard niet op het gras mocht met de groep. Het komt niet vaak voor, maar je kunt het niet uitsluiten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:45

Ik zeg ook stal 2. Ik heb zelf een 'oude' fjord (18 jaar nog maar, maar zwaar leven gehad en fysiek dus 'op'.) met echt oude beentjes. Ik heb hem een paar jaar lang 'snachts op stal gehad zodat hij zijn rust kreeg, rustig kon eten en alle andere voordelen die waratje al noemt. In de winter had hij vaak toch 1 of meer keren een paar dagen pijnstilling nodig omdat hij anders te weinig bewoog en steeds stijver werd.
Twee jaar geleden heb ik besloten om eens te kijken hoe hij het zou doen als hij gewoon buiten mocht blijven. Eerste jaar op een weiland met alleen een grote veewagen als stal (waar hij niet in wilde) en dit jaar bij huis,mooie paddock en schuilstal. Hem 24/7 buiten zetten was de beste keus ooit, want sinds die tijd speelt hij weer, galoppeert vrolijk de wei in en het mooiste: pijnstilling is vrijwel overbodig geworden!

Ik denk dat je paard het zelf wel aangeeft. Als ze zo is opgeknapt van het buitenleven, geeft ze aardig aan dat dit haar manier van leven is. Gewoon proberen zou ik zeggen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:42

Juist met de artrose zou ik voor stal 2 gaan. De temperatuurverschillen (stal en buiten) maken het paard vaak juist stijf, zeker icm met stilstaan.

Iemand met artrose (mens of paard) kan niet te lang in dezelfde houding staan/zitten/lopen, dat gaat pijn doen. Je kan het dan binnen lekker warm hebben en iets minder last hebben, zodra je naar buiten gaat slaat de kou meteen op je gewrichten. Niet fijn.

Ik zou dus zeker voor stal 2 gaan.