Denk voor zover ik nu kan observeren een LBE/RBE.
Pony loopt overal doorheen en lijkt nergens bang voor, let op lijkt, want ik denk dat juist vanuit angst hij zichzelf overschreeuwt en ongevoelig wordt. Ben nu aan het oefenen met hem terugzetten om wat meer respect te leren en zijn achterhand van me af te drijven omdat hij die steeds naar me toe keert als ik hem uit mijn ruimte jaag.
Zodra hij alleen is gaat hij enorm hard hinniken, denk dat hij te vroeg bij de moeder weg is gehaald ooit, echt aandoenlijk hoe hij de buurt bij elkaar schreeuwt. (verlatingsangst)
Vandaag geprobeerd om de circling game aan te leren en dat ging goed.
Mijn vraag is hoe krijg ik hem rustiger? Meer gefocust op mij dan op alles in de omgeving? Hoe krijgen we beter contact?
We zitten nu dus in de fase van leiderschap en dominantie en dat gaat gepaard met bokken, gek doen, bijten, hoofd alle kanten op schudden etc maar gaat steeds iets beter. Hij is in die zin ook gewoon nog heel jong en niet opgevoed, dat zie ik ook in contact met mijn andere paard. Trek ie ook helemaal niks van aan ook al bijt, slaat ze.

In de vertrouwde omgeving van de wei gaat het wel wat beter trouwens, dus daar ga ik zowiezo maar even verder met hem voorlopig.
Verder aan de hand wandelen en leren dat hij achter me moet blijven in plaats van voorop draven. (Gek maar bij zo'n klein ponytje laat ik het algauw toe, terwijl bij een groot paard je daar geen seconde over nadenkt)
Hij reageert overigens wel gevoelig op mijn signalen, vooral als ik hem vanuit de achterhand drijf en weer laat stoppen en dan naar me toe vraag. Maar zodra hij in mijn ruimte is wil hij weer over me heen lopen en glipt me door de vingers die kleine draak.
(Doe dus Parelli als je het nog niet doorhad