Ik wil beginnen met dat dit topic absoluut niet is bedoeld om een reltopic te maken. En ook niet om mensen
af te kraken, maar ik ben benieuwd naar jullie mening en maak dit topic om van elkaar te leren!

Al een tijdje heb ik hele erge vragen en twijfels bij 'natural dressage', want in mijn ogen is natuurlijk rijden bijna niet mogelijk.
Even een voorbeeld: Als je een paard wilt laten verzamelen moet je je paard begrenzen, wat niet kan zonder tuig. Begrens je
je paard niet zal je paard niet correct verzamelen, natuurlijk hoef je niet meteen streng bit en sporen ect. te gebruiken (waar
ik trouwens geen problemen mee heb als je weet hoe je het moet gebruiken) maar een bitloos hoofdstel of licht bitje geen
probleem.
Of over het verzamelen: ik zie ook steeds vaker dat paarden tuigloos worden gereden en dan alleen maar verzameld en met
dat knikje in de hals. Waarbij lang laag en actief vaak vergeten word, wat juist zo belangrijk is. De achterhand die
onder de massa komt en niet alleen opgeheven word, ik zie het steeds minder.
Ook zie ik steeds meer dat natuurlijk (tuigloos) rijden steeds meer als een trucje word gezien. Oh mijn paard geeft een knik in
de hals, belonen!
Waarbij er vaak het grote verschil vergeten wordt tussen nagevelijk en aan de teugel lopen. Nagevelijk een paard dat netjes over
de rug loopt en ontspannen (stelling buiging) in het lichaam. Aan de teugel het rondje in de hals. Waarbij nagevelijk lopen goed
is en aan de teugel alleen de afwerking. Steeds vaker zie ik alleen maar die ronding in de hals, en paarden die alleen aan de
teugel lopen zonder nagevelijk te lopen, en dan is in mijn ogen het goede effect weg.
Of in de zin van, oh natural dressage = tuigloos. Laat ik mijn zadel vergeten en altijd zonder zadel gaan rijden. Wat niet goed
is voor de paarden rug, omdat de druk niet goed verdeeld word en je zitbeenknobbels contant in de rug gedrukt worden.
Nu blijft natural dressage leuk, en ben ik ook zeker voor. Maar ik het het idee dat veel mensen tegenwoordig niet meer weten
waar ze mee bezig zijn, en dat vind ik jammer want dat gaat ten kosten van de paarden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen hierover, en laten we er alsjelieft geen reltopic van maken