Afkomen van happen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selena94

Afkomen van happen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 10:31

Ik zit met een best vervelend iets en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mijn verzorgpony (5 jarige Fjord) hapt de hele tijd naar mijn handen of jas voor snoepjes, en stopt ook steeds zijn leadrope of de touwtjes aan mijn jas in zijn mond. Ook bedelt hij heel erg als er eten in de buurt is.

Ik heb hem al geleerd dat hij moet wachten als ik hem een snoepje of zijn eten geef. Dat hij eerst mij de ruimte moet geven met het eten tot ik zeg dat hij het mag hebben.

Maureen95

Re: Afkomen van happen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:43

Wanneer geef je hem snoepjes?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:18

Selena94 schreef:
Ik zit met een best vervelend iets en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mijn verzorgpony ........................................in de buurt is.

Ik heb hem al geleerd dat hij moet wachten als ik hem een snoepje of zijn eten geef. Dat hij eerst mij de ruimte moet geven met het eten tot ik zeg dat hij het mag hebben.

Hoe bedoel je dat laatste? Als je pony hapt en aan al je koordjes zit, heeft hij nog niet echt geleerd om niet te bedelen. Dat wordt zo niet bedelen, maar opeisen met dat happen. Ook niet om niet in jouw ruimte te komen, dat doet hij nl wèl, anders kon hij niet bij die touwtjes komen.
Dat hij niet bij zijn voer komt als je het geeft, is een mooi begin. Dat moet je nu verder uitbouwen.
Je moet hem ook niet te vaak snoepjes geven, alleen als beloning in het begin. Later ga je dat weglaten en beloon je hem met een enthousiaste stem of een kriebel in zijn manen. Als je echt snoepjes wilt geven, geef ze dan niet uit de hand, maar doe ze in de voerbak.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:27

Ik heb ook zo'n happer..ik probeer met stemverlaging en het wordt 'heeeh' of 'pas op' te voorkomen dat hij raak hapt als ik bijvoorbeeld zijn deken aan de voorkant vast doe. Ook staat hij altijd met z'n touwtje te klooien. Het werkt niet altijd, dus ik volg dit topic even!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:34

ZOwieso stoppen met uit de hand voeren.
Alleen zijn eten geven in zijn voerbak. En ook neit hem de verleiding geven door snoepjes bij je in je jas te steken.
Doet hij het ook bij de eigenaar?
Je kan het hem wel afleren maar de eigenaar moet het er ook mee eens zijn.
Je kan hem bv terugbijten dmv met je vingers een hap te nemen (velletje omdraaien bij zijn mond. Maar dit zou ik pas op het moment toepassen. Als het weghouden van voer en een keer stemverheffen niet voldoende bij hem blijkt te zijn.

In elk geval niet slaan! Anders word hij/zij kopschuw. Je kan hem best een keer een por naar achteren geven met je been als hij echt teveel in jouw ruimte komt.

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 11:37

Ik geef hem zo goed als nooit snoepjes. ook nooit gedaan tijdens het spelen. Ik beloon altijd met mn stem en een kriebel.

dat ruimte geven bedoel ik bijvoorbeeld. als ik hem na t spelen een snoepje geef. Ligt die op mijn open hand. Zolang ik niet mijn hand naar zijn mond breng mag hij t snoepje ook niet pakken. ook met zijn voeremmer. als ik hem die geef moet ik m eerst rustig kunnen neerzetten en een stap naar achteren kunnen doen voordat hij bij de emmer mag.

Ik gebruik zelf als hij iets doet wat niet mag het 'tsst' geluidje dat je altijd hoort bij Cesar Milan. Hij weet dan dondersgoed dat hij moet stoppen, maar op een of andere manier doet hij dat niet als hij ergens op aan het kauwen is. Slaan doe ik niet. Terugbijten wel, maar werkt niet echt. voor twee seconden, maar meer ook niet. hoe lang ik t ook aanhoud.

Het ruimte geven zal ik proberen, maar hij grijpt ook zijn leadrope.

Zou het trouwens kunnen dat hij aan t wisselen is met 5 jaar? Hij kauwt namelijk pas sinds de laatste tijd zoveel op alles.... Eerst was het minder

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:15

Wij hebben nu weer een jong paard, verschrikkelijk lief en aanhalig, véél te aanhalig. Als je zijn stal binnenkomt zit hij al bijna op schoot <3 en in mijn zak. Die hebben we toch echt een paar keer enkele passen achteruit gezet en als hij dat deed, enthousiast beloond, met de stem. Nu blijft hij netjes in zijn stal staan zonder dat hij bijna in mijn zak zit.
Dat je paarden in het begin beloont met wat brokjes als ze hun best doen is natuurlijk goed, maar op een gegeven moment is dat over, zeker als ze van het type bedelaar zijn. Ze krijgen bij ons hun beloning (appel, wortel, snoepje) in hun voerbak, nà het werk.
Het verbaast mij nog steeds hoe blij paarden ervan worden als je zelf heel enthousiast bent en het laat horen, wanneer ze hun best voor je doen.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:46

Ik sta op een grote manege waar de lesklanten altijd de paarden na hun les worteltjes geven en dat dan ff lekker hard in die voerbakken gooien (feest natuurlijk...) Hij maakt zich dan 2 meter groot en staat het hardste te schrapen. Ik heb al heel vaak gevraagd of ze hem niet willen geven omdat ik niet wil dat hij bedelt om voedsel, maar vaak ben ik dan al te laat omdat hij nogal opvalt met z'n gedrag... Hoe pak je dat dan aan?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:07

elady schreef:
Ik sta op een grote manege waar de lesklanten altijd de paarden na hun les worteltjes geven en dat dan ff lekker hard in die voerbakken gooien (feest natuurlijk...) Hij maakt zich dan 2 meter groot en staat het hardste te schrapen. Ik heb al heel vaak gevraagd of ze hem niet willen geven omdat ik niet wil dat hij bedelt om voedsel, maar vaak ben ik dan al te laat omdat hij nogal opvalt met z'n gedrag... Hoe pak je dat dan aan?

Tja, dat is lastig.
Je moet consequent zijn vind ik, dus òf nooit, òf altijd. Ben bang dat je het de lesklanten niet af kunt leren, of zou een bordje op stal helpen?
Maar, als hij bij het voeren van de manegeeigenaar ook zo ongeduldig is, zal hij waarschijnlijk niet meer afleren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:10

Hij zal op die leeftijd in principe niet meer wisselen (of hij is erg laat), maar hij kan wel last van zijn gebit hebben. Laat een tandarts zijn gebit controleren.

Verder kom je alleen van happerig gedrag af als je zelf heel consequent bent en eventuele bestraffing erg goed timed. Van een goedgetimede tik worden ze ook niet kopschuw, maar veel mensen zijn te laat en dan loop je wel risico's.

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:20

Waratje schreef:
Hij zal op die leeftijd in principe niet meer wisselen (of hij is erg laat), maar hij kan wel last van zijn gebit hebben. Laat een tandarts zijn gebit controleren.

Verder kom je alleen van happerig gedrag af als je zelf heel consequent bent en eventuele bestraffing erg goed timed. Van een goedgetimede tik worden ze ook niet kopschuw, maar veel mensen zijn te laat en dan loop je wel risico's.

De tandarts komt inderdaad eind deze week.
Hoe bedoel je goed getimed? Als hij hapt meteen terughappen? Dat lijkt me best logisch. Anders weet hij niet meer waar hij voor gestraft wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:24

maar hapt hij dan naar eten of zit hij gewoon overal graag aan met zijn lippen?
Hapt hij in jou of alleen aan touwtjes ed ?

Dat vindt ik een groot verschil.
Mijn dier zit ook graag overal even aan. Even voelen wat het is of om ermee te spelen ( zweep is een leuke speledingetje in je mond)
Maar happen naar eten of naar mij doet ze niet... dat is iets heel anders.

Uit jouw verhaal wordt me niet helemaal duidelijk of het spelen is , of echt op zoek naar snoepjes. Juist omdat jee aangeeft dat hij braaf wacht met eten.

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:26

hij hapt in de touwen, zweep, maar ook in mijn jas en soms handen...

en dat wachten moet ik hem vaak nog wel eerst naar achteren sturen en dan snapt hij dat t betekent dat hij moet wachten. vrijwillig doet hij dat niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:28

uit de mond trekken; ik wacht tot mijn pony het touw in de mond heeft en ruk het er dan hard uit.
Dit op aanraden van een goede instructeur! Na 2 keer snapte hij het goed en heeft nooit meer het touw in de mond genomen :) ook mijn jas wordt nu veel meer met rust gelaten en nu is alleen even 'uh' zeggen voldoende.

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 14:34

vuurneon schreef:
uit de mond trekken; ik wacht tot mijn pony het touw in de mond heeft en ruk het er dan hard uit.
Dit op aanraden van een goede instructeur! Na 2 keer snapte hij het goed en heeft nooit meer het touw in de mond genomen :) ook mijn jas wordt nu veel meer met rust gelaten en nu is alleen even 'uh' zeggen voldoende.

is dat niet iet wat hardhandig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:36

Valt mee :) het was gewoon ontzettend duidelijk voor hem. Gewoon een korte ruk.
Was maar 2 keer nodig om het duidelijk te maken en ik heb er al jaren plezier van!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:10

Je kunt het happen ook op commando zetten, sommige paarden willen gewoon graag dingen in de mond nemen, die kun je leuk leren aporteren ofzo ;)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:12

Dat gaat bij de mijne absoluut niet werken, dan wordt het een spelletje touwtrekken met een paard van 800 kilo. Ik zeg gewoon 'los', geef druk op het touw naar beneden (als hij hem vast heeft) en laat het pas vieren als hij het los gaat, dan 'braaf' en het probleem is opgelost.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:17

Selena94 schreef:
hij hapt in de touwen, zweep, maar ook in mijn jas en soms handen...

en dat wachten moet ik hem vaak nog wel eerst naar achteren sturen en dan snapt hij dat t betekent dat hij moet wachten. vrijwillig doet hij dat niet

Dit doet die van mij ook. Hij is al 21 jaar, en krijgt bij ons nooit snoepjes. Heeft hij ook zelden gekregen.
Wij staan op eigen grond, hij krijgt dus ook niet stiekem iets van vreemden want die lopen er niet rond. Alle voer krijgt hij in zijn voerbak.

Die van mij doet het denk ik om aandacht te trekken.
Hij maakt ook z'n touwtje zelf los, probeert mijn jas open te ritsen. Net een houdini.
Maar hij mag dat absoluut niet!

Wanneer hij met zijn mond iets pakt roep ik UHH, en krijgt hij een tik op zijn neus (niet hard, maar het schrikt hem wel af).
Doet hij het nog een keer, hoef ik alleen nog maar UHH te roepen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:45

Selena94 schreef:
vuurneon schreef:

is dat niet iet wat hardhandig?

Dat valt wel mee hoor, beter één keertje duidelijk, dan dat vriendelijke gesmeek wat hij aan zijn laars lapt. En consequent blijven, dat is heel belangrijk. Niet, nu eens wel en dan weer niet toestaan, ze snappen er dan niets meer van.
Zo wordt ook echt niet ieder paard van een verdiende, op tijd gegeven, tik tegen zijn hoofd kopschuw. Dat terugbijten of knijpen duurt veel te lang en is ook niet zo zachtzinnig trouwens.

quote: en dat wachten moet ik hem vaak nog wel eerst naar achteren sturen en dan snapt hij dat t betekent dat hij moet wachten. vrijwillig doet hij dat niet.
Hij moet op den duur op een afstandje blijven staan als je met eten komt, of op je lichaamstaal reageren als je aankomt en uitstraalt: opzij! Dat moet hij uit zichzelf opzij gaan.

Selena94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 17:58

Ben net terug van spelen met hem. Heb wat meer de nadruk gelegd op uit mijn ruimte blijven en iedere keer 'tsst' en één beweeging fase 4 yoyogame en dan stopte hij even. Na een keer of vijf was 'tsst' genoeg. zelfs met langs het gras lopen hielp het.
Hij lette zelfs beter op! Hij deed voor het eerst een paar passen met me in 'de dans' (ik gebruik vooral de methode van hempfling)! Trots! Thanks voor de tip

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:17

Die van mij hapt ook overal naar :(
Het helpt bij mij echt niet als ik er iets van zeg.
Ik zal jullie tips ook gaan proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:11

Een goed getimede dreun!

Ik had ook zo'n happer. hij is niet kopschuw, hij trekt wél meteen zijn hoofd terug als hij een hapbeweging maakt, want dan weet ie dat ik zowat een tand door z'n lip sla.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:18

Wat los je daar mee op? Want zo te lezen doet jouwe het nog steeds, ook na een 'goed getimede dreun' en een 'tand door z'n lip'.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

Mijn paarden hebben het allemaal gedaan toen ze jonger waren. Nu is het min of meer voorbij. Ik heb er nog een die gewoon alles in zijn mond stopt, maar niet meer bijt, terwijl hij me in het begin nog wel eens lelijk te pakken heeft gehad. Het speelse gedrag met zijn mond straf ik niet af. Dat is gewoon zijn manier van expressie. Vaak geef ik hem ook wat om mee te spelen.

Snoep geef ik ze allemaal. Maar bedelen mogen ze weer niet en ze moeten het snoepje zachtjes pakken, ook dat kun je dus leren. Het verdere bijtgedrag is min of meer vanzelf over gegaan. Ik blijf uit de buurt, geef ze weinig tot geen kans me te bijten. Zet hun in stapje achteruit, zodat ze niet in mijn ruimte komen. Slaan doe ik absoluut niet, want dat spelletje zie ik mijn paarden de hele dag met elkaar doen, wie een stap naar achter zet heeft het spelletje verloren. Ik verdedig wel, soms heel lomp, mijn ruimte. Ga gerust met mijn armen zwaaien om mijn ruimte aan te geven, etc. Als een paard echt heel bewust naar voren zou stieren om mij te bijten en dus aan zou vallen dan zou ik hem echt een keiharde klap verkopen die hij zijn leven niet vergeet. Maar dat doen mijn paardjes gelukkig niet.