Via een andere discussie hierop uitgekomen, als mogelijke oplossing (of extra hulp) voor mijn probleempony.
Nu werk ik al heel veel met kalmeren door de oren en rond de oren te aaien, had al ontdekt dat dit echt verschil maakte bij mijn pony, en blijkbaar is dat iets uit het TTEAM-gebeuren dus waarom dat niet eens verder bekijken. Ik weet ook dat ze met bepaalde grondwerkoefenigen werken, zoals bv. het labyrinth, wat ik zelf ook al gebruik. Dus ik denk dat het fijn kan aansluiten bij hetgeen ik al doe.
Maar .. waar vind ik info?
De nederlandse website werkt niet (tijdelijk?) en de engelse vind ik zeer weinig op, ofwel kijk ik verkeerd. Ik vind wel wat het is, maar daar stopt het dan ook weer. Geen specifieke dingen of oefeningen of .. Vind je dat niet via internet? Moet daarvoor een boek gekocht worden? En welk boek is dan aan te raden? Want daar zijn er ook al een aantal van heb ik gezien..
Bedoeling is pony 1 minder angstig te maken in het algemeen, en vooral rondom het omhoog houden van de hoeven (het aanraken en optillen is geen probleem, het omhoog houden en er wat mee doen is op zijn zachtst gezegd een ramp, vele verhalen over te vertellen). En bij pony 2 hem meer te laten beseffen dat hij ook nog achterbenen heeft, want dat ontbreekt af en toe wel heb ik het idee. Zolang hij buiten loopt en in een goed tempo gaat dat wel goed, maar anders sloffen die benen er maar achteraan .. Hij tikt standaard balkjes aan en vooral als je hem achteruit laat gaan merk je het, zet hem met zijn achterhand voor iets en het lijkt hem onmogelijk, zet hem halverwege over iets (zodat enkel de voorhand erover moet) en het is geen probleem. Pony zit verder prima in elkaar en het is ook geen ramp, maar er is wel ruimte voor verbetering, en dat kan misschien via deze weg wel

Dus, waar vind ik de nodige info? Waar zitten de ervaringen?
Alles is welkom