paard is bang voor object bij friendly game> hoe reageren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marjoo_

paard is bang voor object bij friendly game> hoe reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:47

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en misschien hebben jullie een idee hoe ik het op kan lossen.
Mijn paardje is bijv. niet bang voor een leadrope, ik kan hem overal met mijn leadrope aanraken,
en hij schrikt ook niet als ik de leadrope over zijn rug ''gooi''
Wat hij echter wel eng vindt, is als ik met de leadrope van die cirkels ga zwiepen in de lucht.

Ookal ligt mijn focus niet op hem, toch gaat hij draaien en rondjes lopen.
Wat kan ik dan het beste doen?
Want stoppen zodra hij gaat lopen lijkt mij geen goede oplossing....

Hopelijk krijg ik antwoord!

Puchje

Re: paard is bang voor object bij friendly game> hoe reageren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:50

En werkt rustig opbouwen niet?
Hoe reageert het paard als jij de leadrope op de grond slaat, zodat hij de zwiep hoort?
Je zou voor de pony uit kunnen lopen, zodat hij het ziet en het achtervolgt.

En dan rustig zwiepen boven zijn rug en elke keer rustig laten neerkomen en elke keer herhalen.

Maar.. het blijft een Friendly game, dus blijven desensibiliseren en niet stoppen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

Gewoon verder doen. Begin met rustige, langzame, grote cirkels (niet meteen die kleine speedcirkels, geeft een heel andere indruk) en als die goed gaan kan je steeds wat sneller gaan draaien. Wanneer je paardje gaat lopen gewoon blijven doen waar je mee bezig bent, zodra paardje stil staat stop je, doe je weer friendly, doe je iets anders of begin je opnieuw. Wat ook kan helpen is van je paard weglopen terwijl je draait, dus gewoon met je rug naar je paard toe en draaien en lopen en laat hem maar achter je het allemaal bekijken. Als je wegloopt hebben ze sneller de neiging om er geen problemen van te maken ;)

Inderdaad niet stoppen als ze gaan lopen, want dan leer je ze dat het stopt als ze gaan lopen ;) Zelf heel rustig blijven (ook niet stiekem denken 'ohjee, gaat ie weer') en dan zal het snel wel beter gaan :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:56

In de basis idd pas stoppen als hij stil staat. Dingen die je kan veranderen:
- Minder intensief zwiepen
- Je houding checken of je "neutraal" genoeg bent
- Andere positie innemen ten opzichte van je paard of met je rug naar hem toe gaan staan
Je kan ook iets slingeren, zodat hij snapt dat hij stil moet (blijven) staan, als ie dat doet dan ook wel gelijk stoppen.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:58

Dankjulliewel voor de snelle reactie.
Ik zal morgen eens proberen hoe het gaat als ik, terwijl ik cirkels maak, wegloop.
Zelf rustig blijven is een goeie, ik merk bij mezelf sowieso dat ik al snel heb van '' oh oh, nu komt het stuk waar hij altijd schrikt''.
Ipv dat te denken kan ik mij beter op mijn ademhaling ofzo concentreren denk ik.

Even offtopci: [***], ik heb net het boek van Ray Hunt uit (think harmony with horses) Hij zegt met veel woorden vaak hetzelfde, maar inspirerend is het zeker.

Devitootje: wat bedoel je precies met slingeren? dat ik het touw slinger of dat ik zelf slingeren loop?

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:05

Ik heb zelf ook het probleem dat ik stiekem nog denk "nu gaat het moeilijk worden" waardoor het natuurlijk moeilijk wordt :+ Het mindert steeds, maar het is toch iets waar aan gewerkt moet worden. Wat je kan proberen is een deuntje fluiten ofzo .. dan ben je daarmee bezig en niet met denken aan wat er mis zal gaan ;)

Moet eerlijk zeggen dat ik van Ray Hunt verder weinig ken of iets heb gelezen :o Vond de uitspraak gewoon leuk :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:15

Kan iemand me het nut uitleggen van deze vorm van "friendly game"? Persoonlijk wil ik dat een paard juist wel reageert als ik met een leadrope de moeite neem om te draaien, want ik ben te lui om "nutteloos" met een leadrope te gaan zwaaien. :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:17

Omdat je paard moet leren herkennen wat je intentie is. Als je met je touw slingert, omdat hij aan de kant moet, dan heb jij een andere intentie, focus en energie dan wanneer je 'zomaar' met het touw slingert. Dan wil je niet dat hij erop reageert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:25

Klinkt meer alsof de persoon in kwestie moet leren om z'n intentie te richten. Mijn paarden hebben geen probleem met het oppakken van mijn intentie, dat is namelijk kleutertaal voor paarden maar niet voor mensen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:48

Maar de meeste paarden hebben allang geleerd dat ze intentie moeten negeren, omdat de meeste paardeneigenaren niet bewust met hun intentie om gaan ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:58

Ja en wat dan nog? Als ze dan bij een baas terecht komen die wel bewust met z'n intentie omgaat hebben ze dat snel genoeg door, hoor. Daar hoef je echt niet oefeningen voor te gaan verzinnen, dat komt vanzelf goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:15

Zal bij sommige mensen vast zo zijn, maar voor heel veel anderen is het toch handig als dingen door middel van oefeningen duidelijk worden gemaakt. Je moet alleen de oefeningen niet als het doel gaan zien, en enkel maar de oefeningen doen zonder te weten waar je mee bezig bent en puur de oefeningen doen. Maar wat is er verkeerd met een oefening waarbij je zegt: nu ga ik zwaaien en mijn paard mag daar geen aanleiding toe nemen om te bewegen. En dan als aansluiting dat je gaat zwaaien en dat je paard wel moet bewegen. Gewoon puur voor jezelf, om jezelf te leren kennen .. Ik zie daar niks verkeerd aan. Voor sommigen vast onnodig, maar voor anderen toch handig :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:43

Waratje schreef:
Ja en wat dan nog? Als ze dan bij een baas terecht komen die wel bewust met z'n intentie omgaat hebben ze dat snel genoeg door, hoor. Daar hoef je echt niet oefeningen voor te gaan verzinnen, dat komt vanzelf goed. :j

Het zijn echt niet zoveel mensen die daar bewust mee om gaan, hoor. Leeuwendeel is zich zelf uberhaupt niet bewust van het feit dat een paard intentie kan lezen. Ik denk persoonlijk dat je er te licht over denkt. Makkelijke intenties (drijvend of uitnodigend, boos of tevreden etc.) kan elk paard makkelijk lezen. Maar kan je ook tijdens het longeren (of wat dan ook) als je paard in galop is, keihard op je paard afrennen om hem te aaien en dat hij dan ook gelijk stilstaat en het niet als bedreigend ziet? Dát noem ik pas lezen van intentie.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:41

Als je een extrovert paard hebt, helpt het vaak om nonchalant, ontspannen rond te wandelen met je paard aan het leadrope. (Keep those feet moving.)
Het uiteinde (of een ander touw) kan je dan rustig heen en weer bewegen, klein beginnen als je een gevoelig paard hebt!
Dat kan je uitbouwen naar kleine cirkeltjes als je merkt dat je paard niet reageert, en dat stilaan opbouwen naar grotere/hardere cirkels.

Uiteindelijk kan je ook in stilstand deze oefening herhalen, let daarbij heel goed op je eigen intentie/lichaamshouding.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 09:43

Rianne11_42 schreef:
Het zijn echt niet zoveel mensen die daar bewust mee om gaan, hoor. Leeuwendeel is zich zelf uberhaupt niet bewust van het feit dat een paard intentie kan lezen. Ik denk persoonlijk dat je er te licht over denkt. Makkelijke intenties (drijvend of uitnodigend, boos of tevreden etc.) kan elk paard makkelijk lezen. Maar kan je ook tijdens het longeren (of wat dan ook) als je paard in galop is, keihard op je paard afrennen om hem te aaien en dat hij dan ook gelijk stilstaat en het niet als bedreigend ziet? Dát noem ik pas lezen van intentie.

Er zijn inderdaad niet veel mensen die er bewust mee omgaan, waarschijnlijk dat er daarom die oefeningen zijn: om de mensen te trainen, niet de paarden!
En waarom zou ik vredesnaam op die manier op mijn paard afrennen om het te knuffelen? Paard nummer 1 wil niet knuffelen, dus dat laat ik wel uit mijn hoofd en paard nummer 2 zou onmiddelijk stilstaan zodra ik stop met galopenergie, maar zou wel zijn wenkbrauwen optrekken als ik op hem af zou komen rennen om te knuffelen. Hij zou waarschijnlijk nog net niet 112 gaan bellen....... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:05

Daarom is Parelli ook een mensentrainingsprogramma (of zoiets :+ ) en niet voor de paarden .. De paarden weten het allemaal wel (is wel duidelijk als je zoveel paarden kan "omscholen", zelfs paarden die al 20 jaar zoals in mijn geval op een bepaalde manier gehouden worden), maar de mens moet het leren ... en daar is Parelli voor, en daar zijn de oefeningen voor .. Zodat je als mens leert hoe je iets op een paard kan overbrengen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:26

Rianne11_42 denkt kennelijk toch dat je de paarden moet leren intentie van mensen te lezen. Het lijkt mij ook vooral een mensentrain programma }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:27

Denk dat Rianne bedoelt dat je als mens moet leren welke intentie je uitstraalt, en dat paarden dit dan oppikken .. Als ik met mijn pony's werk en iemand anders komt erbij dan reageren ze heel anders, en dat ligt dan niet aan de pony's, maar aan ons :Y) Het andere mens straalt (vaak, zeker als ze er niet bewust mee bezig zijn) andere dingen uit dus reageert pony anders ..