paard te koop/te lease

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimkimmertje

paard te koop/te lease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:39

Oproep: paard te koop (of eventueel te lease)

Ok, daar gaat ‘ie dan…

Een tijdje terug heb ik de vreselijk moeilijke beslissing genomen om een nieuw huisje/baasje voor één van mijn paardjes te gaan zoeken. En nu is het dan zo ver dat ik het echt in de openbaarheid ga brengen. Voor sommigen komt dit bericht niet onverwacht, maar voor anderen komt het misschien als donderslag bij heldere hemel. Vandaar even wat tekst en uitleg over het hoe, wat en waarom.

Maar twee paarden onderhouden is een heftige bezigheid, qua geld en tijd en daarom is het verstandiger om voor één van de twee een nieuw plekje te zoeken. Ze gaan echter alleen weg als ik een heel goed huis voor ze vindt. Waarom dan toch ooit begonnen aan twee paardjes? Zoals veel mensen weten is het nooit mijn ambitie geweest om twee paarden te bezitten. Eén paard was al een droom die uitkwam, maar het liep zoals het moest lopen en het werden er twee.
De ene, Rwanda was al als leasepaard van de manege in mijn leven, terwijl de andere, Brannagh, als veulen door mij werd gekocht. Rwanda zag ik op dat moment namelijk nog absoluut niet als optie als een paard wat ik zou kunnen kopen. Maar ik wilde wel graag op haar blijven rijden om mijn eigen rijvaardigheid bij te kunnen houden tot ik ooit op Brannagh zou kunnen rijden. En stiekem was ik ondertussen eigenlijk al enorm aan haar gehecht. En de band met haar werd in de loop der tijd alleen maar sterker, waardoor ik me niet meer voor kon stellen haar ooit achter te moeten laten.
Ik voelde me naar haar echt verplicht om iets voor haar te doen, na alles wat ze voor mij gedaan had.
Dus toen ik de kans kreeg om haar een fijn huisje te geven, kon ik dat natuurlijk niet nalaten!

Maar goed, om te beginnen heb ik dus 3,5 jaar geleden de kans gekregen om een paardje vanaf het begin van haar leven te mogen mee maken, zien opgroeien, opvoeden en waar ik een hele fijne band mee heb mogen opbouwen. Dit was een onwijs mooie ervaring die ik nooit had willen missen.
Dit gaat natuurlijk om Brannagh, mijn lieve kleine Tinkermeisje, die inmiddels is uitgegroeid tot een prachtige en ontzettend lieve dame, die nu langzaam getraind zal gaan worden naar het berijden toe.
Ze is een onbeschreven blad met een heel fijn en ongecompliceerd leventje zoals dat er voor ieder paard zou moeten zijn. Ze is niet alleen ontzettend lief en knuffelig, maar ook enorm leergierig en zoals het een Tinker betaamt af en toe ook lekker eigenwijs. Een dame met een eigen wil, maar met een hart van goud. Enorm nieuwsgierig en aanhankelijk, wat haar tot een echte allemansvriend maakt. Iedereen die haar ziet smelt door haar prachtige verschijning met die sprookjesachtig lange manen en ontzettend lieve snoetje en kalme vriendelijke ogen.

En dan is daar Rwanda, mijn 14-jarige grote lieve, maar o zo eigenwijze Groninger met gebruiksaanwijzing op allerlei vlakken. Alles behalve een allemansvriend. Maar ze heeft mijn hart veroverd op de manege en sindsdien heb ik een band met haar op mogen bouwen die zo sterk is, dat ik haar wel mee moest nemen naar ons paardenparadijsje in Brielle, waar May en ik het zo ontzettend mee getroffen hebben. Ze heeft een vertrouwen in mij gesteld, waar ik zelf nog elke keer weer verbaasd over ben. Ze oogt enorm stoer, maar heeft eigenlijk een heel klein hartje. Ze kan ontzettend lastig zijn, maar als je haar vertrouwen eenmaal gewonnen hebt, is de liefde die je ervoor terug krijgt onbeschrijfelijk groot. Zo’n bijzonder gevoel!
Daarbij vind ik haar prachtig en ze lijkt wel voor mij gemaakt te zijn met haar formaat. Ze heeft een enorm trotste en stoere uitstraling, maar kan ook heel lief en zachtaardig zijn als je haar op de juiste manier benadert.

Twee heel bijzondere paardjes dus, waarvan ik van geluk mag spreken dat ik ze heb mogen meemaken. Van beiden heb ik ook nog eens zo ontzettend veel geleerd!
En toch zal ik een keus moeten maken tussen één van de twee. Wie blijft en wie gaat?
Dit is voor mij een bijna niet te maken keuze, die ik waarschijnlijk dan ook af zal laten hangen van het beste plekje dat ik voor één van de twee zal vinden.

Ik realiseer me wel dat dit voor Brannagh waarschijnlijk gemakkelijker zal zijn, gezien haar ongecompliceerde verleden, haar relatief makkelijke karakter en haar jonge leeftijd. Om over haar mooie verschijning en goede papieren nog maar niet te spreken (al heeft Rwanda beiden ook).

Via deze weg wil ik iedereen vragen om ogen en oren op te houden voor een fijn plekje voor 1 van deze twee bijzondere dames. Alle ideeën zijn welkom, mits het een plek betreft die voldoet aan de volgende eisen:
- 24/7 vrij rond kunnen lopen (op een paddock, in een bak, op de wei), liefst met schuilstal
- in kuddeverband, dus altijd in direct contact met soortgenoten
- een natuurlijke/paardvriendelijke benadering van het paard (dus met oog voor de lichamelijke en geestelijke behoeftes van het paard)
- ik zou het liefst zien dat ze ijzervrij en bitloos door het leven kunnen blijven gaan
- een klik met het nieuwe baasje met een karakter dat past bij dat van het paard vind ik ook erg belangrijk

Een goed plekje vind ik belangrijker dan een smak geld, maar logischerwijs gaat mijn voorkeur wel uit naar een eerlijke verkoop. Ik heb ze immers ook niet gratis gekregen.

Zoals ik helemaal bovenin aangaf is lease van één van de twee ook een optie. Dit zou ik heel fijn vinden, omdat ze dan allebei onder mijn toezicht kunnen blijven staan op een plek die goed voor ze is. Lease is echter alleen een optie als fulltime kan.

Ik hoop op nuttige reacties! Alvast bedankt!
Vragen zijn uiteraard ook welkom!

MarlindeRooz

Re: paard te koop/te lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 00:22

Dit hoort op de bokt markt..

Kaula

Re: paard te koop/te lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:19

Dit hoort inderdaad op de Bokt Markt. Hier een slotje.