ik heb even nieuwe inzichten nodig met 2 kleine dingetjes waar we tegenaan lopen
1. voorhand wegsturen bij longeren
werkelijk ik snap er niks van, ik kan mijn pony netjes om de voorhand laten draaien waarbij de achterhand stil staat en andersom. ik kan hem los longeren alleen op stem
maar als er een longeerlijn aan zit weigert hij zijn voorhand van mij af te draaien (de volte op dus).
ik heb eens kritisch gekeken naar mijzelf wat er mis gaat en het probleem dat ik hem niet op de volte krijgt ligt op de voorhand

wil ik de voorhand van mij af krijgen door druk te zetten, dan draait netjes tot hij zijwaards voor mij staat zeg maar
vervolgens creeer ik ruimte om vooruit te lopen en geef ik het sein om te stappen, op dat moment draait hij weer in. geef ik dan druk om die voorhand weg te krijgen dan blijft hij toch met zijn voorhand mijn kant op draaien, hij doet desnoods een stap achteruit
zo krijg ik hem dus niet aan het lopen op de volte, als hij steeds blijft indraaien (zodra ik hem losklik en exact hetzelfde doe vertrekt hij meteen op de volte, hij snapt het gewoon niet zodra er een lijn aan zit.)
tips?

2. meer rust creeeren met halsteren
Ik vind hem nog erg onrustig met het omdoen van het touwhalster, wil daar graag meer rust creeeren
(niet met voer, A hou ik niet van omkoping, B geeft ie geen moer om voer)
iemand een idee?