Goede boeken over NH + Ervaringen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ina_1994

Goede boeken over NH + Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:23

Had al een soort gelijk topic gevonden maar dat sluit niet echt aan bij mijn vraag,
vandaar dat ik zelf even een topicje open. Als er wel nog een ander soort gelijk topic is, mijn excuses!

Ik wil dus gaan beginnen met NH, het lijkt mij een super mooie en goede methode om je paard te leren begrijpen en een echte band met hem/ haar op te bouwen. Nu heb ik me al wat ingelezen op internet. En mijn vriend had het boek ''mijn trainings methoden in woord en beeld - Monty Roberts'' liggen en daar ben ik nu in begonnen, en er is nu al een andere wereld voor mij open gegaan.
Ben nog niet heel ver in het boek, maar mijn vraag is nu zijn er ook nog andere boeken die ik zou kunnen lezen over NH?
En welke volgorde is handig zodat het nog begrijpbaar is? Had al een aantal boeken gevonden. Maar wil ook wel de ervaringen van andere horen over de boeken welke aan te raden zijn voor een beginner in het NH.

Op ten duur als ik de theorie er achter begrijp wil ik ook gaan kijken voor lessen, aangezien ik zelf liever niet zomaar wil gaan prutsen.
Wil nu eerst dit boek uit hebben van Monty Roberts, maar wat kan ik daarna het beste gaan lezen? Of kan ik beter stoppen omdat dit toch niet een heel goed boek zou zijn en beter één van Pat Parelli gaan lezen of een ander boek?

Alvast bedankt :)

Maureen95

Re: Goede boeken over NH + Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:33

Kijken door de ogen van het paard - van Annemarie van der Toorn vind ik een hele mooie!
Een paard liegt niet

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:36

ina_1994 schreef:
Of kan ik beter stoppen omdat dit toch niet een heel goed boek zou zijn en beter één van Pat Parelli gaan lezen of een ander boek?

Ik denk dat je juist door moet blijven lezen. Verdiep je in boeken over verschillende methodes, en zoek daar je eigen weg in. Niet iedere methode past bij ieder mens en paard, en ik denk dat je voor jezelf moet gaan kijken en uitproberen welke vormen van natural horsemanship voor jou werken. Dat kan er één zijn, of een mengelmoes van allerlei methoden. Wellicht heb je ook wat aan de boeken van Hempfling (een praktisch boek van hem: 101 oefeningen voor natural horsemanship).

Edit: omdat je ook ervaringen vroeg ;) Ik heb bovenstaand boek gelezen, en daar leuke ervaringen mee opgedaan. Er staan praktische oefeningen in met duidelijke uitleg, maar ook wat achtergrondinformatie over waarom een oefening uitgevoerd wordt, en waarom juist op die manier. Niet alle oefeningen werken even goed, en je moet je ook dan weer afvragen welke oefeningen en methoden je daaruit kan toepassen. Het is niet alsof je 101 kunstjes aanleert die je ook allemaal moet beheersen ;)

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:03

Ik ga mee met Szan en denk dat het juist handig is dat je zoveel mogelijk leest. Zelf ben ik een voorstander van Parelli (boeken van hem gelezen en zijn dvd's tm level 2 gekeken), maar er is inderdaad nog zoveel meer. Ook boeken die niet heel direct over het toepassen van NH gaan, maar wel mooi zijn is bijv. 'paardenpersoonlijkheden' van Hempling. Erg mooi om te lezen. Veel mensen volgen niet rechtlijnig een methode maar halen uit meerdere methoden dingen die bij hen het beste passen en gaan op deze manier met hun paard om.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 23:47

Kijk aan dit commentaar heb ik wat, en daar zat ik zelf dus ook al aan te denken :)
Super bedankt!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:09

Ook een aanrader is Grondwerk met paarden van Inge Teblick. Die volgt geen NH stroming maar geeft een duidelijke objectieve kijk op alles rondom grondwerk en dat is tenslotte ook erg belangrijk in NH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:41

Zou toch die van Pat Parelli adviseren om als volgende op te pakken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:27

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:37

Boekje is niet meer nieuw te krijgen, heb hem eventueel nog tweedehands liggen. Doe maar een bod.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:52

ik zou verschillende boeken gaan lezen, verschillende methodes. aan elke methode zitten wel dingen waar je het niet mee eens bent en dingen waar je je helemaal in kunt vinden. zo kun je allemaal methodes combineren, je hoeft echt niet één methode alleen te gebruiken. Ik vind trouwens zelf de boeken van Hempfling erg handig en ik kan me ook erg in zijn methode vinden.

ina_1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 10:10

Bedankt voorde reacties en ik was zeker al van plan om mij niet aan één methode te houden.
Het is ook natuurlijk proberen waar ik maar ook mijn paard het fijnste op reageert.
Mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag is in ieder geval gevuld, hihi :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:29

minajtje schreef:
Ik vind trouwens zelf de boeken van Hempfling erg handig en ik kan me ook erg in zijn methode vinden.

Nu ben ik toch even benieuwd: wat is er precies zo handig aan die boeken? Ik heb er zelf meerdere gelezen van hem, maar het geeft mij echt te weinig concrete handvaten om er mee aan de slag te kunnen. Wat dat betreft heb ik veel meer gehad bijvoorbeeld aan het boek van Emiel Voest, en nog meer aan de nieuwere level DVD's van Parelli. Die laatste al helemaal in combinatie met mijn lesgeefster :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:17

Wendy schreef:
minajtje schreef:
Ik vind trouwens zelf de boeken van Hempfling erg handig en ik kan me ook erg in zijn methode vinden.

Nu ben ik toch even benieuwd: wat is er precies zo handig aan die boeken? Ik heb er zelf meerdere gelezen van hem, maar het geeft mij echt te weinig concrete handvaten om er mee aan de slag te kunnen. Wat dat betreft heb ik veel meer gehad bijvoorbeeld aan het boek van Emiel Voest, en nog meer aan de nieuwere level DVD's van Parelli. Die laatste al helemaal in combinatie met mijn lesgeefster :)

ik heb in de boeken toch best wel wat oefeningen gevonden. het zijn geen boeken met op elke bladzijde een oefening nee, maar ik heb er zelf toch erg veel aan gehad om die boeken te lezen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:23

bij die vrouw Elma middel heb ik les gehad :D

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 00:55

Les nemen lijkt mij het beste aangezien timing een van de belangrijkste dingen is en dat leer je het beste door les te nemen of clinics te volgen. Je verdiepen in het 'paard' daar kan je je wel op inlezen, de boeken van bv Mark Rashid zijn erg leuk om te lezen vind ik.

Ik was trouwens een week geleden op Equiday en zag daar een stand van een natural horsemanship magazine dat ergens deze zomer verschijnt. Volgens de website komen alle vormen van horsemanship aan bod. Ik ben erg benieuwd, het lijkt me wel een interessant blad. Hier staat meer info www.level-upmagazine.nl

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:37

Luister van Kl*aartje V*an St*een is wel goed. Ik heb nog een geweldig goed boek: Grondwerk voor beginners denk ik dat het heet, maar dat moet ik vanavond even nakijken!