NH met whiplash is dat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Denise1984

NH met whiplash is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 09:16

Anderhalve maand geleden ben ik tijdens het opstappen van mijn paard gevallen. Ik wilde net mijn rechtervoet in de beugel doen toen hij ergens van schrok er in volle rengalop vandoor ging paar bokken gaf en ik eraf lag. Meteen voelde kik mijn nek opzwellen en op een plankje met blokken naar zh vervoerd. Nu heb ik van de week eindelijk erachter gekomen dat ik een whiplash heb en slik nog steeds morfine en diazepam tegen de pijn. 18 dec nog een MRI.

Na het ongeluk is er een breuk gekomen in het vertrouwen in elkaar. Ik heb ook nog niet geprobeerd om te rijden ik durf het nog niet plus dat ik ook nog een nieuwe cap moet kopen. De ander heeft een scheur opgelopen tijdens de val. Kan je nagaan als ik hem niet op had. Maar goed dat terzijde

Het vertrouwen is wederzijds een stuk minder. Hij houdt zo af en toe wel rekening met me als ik er veel pijn heb.

Nu heb ik hier al een geruime tijd de dvd's levels 1 tot 4 liggen en wat boeken van parellihelaas wel Engels zonder ondertiteling en de boeken ook Engels. Ik ben er altijd geïnteresseerd in geweest maar nooit aan begonnen. Of de dvd's gelezen. Omdat ik niet echt de tijd had 2 kinderen werk huishouden je kent het wel.

Nu mijn vraag zou ik kunnen beginnen met parelli om mijn vertrouwen met mijn paard weer op te bouwen en is het mogelijk met een whiplash? Ik heb echt nog veel pijn.
En misschien dat ik wat lessen kan nemen? Dat is dan wel weer in de emiel voest methode zit daar veel verschil tussen?

Heel verhaal geworden maar misschien dat iemand wat goede tips heeft.

Groetjes Denise

Maureen95

Re: NH met whiplash is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:38

Ik weet niet precies wat een whiplash is maar een mevrouw die ik ken die doet ook parelli en die zit in een rolstoel

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:44

Oké nou dan moet het zeker lukken. Ik ga me er maar verder in verdiepen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:47

Het kon zo mijn verhaal zijn :')

Eind januari begon ik met grondwerk omdat ik totaal geen vertrouwen had in mijn paard.
In maart besloot ik terug te rijden, de 3de keer viel ik van haar rug nadat ze er vandoor ging en brak ik mijn rug op 2 plaatsen incl. kleine whiplash en lichte hersenschudding (dank u cap, weer een leven gered :-) ).

De week erop was ik alweer vrolijk aan het grondwerken.

In juli ging ik terug voor het eerst rijden en ondertussen zijn we nog begonnen met Horse Agility en hobbelen we weer vrolijk terug in het rond :D

Dus ja: het is mogelijk.

Veel succes met de revalidatie!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:48

Dank je wel :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:36

Ik zou even afwachten wat de behandelend arts zegt. Ik zie in de praktijk regelmatig een whiplash voorbij komen en het herstel hiervan is vaak langzaam.

Ik zou oppassen met doorzitten en galoperen wat betreft rijden, omdat veel mensen daarbij de nek niet stabiel genoeg houden. Als je een paard hebt wat bij het grondwerken wel eens trekt, zou ik niet kiezen om dit te doen. Rukken aan je arm hebben ook weer z'n weerslag op je nek. Nu moet je je nek weer trainen en stabiel maken, zodat je klappen op een goede manier op kunt vangen. Pijnstilling verstoord je idee van wat je wel en niet kan, dus wees daarop bedacht!

Zeker omdat je nog flink aan de pijnstilling zit, zou ik persoonlijk nog even wachten. Je verdiepen in de theorie kan natuurlijk geen kwaad, en ook het oefenen met simulaties met een menselijke partner zou je alvast op weg kunnen helpen. Ik denk echter dat paarden te onvoorspelbaar zijn om nu met een veilige manier met zoiets nieuws te beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:05

De basis van NH ligt bij het grondwerk, daar zou je een begin mee kunnen maken. En Parelli zegt dat je, als je aan NH gaat doen, je er de eerste drie maanden sowieso niet opklimt. Herstel van een Whiplash kan echter langer duren dan drie maanden. Blijf goed naar je lijf luisteren!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 12:59

Ja voorlopig ga ik er nog niet op. Ik heb een verzorgster genomen die dat doet.
Werken aan de dubbele lange lijnen is hij gewend. Dus wil gewoon beginnen aan de basis dingen van parelli die ik wel kan.
Door mijn pijnstillers ga ik idd vaak over mijn grenzen heen.. de dag erna kan ik dus bijna niets meer en vaak de 2e dag ook weinig.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:52

Ik snap heel goed dat het vertrouwen een flinke deuk heeft opgelopen. Aangezien je voorlopig nog niet aan rijden kunt denken, zou je ervoor kunnen kiezen om te gaan loswerken en grondwerken, uiteraard alleen als je lichaam het toelaat.
Tijdens het loswerken en grondwerken werk je aan wederzijds vertrouwen en legt een goede basis neer voor een fijne samenwerking tussen jou en je paard. Ik geef les in het systeem van Emiel Voest, kijk maar eens op mijn site voor verder informatie. Mocht je meer info wensen, hoor ik graag van je.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:39

Ik ga je site even bekijken.