Ten eerste zijn er veel meer goeie paarden trainers en je kan het NH noemen of wat dan ook. Ook uiteraard slechte of mensen die denken dat ze het goed doen, maar die heb je overal.
Ik denk wel dat Nederland een heel verkeerd beeld heeft van hoe het hier in USA toegaat.
Ja er zijn slechte dingen gebeurd in het verleden, maar men vergeet dat de paarden hier echt gebruikt werden om te werken.
Dan bedoel ik niet zoals hier voor de ploeg, maar rijden, rijden, rijden 8 uur per dag achter de koeien aan.
Dat neemt niet weg dat het des te meer belangrijk is een goeie vertrouwens band te hebben met je paard en een partnership.
In de loop der jaren heb ik Monty Roberts, Pat Parelli, Clinton Anderson, Craig Cameron, Chris Cox en als topper Buck Branaman mogen ontmoeten en zien werken met paarden en ruiters incl mezelf.
Ik denk wel dat ik kan zeggen dat 99% van de "probleem" gevallen die ik heb voorbij zien komen was de oorzaak van de mens. De meeste zijn het er hier wel overuit maar ik wilde het toch nog even aanstippen.
Nu wil dat niet zeggen dat je een slechte "horseman" bent maar er gaat gewoon iets mis in de communicatie en het is aan ons om dat op te lossen door middel van kijken naar je paard en vooral kijken naar jezelf.
Maar ik wilde met dit topic aangeven alsjeblieft val elkaar niet zo aan van die is de beste en die is slecht.
Al deze "bekende" trainers hebben iets goed te bieden. Helaas is de een wat meer commercieel dan de ander. Of soms past de stijl gewoon niet bij hoe jij erover denkt. Maar bedenk dat iedereen hetzelde voor ogen heeft en dat is de welzijn van het paard.
Ja er zijn in dit lijstje mensen waar ik niks meer mee wil of doe, maar dat wil niet zeggen dat er andere mensen zijn die er wel goed mee kunnen werken en het wel helpt met HUN paard.
Ja ik heb nu mijn voorkeur, maar dat wil niet zeggen dat ik niet ook nog steeds een Parelli game doe met mijn paarden. Iedereen ontwikkeld zijn eigen band met zijn paard en niet iedereen is in de ideale situatie ( als je hier mee verder wil) om met verschillende paarden te werken. Dan leer je pas echt wat je goed of fout doet, werk met zoveel mogelijk verschillende paarden, net als in een klas met kinderen er is er niet eentje hetzelfde.
Wilde iedereen een hart onder de riem steken, zet hem op, alleen al het feit dat je denkt dat je een betere band met je paard kan creeren door wederzijds respect, vriendschap en leiderschap is een stap in de goeie richting.
Have fun

Paul Dietz (pauldietzhorsemanship.com) Marion (hiddencaveranch.com) Buck Brannaman (brannaman.com)