Sinds kort ben ik me wat meer aan het verdiepen in het Centerd Riding. Ik had erg veel moeite met het ontspannen van mijn enkels, maar inmiddels is dat opgelost! Nou loop ik tegen het volgende probleem op. Tijdens het doorzitten in draf span ik mijn middenrug erg aan (tenminste dat denk ik want die doet pijn). Verder is alles ontspannen! ik probeer dit op te lossen door op mijn ademhaling te letten. Daardoor wordt het al stukke beter, maar ik voel nog steeds die 'pijn/spanning'.
Heeft iemand van jullie tips/oefeningen die ik kan doen?
Aangezien ik dit alleen in draf heb lijkt het me niet logisch om rek en strek oefeningen op de grond te doen.
Krijg je ook les? Misschien is het een idee om les te nemen bij een CR-instructeur, zelfs een losse les kan al helpen. Pijn is een teken dat er iets niet in orde zit, heel goed om daar wat mee te doen!
Pijn tijdens het rijden hoort niet. Het is als ruiter je eien verantwoordelijkheid pijn aan te geven bij de instructeur, want ze kunnen dat zelf natuurlijk niet voelen wanneer jij rijdt. In de meeste gevallen wordt pijn veroorzaakt door overbelasting van bepaalde structuren. Bij rugpijn betreft dit meestal de spieren van de rug. Het kan zijn dat deze te los zijn en te veel meebewegen, waardoor er overbelasting ontstaat. Maar het kan ook zijn dat ze juist te vast houden, waardoor de doorbloeding stagneert en de afvalstoffen niet meer goed weg kunnen.
de meeste rugproblemen zijn houdingsgerelateerd. Dit wil zeggen dat je door de positie van je rug de klachten veroorzaakt. Het is belangrijk om hier verstandig ee om te gaan en bij aanhoudende klachten (ongeveer 2 weken) nop bezoek te gaan bij een oefentherapeut, fysiotherapeut of de huisarts. Deze mensen hebben kennis van het menselijk lichaam en zijn beter gekwalificeert om met rugpijn om te gaan dan een 'gewone' instructeur. Er zijn ook therapeuten die lesgeven.
Ik krijg 2x per dag les en heb het tegen mijn istructeur gezegd (fase 1 centered riding en heeft spaanse rijschool in Spanje afgemaakt). Kreeg van haar het antwoord dat ik ook zelf eens moest zoeken. (boeken lezen, internet etc.) Dus dat ben ik nu aan het doen.
Ik heb het probleem alleen als ik op de pony rijdt (het zadel is mij te klein en ik denk persoonlijk dat het daar door komt). Daarna rijd ik op een paard met zadel waar ik wel in pas en heb ik het probleem niet. Ik heb echt alleen maar een gespannen rug in draf op de pony
Om eerlijk te zijn vind ik dat een vaag antwoord... Natuurlijk is het zinvol om zelf kennis op te doen, maar ik geloof niet dat je met haar antwoord echt geholpen bent?
Iejoortje
Geplaatst: 20-10-12 13:54
Als je zadel/ zitting te klein is, dan zit het er dik in, dat je met je billen op de lepel zit. Daardoor wordt je rug holler en komt er spanning in je rug.
Nee ik was indd niet blij met het antwoord. Ik loop stage bij haar dus betaal niet voor de lessen, maar dan nog vind ik dat een instructeur er is om AL jou problemen op te lossen. Nu denk ik indd ook dat het aan het zadel ligt. Ik heb er geen last van als ik op andere paarden rij. Maar als instructeur moet zij dat dan toch ook zien?
Sassol
Geplaatst: 20-10-12 21:55
Als het zadel te klein is ga je inderdaad verkeerd zitten en heb je ook niet de bewegingsvrijheid om je bekken te bewegen zoals het hoort, waardoor inderdaad een deel van je rug niet mee kan doen en zich aan blijft spannen.
Misschien dat je instructrice vindt dat je teveel vraagt zonder zelf te bedenken en je daarom de 'opdracht' geeft om het zelf uit te zoeken?
Hoe dan ook, ik zou met deze bevindingen naar je instructrice gaan en aangeven wat jou blik hier op is. (Dat jij niet meer op de pony rijdt, omdat je op deze manier zelf ook de pony in de weg zit of dat je kijkt of er geen ander zadel is wat beter past of anders voortaan met een BBP op deze pony gaat rijden bijv) En vragen of dit aansluit bij haar visie hier op.