Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) maar hij heeft ook zo snel bang en hij is een echte binnenvetter. Grootste probleem bij hem is dus dat hij heel kalm lijkt, maar dan ineens explodeert (en dan slaat als hij niet weg kan). Volgens Parelli dus een LBI & RBI (al kan [***] ook wel snel RBE worden en dan wil hij dus echt rennen).
), waar ze eerst eens kwamen kijken en dan gewoon weer weg liepen. Ook heb ik achteraf gemerkt dat mijn paarden wel héél goed achterwaarts gaan, hier heb ik echt maar héél weinig voor nodig, maar het nadeel daaraan is als ik niks doe of niks vraag mijn pony's een halve piste achteruit gaan, volgens mij in de hoop dat ze dan een beloning krijgen omdat je bij de basis van clickertraining héél veel met het achterwaarts bezig bent. Heel begrijpelijk, het is gewoon belangrijk om altijd je paard (bij voorkeur op kleine aanwijzing) achterwaarts te kunnen zetten. Maar wat je bij Parelli wel hebt, en bij die clickertraining niet, is het tegelijk ook steeds desensibiliseren van je paard. Bij de clickertraining is het steeds maar achterwaarts, achterwaarts, achterwaarts .. het gewoon stilstaan en overal kunnen aanraken komt er pas later bij, maar dat werkt in mijn ogen niet, dat is de beginstap en iets wat altijd weer terugkomt.
). Mijn pony's doen het heel goed en ik heb ook vooral bij [***] gemerkt wat ik allemaal 'vergeten' ben door die clickertraining. Ik kon hem namelijk niet meer gewoon met de stick overal aanraken, dan ging hij achterwaarts .. En op de poetsplaats was hij ook niet meer ontspannen, maar nadat ik hem weer overal kon aanraken met de stick en ik dit ook eerst op de poetsplaats deed en daarna hetzelfde met de borstels was het hele stressprobleem ineens voorbij. De reden waarom ik voor NH (Parelli) heb gekozen is omdat ik graag heb dat een paard van 400 of 500 kg (afhankelijk van welke ik bij heb
) ten alle tijde op mij let en op mij reageert, en niet alleen als ik snoepjes in mijn zakken heb. Ik weet dat je met clickertraining dit ook kan trainen, dat paarden uiteindelijk heel veel doen zonder dat daar een (voedsel)beloning aan vasthangt, maar voor je daar bent ben je wel x aantal tijd verder en eigenlijk zou je niet uit de stal of weide mogen komen tot je dit bereikt hebt. En ja, dat zie ik gewoon niet zitten. Daarom spreek ik liever nu basisregels met hen af waar we altijd op kunnen terugvallen en bouw ik van daaruit verder. De clicker sluit ik niet uit, voor het echt dressuurmatig werk en voor dingen die ze moeilijk vinden is dat zeker een leuk iets om hen te motiveren. Maar de rest, de basis, de noodzakelijkheden, die moeten ook maar zonder clicker gaan, het is tenslotte 400/500 kg met een eigen mening waar je verantwoordelijk voor bent 

en dat vind ik persoonlijk helemaal jouw keuze, daar hebben je staleigenaren niks mee te maken!