Wat te doen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gerritt

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 23:13

Hoi mensen...

Ik rijd sinds een jaar een lieve KWPN merrie, een redelijk oud paard maar met erg veel pit voor buitenritten en laat ik daar nu net van houden. Mijn vriendin rijd ookaltijd mee, met haar eigen merrie, een cob. Waarvan ik eigenlijk niet weet welk ras, afstamming ed. wat in mijn ogen ook niet echt een paard maakt.

Haar pony heeft eigenlijk altijd voor een karretje gestaan en weet duidelijk commando's van stap, draf en galop. Onder het zadel snapt ze NIKS van wat je bedoeld, ja ze weet dat ze voorwaards moet maar kan totaal niet ontspanenn lopen en kan alleen maar hard, en daardoor loopt het met de ruiter altijd stroef. Mijn vriendin en ik zijn al een poosje met haar bezig. Hierbij kwam veel naar boven... Bianca is een behoorlijk onzekere merrie, zij zoekt ook altijd steun aan haar weidemaatje en vind het eng om op eigen benen te lopen. Je moet voordat je begint met rijden haar altijd moed inspreken en onder het rijden haar contstant zelfvertrouwen geven met woordjes of een heel gesprek tegen haar aankletsen, alleen dan kan ze rustig genieten. Ik vermoed dat ze bij haar vorige eigenaar behoorlijk vaak is gestraft met een zweep, mep of iets anders waar je een paard niet gelukkig mee maakt. Haar zelfvertrouwen heeft een behoorlijke deuk gekregen in mijn ogen en het is daarom ook moeilijk om haar te begrijpen. Tijdens het rijden kan ze totaal niet op de linkerhand lopen, ze is helemaal scheef op die kant. Een tussenweg tussen een rustige draf en stap begrijpt ze niet. Aan de longe gaat alles prima op de rechterhand maar op de linkerhand... nou dan komt er een draak tevoorschijn, ze bokt en soms zelfs steigeren.

Ik was een beetje ten einde raad, elke up werd gevolgd door een down. -O- Tegenwoordig is alleen buitenritten maken nog een leuk ding om met haar te doen, maar als ze galop heeft geproefd wil ze ook niet meer anders. Als je als ruiter er dan bij bent dan is het knap vervelend en baal je van de communicatie.

Totdat, ik ging internetten en bij natural horsemanship ging kijken. Ik ben verbaasd hoe mensen alles zo rustig kunnen opvatten en alles overdenken. Ik ben het langzaam maar zeker een beetje gaan bestuderen. Bianca is een vrij onzeker paard, zij wacht op anderen, houd zich altijd op een lage rang in een groep paarden en is vrij eenkennig. Een vreemde kan Bianca maar niet zo pakken en zeggen hup ik ga op je rijden. Ik denk dat ze mensen ook een beetje beschouwt als; ik snap geen bal van jullie, eerst moet ik dit doen en dan weer dat hé??

Omdat we zoveel probleempjes hebben met rijden, wil ik eerst alles oplossen op de grond. Zo las ik dat je een paard zelfvertrouwen kan geven door hem overal aan te raken op zijn lijf. Bijvoorbeeld met een stick/leadrope. Hiermee zou ik graag willen beginnen. Ik las ook het loswerken, je paard dus loslaten en signalen geven maar als je het niet doet hem een deuk in zijn zelfvertrouwen kan geven? Ik snap het allemaal niet meer, zou iemand mij kunnen helpen? ... En boven alles is dit verstandig om te doen met haar?

Trouwens
Cola en frikandellen voor wie dit heeft gelezen.

X

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

tamary

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:27

Zo uit je verhaal gok ik dat ze inderdaad onzeker is en dus een ruiter moet hebben die haar leiding geeft door haar bezig te houden (dus dressuuroefeningen doen onderweg) en dat ze vreselijk rechts gebogen is waardoor links niet wil (spieren te kort en die oprekken is pijnlijk). Wil de eigenaar hier iemand naar laten kijken? Zowel paard als tuig?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:35

haha die laatste regel je hebt humor
tja je denkt er al goed over na, ik zou zeker eens kijken of er mensden zijn die je daarbij kunnen helpen ik denk dat ze wel duidelijkheid nodig heeft in de zin van duidelijke commando's

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 23:39

tamary schreef:
Zo uit je verhaal gok ik dat ze inderdaad onzeker is en dus een ruiter moet hebben die haar leiding geeft door haar bezig te houden (dus dressuuroefeningen doen onderweg) en dat ze vreselijk rechts gebogen is waardoor links niet wil (spieren te kort en die oprekken is pijnlijk). Wil de eigenaar hier iemand naar laten kijken? Zowel paard als tuig?

Wat is verstandig om ernaar te laten kijken? Ik las al eens over een osteopaat die allerlei dingen kan onderzoeken van een paard en kijken wat er allemaal van binnen aan de hand is... maar dat dit mentaal nogal heavy is voor een paard.
Tuig is inderdaad een goede optie, ik zal binnenkort de zadelmaker eens bellen en wil kijken naar eventueel nieuw tuig.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:43

Osteo/fysio eerst, pas als paard in orde is heeft aanpassen/nieuw zadel zin.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 23:46

tamary schreef:
Osteo/fysio eerst, pas als paard in orde is heeft aanpassen/nieuw zadel zin.

Oke erg bedankt voor je tips.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:49

Ook in grondwerken en natural horsemanship kun je les krijgen. Misschien is dat eens het overwegen waard?

Daarbij, als het paard zo scheef is idd eerst fysio erbij, maar dat moet je er ook rijtechnisch uit werken, dus goed les nemen, dressuurmatig!

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie