Join Up met mijn verzorgpony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisa000

Join Up met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 23:58

Ik heb een join-up gedaan met mijn verzorgshet*! Helaas geen foto's omdat er geen camera in de buurt was. Ze was aardig braaf, totdat ze wat hooi ontdekte op de grond (geen idee hoe dit in de bak komt?!). Ik kreeg haar verder. Eindelijk! Haar in draf over laten gaan was lastig want dit wou ze niet. Het zal nooit bij galop komen ;) Ik kreeg haar (met wat moeite) een rondje in draf, toen liet ik haar stappen voordat ze dit zelf ging bepalen. Ze zakte met haar hoofdje naar beneden, zo cute! Ik draaide me met de rug naar haar toe, en stak mijn hand naar achter, en ik voelde een klein kriebelneusje! En toen ik ging lopen, volgde ze me! (jeej gelukt!). En als ik nu de wei in loopt komt ze gezellig naar mij toe lopen! (en dan komen haar 3 shetlander vriendinnetjes ook nog eens eraan gelopen). Maar, ze accepteert mij als de leider! Ze is serieus de liefste Shetlander die ik me kan voorstellen. Ze is nooit eigenwijs (misschien heel af en toe maar het is wel lollig :P)
Dit wou ik graag vertellen over mijn verzorgshet!

*Ik heb hiervoor een longeerzweep gebruikt, anders wil ze niet lopen, dit wist ik van tevoren al.

Kaus

Re: Join Up met mijn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:08

En waarom heb je die join-up gedaan als ik vragen mag...?

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:12

Klinkt alsof je paard je al zag als de leider voordat je deze 'join up' deed

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 01:01

Het gebeurde erna, dat je het even weet hoor :) :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:03

Ik zou behoorlijk giftig zijn als de verzorgster van mijn pony dat 'even' deed... :=
(o wacht, het is nog vakantie toch?)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:10

Ach, lijkt me volgens deze omschrijving dat TS gewoon haar shetje los gelongeerd heeft in stap, pony een rondje heeft laten draven, en de pony daarna gewoon gezellig bij haar kwam staan. Erg onschuldig dus, en mijlenver weg van een echte JU.

Aan de TS : misschien is het interessant om wat meer op zoeken over de Join-Up (hoe, en vooral waaróm deze gebruikt wordt). Het is namelijk niet iets dat je zomaar met een paard doet als het niet nodig is.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 01:39

Ik liet haar meerdere keren draven hoor. Was er 45-60 min. mee bezig. (Tot ik haar VOLLEDIGE aandacht had)
Laatst bijgewerkt door lisa000 op 18-08-12 01:43, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 01:40

Tja, ik had het geleerd van ponykamp, het was ''paardenfluisteren''

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:40

werk je normaal ook zo hard met die shet?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:41

tussen 45 en 90 min zit wel een verschil é
een JU mag je maximaal 15min doen
paardenfluisteren kun je niet in een week op ponykamp leren hoor !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:42

Lisa000 misschien is het toch wel eventjes handig om meer te lezen over een Join Up?

En ik denk ook dat je haar gewoon los gelongeerd hebt :). Maar dat is niet erg, want je hebt het leuk gehad, je hebt je pony geen kwaad gedaan (wat je met een Join Up wel had kunnen doen), en je pony vindt het blijkbaar leuk met jou, want ze komt in het land naar je toe. Mooi toch?

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 01:44

lifaya schreef:
werk je normaal ook zo hard met die shet?

Het draven was eventjes. haar concentratie viel ook vaak weg dus moest ik opnieuw. die tijd heb ik meegerekend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:45

Denk je niet dat als de concentratie van je shet wegvalt, je beter eventjes iets anders kan gaan doen, en later nog een keertje kan proberen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:46

eens :j

TS, wat denk jij dat een join up doet en waarom je het gebruikt? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:47

bedacht me ineens, het is kwart voor 2, TS hoor je niet in bed te liggen? :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:49

Dat moet de TS toch zelf weten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:51

Achjah, ik vind het iig laat worden. Ik ga :wave:
TS wens je in elk geval succes met je pony. probeer veel verschillende dingen te doen (als je dat nog niet deed)

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 01:53

Vjestagirl schreef:
Lisa000 misschien is het toch wel eventjes handig om meer te lezen over een Join Up?

En ik denk ook dat je haar gewoon los gelongeerd hebt :). Maar dat is niet erg, want je hebt het leuk gehad, je hebt je pony geen kwaad gedaan (wat je met een Join Up wel had kunnen doen), en je pony vindt het blijkbaar leuk met jou, want ze komt in het land naar je toe. Mooi toch?

Nou ja, ik ben ook nog maar 11 hoor, dus voor mij was het een soort van join up/los longeren :P. Ik heb haar nog nooit vast gelongeerd. Ik heb het leuk gehad, moest wel ff lachen (er kwam een meisje langs en ze was heel geïnteresseerd in dat meisje :+ ) Wat kun je voor kwaads doen met een join up? Ik kom eigenlijk heel erg vaak naar die (pension)stal toe, en ik ben het afgelopen jaar bezig geweest met de 4 shetjes daar. (mijn verzorgpony is wel van de eigenaresse van de pensionstal hoor :)) De 2 kleinste komen inmiddels heel schattig galopperend naar mij toe en Polly (verzorgpony) draaft/stapt. De laatste komt er nogal rustig aan aangezien ze iets met haar longen heeft gehad en al 25 is. Ze is hartstikke lief tegen mij, heb ook wel een hoop dingetjes met haar gedaan :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:41

een join up houdt iets heel anders in dan een paard effe los laten lopen in stap en een drafje, zoek maar eens op.
het is ook zo dat als je onnodig een joinup doet (dus bij een paard dat het niet nodig heeft, onzeker is, etc) je dat dier helemaal kunt kapot maken.
Los longeren kan in principe geen kwaad, en dat is ook precies wat je gedaan hebt. echter is het aangeraden om niet langer dan 20 minuten te longeren, want de cirkel is een grote belasting voor de beentjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:09

Ik denk ook dat het in dit geval met de Join Up wel losliep (letterlijk en figuurlijk)
Maar wat ik wel een kwalijke zaak vind is dat je dit met een verzorgshet zomaar hebt geprobeerd, omdat je het op ponykamp hebt gezien.
Je vraagt wat de Join Up voor kwaad kan? Nou, je geeft je paard psychisch een dreun mee van heb-ik-jou-daar. En als je het verkeerde paard hebt, dan kun je hem voor de rest van zijn leven verknallen. Of je loopt zelf gevaar omdat een paard je aan kan vallen. Zelfs Monty Roberts, of Annemarie vd Toorn zullen je vertellen dat ook zij de Join Up niet op ieder paard toepassen. En niet alleen omdat een paard erg dominant of agressief kan zijn, maar ook omdat je misschien een te angstig paard tegen kunt komen die op dat moment de JU even absoluut niet hebben kan.
Je moet weten wat je doet en wanneer je het doet. Of wanneer je het nou niet moet doen. En zo lang je dat niet weet vaar je er wel bij om het gewoon NIET te doen.

Een correct uitgevoerde Join Up is met 5 minuten bekeken, en duurt echt geen uur.
Overigens mag je een Join Up maar 2 tot 3 keer in een paardenleven meenemen. Wat jij met je verzorgshet nu wilde doen is daar een poging van. Wanneer komt de volgende keer? Volgende week?

Er is een centraal topic over de Join Up, die je iig even door zou kunnen lezen. Voor het gemak heb ik hier de link even neergezet±

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

En verder wil ik je veel wijsheid wensen bij de omgang met je verzorgshet. Als je domme dingen gaat doen, zou je haar zomaar kunnen kwijtraken omdat de eigenaar je dan niet meer op het terrein wil hebben. Daar al eens aan gedacht....?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:22

Heb je dit wel overlegd met de eigenaar?

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:29

Ja ik heb het overlegd, en ze heeft trouwens een goede conditie, lijkt mij, ik zie haar nooit zweten?? Ja dit heb ik inmiddels wel gelezen over de join-up. De instructrice bij ponykamp had niet gezegd dat het een join-up was. Ze gaf het geeneens een naam ;)

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 11:30

en ik jaagde haar niet weg zoals bij een join-up. Ik dacht al wel dat dat niet zou werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:31

Oooo je hebt gewoon het paard getrained! Waarom noem je het dan zelf wel een join up?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:38

Dat is mijn vraag ook. Benoem dingen bij hun naam en ga er geen andere naam aan geven. Dat zorgt alleen voor verwarring en je krijgt heftigere reacties dan je eigenlijk verdiend hebt.

Een vraag heb ik nog wel: waarom ga je iets proberen als je ergens in je achterhoofd er al van overtuigd bent dat het niet gaat werken? Paarden en andere dieren prikken door het "doen alsof" heen. Ze laten zich niet bedotten. Als je een leiderschapspositie wilt innemen t.o.v een paard, dan moet je die leider ook zijn, en niet alleen maar spelen.