oversteken zonder bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haaika

oversteken zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:33

Hallo allemaal,

Omdat veel mensen op dit forum bitloos rijden, wilde ik eens kijken of er meer mensen zijn die hiermee te maken hebben en hoe jullie hiermee omgaan.
Ik heb een friese merrie waarmee ik vanaf het moment dat ik haar heb (een jaar nu), bitloos rij (sidepull of meroth kingekruist).
In de bak gaat dat uitstekend, ze is heel fijngevoelig. Uit nieuwsgierigheid ook wel een met een leerbit geprobeerd, maar merkte nagenoeg geen verschil en ze deed haar tong er steeds overheen.

Ik rij ook graag met haar in het bos (met nog een paard), maar om daar te komen moet ik langs een tamelijk drukke 80 km weg en die moet ik ook oversteken.
Op de heenweg geeft het oversteken geen problemen, ze blijft keurig wachten tot het groen is. Ook in het bos is ze super makkelijk te rijden en te stoppen.
Op de terugweg is het een iets ander verhaal. Dan kost het me moeite haar stil te laten staan, ze is dan ongeduldig.
Ook als ze ergens van schrikt of bang voor is, een geparkeerde auto met een aanhanger met iets erin bijvoorbeeld.
Ze draaft er dan het liefst van vandaan, de andere kant op, richting weg dus.
Ze maakt zich dan heel sterk en het kost me moeite om haar weer de goeie kant op te krijgen.
Ik ben hier erg van geschrokken, want dan zie je dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Zijn er meer mensen die zoiets wel eens mee maken? En kan je er wat aan doen?

Bedankt vast!

Caily

Re: oversteken zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:38

Dit heeft niks met bitloos rijden te maken, puur met het stabiliseren van de reactie van je paard. Kan je haar niet een kwartslag draaien op zo'n moment? Ik ben zelf geen voorstander van afstappen, maar in geval als dit waar gevaar op de loer ligt misschien toch afstappen?

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:42

Hijadelaluna, haar omdraaien doe ik ook, maar dat kost me spierkracht.. Ze probeert met alle macht ertegen in te gaan.
Afstappen doe ik niet, tenzij het echt levens bedreigend wordt, maar dan ben ik haar kwijt denk ik.
Ze doet dit echt alleen als ze ongeduldig of bang is

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:54

Dan mis je blijkbaar toch een stukje leiderschap, en kun je daar beter eerst aan werken.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:08

Ik zou aan jullie band gaan werken, ik snap dat een groot paard bitloos soms moeilijk te houden is (ik rij zelf ook bitloos). Maar ik zou toch blijven bij naar het ding wat de angst veroorzaakt toedraaien... En misschien kun je ook es een andere optoming proberen. Succes

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:10

Ik merk met bit of zonder bit geen verschil bij mijn paard, hij moet gewoon luisteren en klaar. Als ik met bit wil wachten bij een stoplicht staat hij fijn stil maar ook zonder bit! Hier moet geen verschil in zitten.

Als je toch bang bent dat het aan het bit ligt, rij dan eens met een bit en een bitloos hoofdstel, dan heb je 2 teugels.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:17

IMO is er ook geen verschil tussen wel of geen bit. Blijkbaar is je paard ongeduldig om naar huis te gaan, of lees ik dat verkeerd? Ik zou toch afstappen als dat helpt om ongelukken te voorkomen. Ik vind het altijd maar apart dat je er koste wat kost op zou moeten blijven zitten. Zodra ik naast m'n paard sta zijn ze eigenlijk direct veel kalmer dan wanneer ik erop blijf zittten.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:59

fanci_mike schreef:
Dan mis je blijkbaar toch een stukje leiderschap, en kun je daar beter eerst aan werken.

Klopt, ik moest ook altijd wachten langs een drukke weg, zonder stoplicht dus het was altijd maar afwachten wanneer we konden. Paard werd soms wel wat onrustig als het hem te lang duurde maar nooit ging hij tegen mij in.

Ben het ook eens met Jibbel, als je paard rustiger is als je ernaast staat, probeer het dan voor te zijn. Maak de ervaring positief en ga er optijd af vóórdat het misgaat sta jij er al naast en voordat zij druk kan doen heb jij haar al gekalmeerd. Probeer dat na te streven, al zal het misschien niet direct lukken.
Als het dan een tijd goed gaat als je er naast staat kun je eens proberen erop te blijven ?

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:38

heeft niks met bittloos rijden te maken.

haaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:13

Als ik het zo lees zou een bit niet de oplossing hoeven zijn. Daar ben ik toch wel blij om.
De volgende keer zal ik inderdaad eens afstappen en kijken hoe dat gaat, misschien is dat wel de oplossing en kan ze er zo ook aan wennen dat het stoplicht niet altijd gelijk op groen springt, want soms is dat wel het geval. We draven altijd naar de overkant, omdat we anders halverwege weer stil komen te staan. Kan me ook voorstellen dat zoiets best verwarrend kan zijn. Maar feit is, het moet gewoon veilig zijn, en met zo'n idee zit ik er ook minder bevreesd op. Dus volgende keer bij rood licht toch maar gewoon afstappen.

Wat het leiderschap betreft, ik heb daar vanaf het begin veel aan gewerkt, dmv grondwerk. Ik denk dat het gewoon ook lompigheid van dr is.
Wanneer weet je dat je geen leiderschap hebt over een paard? Is er een manier dat te testen? Buiten het erf is m'n merrie wat onzeker, maar ze doet het wel allemaal wat ik van r vraag, het gaat alleen soms wat traag, of in geval van t stoplicht met wat geschraap met het voorbeen en niet stil willen staan. Op en rond de stal is het een echte knuffel, aanhankelijk, lief en komt aan galopperen als je dr roept. Iets wat ik persoonljk heel bijzonder vind, geen enkel ander paard zie ik het op stal doen. Maar misschien heeft dat meer te maken met vriendschap dan met leiderschap :)

Bedankt voor jullie raad.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:29

Nah, leiderschap gaat erover dat je paard ten alle tijden accepteerd dat jij beslist wat er gebeurd, steun zoekt bij jou, maar er ook op durft te vertrouwen dat jij gelijk hebt. Je paard zou dan in een schrik reactie jouw steun opzoeken ipv er vandoor te schieten. Want jij zegt dan immers dat er niks aan de hand is. Schrapen met het voorbeen is een teken van ongeduld en moet je derhalve niet accepteren, jij bepaalt wat er gebeurd. En als jij zegt dat je ergens tien minuten stil gaat staan, dan ga je ook tien minuten stilstaan. Dat kun je ook in de bak oefenen. Meeste paarden hebben het niet zo op stilstaan. en of je dan vervolgens weg wil stappen, draven of zelfs galopperen,mag voor het stilstaan niet uitmaken. Zorg alleen dat jij in je hoofd pas bezig bent met het wegrijden op het moment dat je gaat wegrijden, niet daarvoor al.
Je hoort mij niet zeggen dat dit allemaal in een keer goed moet gaan, leiderschap is iets dat je moet verdienen en constant onderhouden, leer je paard lezen. Wat is ongeduld? Wat is angst? Leiderschap is horsemanship, dat is een proces. En soms is dat inderdaad zoals Jibbel aangeeft, op de grond beter te verwezenlijken dan wanneer je erop zit.
Een bit, ander bit of weet ik het wat zou in principe nooit de oplossing moeten zijn. Het kan eventueel een hulpmiddel zijn, om iets duidelijker te maken, maar in feite moet leiderschap uit je binnenste, je hart, komen.